Specificaties nokkenassen en ontstekingsmodules.
Specificaties nokkenassen en ontstekingsmodules.
Heeft iemand gegevens over de verschillende nokkenassen die in de verschillende visa motoren (V06/630-644-664/665) gebruikt zijn, of weet iemand waar ik zoiets kan vinden?
(overlapping, lichthoogte, welke meer pk, welke meer koppel?)
Hoe verhoudt zich een 2cv6 nokkenas hiertoe?
Heeft iemand gegevens over de verschillende ontstekingsmodules:
VA1-VD1, Motorola, gebruikt in 630 en 644 (?)
VA4-VD4, Thompson Brandt, gebruikt in 644, 664 en 665
Hoe verlopen de vervroegingscurves, is er verschil in verloop van contacthoek of vacuumvervroeging?
Alvast bedankt, Bullit
(overlapping, lichthoogte, welke meer pk, welke meer koppel?)
Hoe verhoudt zich een 2cv6 nokkenas hiertoe?
Heeft iemand gegevens over de verschillende ontstekingsmodules:
VA1-VD1, Motorola, gebruikt in 630 en 644 (?)
VA4-VD4, Thompson Brandt, gebruikt in 644, 664 en 665
Hoe verlopen de vervroegingscurves, is er verschil in verloop van contacthoek of vacuumvervroeging?
Alvast bedankt, Bullit
je kan gewoon snellere nokkenassen kopen.
Maar ik begrijp dat je aan het shoppen bent voor een motor en gewoon het beste hebben wilt. (Is 't reviseren van je blok niet gelukt?)
Je moet bij het kopen van een blok zorgen dat alle sensoren er bij zitten. Ik heb gelukkig op citromobile een paar goede koopjes gedaan, maar voor een vacuumsensor, ontstekingssensoren en bobine ben je zo maar meer dan 100 euro kwijt. (nu deels nieuw en deels gebruikt 16 euro)
Maar ik begrijp dat je aan het shoppen bent voor een motor en gewoon het beste hebben wilt. (Is 't reviseren van je blok niet gelukt?)
Je moet bij het kopen van een blok zorgen dat alle sensoren er bij zitten. Ik heb gelukkig op citromobile een paar goede koopjes gedaan, maar voor een vacuumsensor, ontstekingssensoren en bobine ben je zo maar meer dan 100 euro kwijt. (nu deels nieuw en deels gebruikt 16 euro)
was inderdaad eerst van plan 2cv blok te 'reviseren' (gedeeltelijk), maar kwam toen een visa blokje tegen; de verleiding was net te groot...
over de nokkenas:
die van de 630 schijnt het beste te zijn, meeste overlap en meeste lift. Vroeg ma af of daar aan te komen is; dan zou ik de beste nokkenas i.c.m. de hoogste compressie (9,5:1 van de 644) en de beste ontstekingscurve (heb op citromobile een VA1-VD1 module, motorola gekocht)
Voor de mensen die zich afvragen of ik dan niet liever een Golf koop: NEE!
sensoren, bobine, kabelboom, module (2x 1 Motorola, 1 Thomson), knietje, Weber, Visa-luchtfilter heb ik, alleen geen vacuumdoosje....
Zijn nieuw te koop, maar bepaald niet goedkoop.
B.
over de nokkenas:
die van de 630 schijnt het beste te zijn, meeste overlap en meeste lift. Vroeg ma af of daar aan te komen is; dan zou ik de beste nokkenas i.c.m. de hoogste compressie (9,5:1 van de 644) en de beste ontstekingscurve (heb op citromobile een VA1-VD1 module, motorola gekocht)
Voor de mensen die zich afvragen of ik dan niet liever een Golf koop: NEE!
sensoren, bobine, kabelboom, module (2x 1 Motorola, 1 Thomson), knietje, Weber, Visa-luchtfilter heb ik, alleen geen vacuumdoosje....
Zijn nieuw te koop, maar bepaald niet goedkoop.
B.
Inmiddels heeft 123 ook een computer ontwikkeld voor de visa motor, het slangetje van de vacuum vervroeger wordt als ik me niet vergis op een aansluiting in de computer aangesloten en heb je dus alles in 1. De verschillen zijn hier niet zo groot als bij de stap naar 123 bij een 2cv motor, maar de visaontsteking was natuurlijk ook al electronisch. Tussen de thompson en motorola is volgens mij geen verschil merkbaar.
Dat visa luchtfilter krijg je volgens mij niet (makkelijk) onder je eendmotorkap, kom je in de knoei met je spatborden.
Dat visa luchtfilter krijg je volgens mij niet (makkelijk) onder je eendmotorkap, kom je in de knoei met je spatborden.
Aan Peter: 69 euro meen ik, bij Franzose.
Aan Blue 2cv:
Ik ben toevallig even op de stand van 123 geweest in Utrecht. Het vierkante kastje is gewoon een kopie van de VA4-VD4 (Thomson dus) (wat betreft de curve etc.), zij het met een ander uiterlijk en met schroefaansluitingen zodat je geen stekker nodig hebt.
Het overigens geen vacuum vervroeger, zoals je die vaak in andere auto's aantreft, maar een schakelaar. De extra vervroeging wordt aan- of uitgeschakeld. Ook het vierkante kastje van 123 blijft gewoon van deze schakelaar gebruik maken.
Daarnaast was er ook en nieuwe 'ronde' 123 met blauwe sticker. Dit is denk ik een doorontwikkeling van de eerdere ronde 123-visa ontsteking (i.c.m. visa bobine, maar met eend-motor). Maar kan ook zijn dat ie met de zwarte bobine werkt. Deze heeft ook een vacuumvervroeging (Goed bezig Albert), maar heeft dus ook de uitstekende 2cv nokkenas nodig.
En tenslotte: ik heb inmiddels hier en daar wat gelezen over de Motorola en Thomson modules (op 2cvforum.de meen ik) Als je de getallen bekijkt zijn er wel degelijk grote verschillen, dat moet welhaast zijn uitwerking hebben op de prestaties. Overigens hebben de laatste versies 664/665 wel de Thomson versie nodig. Misschien kunnen ze ook goed draaien met Motorola, maar dan moet je op Super overstappen.
groeten B.
Aan Blue 2cv:
Ik ben toevallig even op de stand van 123 geweest in Utrecht. Het vierkante kastje is gewoon een kopie van de VA4-VD4 (Thomson dus) (wat betreft de curve etc.), zij het met een ander uiterlijk en met schroefaansluitingen zodat je geen stekker nodig hebt.
Het overigens geen vacuum vervroeger, zoals je die vaak in andere auto's aantreft, maar een schakelaar. De extra vervroeging wordt aan- of uitgeschakeld. Ook het vierkante kastje van 123 blijft gewoon van deze schakelaar gebruik maken.
Daarnaast was er ook en nieuwe 'ronde' 123 met blauwe sticker. Dit is denk ik een doorontwikkeling van de eerdere ronde 123-visa ontsteking (i.c.m. visa bobine, maar met eend-motor). Maar kan ook zijn dat ie met de zwarte bobine werkt. Deze heeft ook een vacuumvervroeging (Goed bezig Albert), maar heeft dus ook de uitstekende 2cv nokkenas nodig.
En tenslotte: ik heb inmiddels hier en daar wat gelezen over de Motorola en Thomson modules (op 2cvforum.de meen ik) Als je de getallen bekijkt zijn er wel degelijk grote verschillen, dat moet welhaast zijn uitwerking hebben op de prestaties. Overigens hebben de laatste versies 664/665 wel de Thomson versie nodig. Misschien kunnen ze ook goed draaien met Motorola, maar dan moet je op Super overstappen.
groeten B.
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
nokkenassen
er zijn inderdaad 2 typen nokkenas:
de 630 en de 644/66?
er zijn ook 2 typen zuigers:
de 644 en de 630/66?
Als je de 630 nokkenas combineert met de 644 hoge compressie zuigers heb je een aardige basis voor een 40pk visa blokkie.
Ga verder dmv aanpassen poorten van spruitstuk en kop (zodat die ook echt overeenkomen), vijl de gietranden uit de inlaat en uitlaat poorten van de kop, pas de carbu aan (andere sproeierbezetting, liefst op de solex carbu, die is wat gemakkelijker goed te krijgen als de weber in mijn ervaring), en je moet een heel eind komen.
Mooie is ook dat dit je koppel opleverd en niet kost zoals dat meestal bij tunen het geval is.
jammer alleen dat je wel een grote voorraad bakken nodig hebt.
Mijn 40pk visa blokkie heeft een berg bakken verslonden waar je U tegen zegt. en toen ben ik overgegaan op de gs bak, zie andere thread op dit forum.
de 630 en de 644/66?
er zijn ook 2 typen zuigers:
de 644 en de 630/66?
Als je de 630 nokkenas combineert met de 644 hoge compressie zuigers heb je een aardige basis voor een 40pk visa blokkie.
Ga verder dmv aanpassen poorten van spruitstuk en kop (zodat die ook echt overeenkomen), vijl de gietranden uit de inlaat en uitlaat poorten van de kop, pas de carbu aan (andere sproeierbezetting, liefst op de solex carbu, die is wat gemakkelijker goed te krijgen als de weber in mijn ervaring), en je moet een heel eind komen.
Mooie is ook dat dit je koppel opleverd en niet kost zoals dat meestal bij tunen het geval is.
jammer alleen dat je wel een grote voorraad bakken nodig hebt.
Mijn 40pk visa blokkie heeft een berg bakken verslonden waar je U tegen zegt. en toen ben ik overgegaan op de gs bak, zie andere thread op dit forum.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net