Lasdraad
Lasdraad
Na bijna twee jaar werkeloos in mijn garage te hebben gestaan ga ik mijn lasapparaat op korte termijn weer gebruiken. Echter, bij een controle bleek het lasdraad sporen van roest te vertonen. Niet door en door, slechts oppervlakkig. Nadat ik het draad wat had opgeschoven bleek twee 'lagen' lager nauwelijks tot geen roestvorming zichtbaar.
Ik vraag me af of ik het draad nog kan gebruiken of dat ik de spoel verder moet afwikkelen en met schoondraad moet beginnen.
Ik vraag me af of ik het draad nog kan gebruiken of dat ik de spoel verder moet afwikkelen en met schoondraad moet beginnen.
Ik vind jou ook lelijk!
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
-
- Las Expert
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
- Locatie: wijnjewoude
- Contacteer:
afwikkelen en tot dat je weer schoon draad ziet dan moet het goed ''wezen''
even het woordje ''wezen''
vandaag de dag zijn er op de markt veel goed koope lasdraad te vinden BV 15 kilo rol 10 euro..
lijkt goedkoop maar lijd tot ergenis.
pak maar eens een rol van 25 euro en een rol van 10 euro en pak een micrometer zie het verschil.
kan merken van slecht draad is de mantel laat los en steeds vast branden van je laspit.
heb al aardig wat rollen ''turksprikkeldraad'' in de oudijzerbak gegooit.
het eenige nut wat nog heeft is het te gebruiken om wat op te hand bv om wat te spuiten.
even het woordje ''wezen''
vandaag de dag zijn er op de markt veel goed koope lasdraad te vinden BV 15 kilo rol 10 euro..
lijkt goedkoop maar lijd tot ergenis.
pak maar eens een rol van 25 euro en een rol van 10 euro en pak een micrometer zie het verschil.
kan merken van slecht draad is de mantel laat los en steeds vast branden van je laspit.
heb al aardig wat rollen ''turksprikkeldraad'' in de oudijzerbak gegooit.
het eenige nut wat nog heeft is het te gebruiken om wat op te hand bv om wat te spuiten.
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970
-
- Belgisch Meester Lasser
- Berichten: 2185
- Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
- Locatie: Antwerp
- Contacteer:
inderdaad de verroeste draad afwikkellen en en weg er mee .
tot je dus mooie blanke draad hebt .
in je geleider waar je draad door gaat zit ook een soort spirale kabel en hier gaat op de duur ook de roest tussen kruipen en als je dan je kabel in een lus hebt liggen gaat dit op de duur stroppen en stotteren .
wil je ook niet hebben als je aan het lassen bent.
dit laat ook weer snel je draad aan je nippel vast vriezen zoals ze dat noemen .
dit kan je steeds met een kniptangetje liggen los prutsen en kost je ook nippels en tevens ook de spiraal die je moet vervangen .
spuitbusje anti spat kan de oplossing een beetje bieden .
wat te doen bij lang niet gebruik:
----------------------------------------
- rol draad in huis ergens leggen waar toch wat warmte (geen kelder dus)is en droog .
-als het een beetje makkelijk toestel is , ook de kabel met het pistool in huis leggen .
-dit oprollen in vrij grote lussen (riptire-calsonbandje).
- de aandrijfwieltjes een beetje insmeren met fijne olie tegen oxidatie (niet overdrijven )
hopelijk heb je hier wat aan
tot je dus mooie blanke draad hebt .
in je geleider waar je draad door gaat zit ook een soort spirale kabel en hier gaat op de duur ook de roest tussen kruipen en als je dan je kabel in een lus hebt liggen gaat dit op de duur stroppen en stotteren .
wil je ook niet hebben als je aan het lassen bent.
dit laat ook weer snel je draad aan je nippel vast vriezen zoals ze dat noemen .
dit kan je steeds met een kniptangetje liggen los prutsen en kost je ook nippels en tevens ook de spiraal die je moet vervangen .
spuitbusje anti spat kan de oplossing een beetje bieden .
wat te doen bij lang niet gebruik:
----------------------------------------
- rol draad in huis ergens leggen waar toch wat warmte (geen kelder dus)is en droog .
-als het een beetje makkelijk toestel is , ook de kabel met het pistool in huis leggen .
-dit oprollen in vrij grote lussen (riptire-calsonbandje).
- de aandrijfwieltjes een beetje insmeren met fijne olie tegen oxidatie (niet overdrijven )
hopelijk heb je hier wat aan
see you when you see me