Schakelen onmogelijk

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
Wouterr
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 63
Lid geworden op: za 29 sep, 2007 13:47
Locatie: Enschede
Contacteer:

Schakelen onmogelijk

Bericht door Wouterr » ma 21 jan, 2008 19:39

Hallo, vanavond reed ik door de stad en ik kon plotseling erg slecht schakelen.. een kwartiertje later vertrok ik wederom en toen kon ik na een klein stukje zelfs niet meer schakelen.. Eend stond toen toevallig in zijn 3, maar daar wil die niet echt meer uit.
Heb het nog gered tot thuis (in z'n een bult op vauit stilstand was iets minder leuk...)

Nu zit ik echter met een compleet vaste bak (wil zelfs niet meer in zijn vrij..)

Enig verband wat ik kan bedenken is dat ik vandaag paar keer door een grote plas ben gereden en er heel wat water over de motor & bak is gekomen, maar dat moet toch niet uitmaken?

Iemand hier nog goede ideeen om het probleem snel op te lossen? of is het een kwestie van nieuwe bak erin (op de parkeerplaats in de regen :?)

Geen idee verder van de staat van de bakolie (heb de eend sinds september en sindsdien iig geen nwe bakolie.. stond nog op de planning voor een mooiweer-dag)
Citroën 2CV6 Spécial, 1985
zoeken? "probleem" site:forum.2cv.nl

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 21 jan, 2008 20:13

Toevallig onlangs nog hard in zijn achteruit gereden? :roll:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Wouterr
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 63
Lid geworden op: za 29 sep, 2007 13:47
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Wouterr » ma 21 jan, 2008 20:23

Nee, rij altijd vrij rustig achteruit...

Hopelijk is 't van 't weekend een beetje droog... dan kan ik even kijken wat er aan de hand is.

Enig idee waar ik dan op moet letten? (heb evt. wel een nieuwe bak liggen hier, maar om die nu op de parkeerplaats bij de flat te gaan vervangen vind ik ook zo koud ;) en leek me ook niet echt verstandig lijkt om ermee te gaan rijden nu...
Citroën 2CV6 Spécial, 1985
zoeken? "probleem" site:forum.2cv.nl

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » ma 21 jan, 2008 20:24

Er is een truuk voor, rijdend ontkoppelen en proberen te schakelen, met níet té brute kracht. Alleen op gang komen in z'n 3 gaat wat muf.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

Wouterr
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 63
Lid geworden op: za 29 sep, 2007 13:47
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Wouterr » ma 21 jan, 2008 20:36

Dit is om het achteruit-rij-euvel te verhelpen? of ook voor andere problemen? Wil nl. ook niet mijn bak helemaal naar z'n grootje helpen ;)
Citroën 2CV6 Spécial, 1985
zoeken? "probleem" site:forum.2cv.nl

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » ma 21 jan, 2008 20:42

Met veel geluk is de borgmoer niet volledig er af gelopen. Met pech wel en blijft ie in z'n 3 staan. Dus niet met té brute kracht rammen. Gaat ie los, heb je mazzel, gaat ie niet los, dan kom je toch je bak te fiksen.
Maar ´met beleid raggen´ blijft ´t sleutelwoord!
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

Robbert.
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 18:37
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Robbert. » ma 21 jan, 2008 20:52

Ik lees net dat je bakolie in september vervangen is.. dan kan het daar bijna niet aan liggen, tenzij alle bakolie dr uit gelekt is. Maar als het goed is zou je dat dan moeten ruiken. Dat spul stinkt gigantisch.
2CV6 Spécial 1981 - Rouge de Castille - GS-30-PK
Foto's

Wouterr
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 63
Lid geworden op: za 29 sep, 2007 13:47
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Wouterr » ma 21 jan, 2008 20:53

ik zal dat met het in zijn 3 rijden en voorzichtig proberen te schakelen zo 's proberen.

mbt de bakolie: weet niets van de staat af!!
"heb de eend sinds september en sindsdien iig geen nwe bakolie.. stond nog op de planning voor een mooiweer-dag" :)

Alvast bedankt voor de behulpzame reacties!! ben er echt vet blij mee dat ik hier terecht kan als m'n eend een btje ziek is ;)
Citroën 2CV6 Spécial, 1985
zoeken? "probleem" site:forum.2cv.nl

Robbert.
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 18:37
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Robbert. » ma 21 jan, 2008 21:02

peil kun je makkelijk controleren door te kijken of je nog veel bij kunt vullen. Zoniet dan is de olie nog op peil.
2CV6 Spécial 1981 - Rouge de Castille - GS-30-PK
Foto's

Wouterr
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 63
Lid geworden op: za 29 sep, 2007 13:47
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Wouterr » ma 21 jan, 2008 21:07

heb net eens even een poging gewaagd met het in zijn 3 zetten en dan al rijdend ontkoppelen en pogen te schakelen...

helaas zonder resultaat.

kan de pook nog wel naar rechts draaien, maar de pook wil geen mm verschuiven naar voren (of naar achteren) zit echt muurvast :(
Citroën 2CV6 Spécial, 1985
zoeken? "probleem" site:forum.2cv.nl

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2684
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » ma 21 jan, 2008 21:45

Ik heb precies hetzelfde gehad.
Het heeft te maken met verbogen schakelvorken, maar vaak zijn je tandwielen ook beschadigd. Ik vrees zowieso voor een bakwissel (moest ik ook doen)

succes ermee!
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
robin2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 412
Lid geworden op: za 2 aug, 2003 03:14
Locatie: elewijt

Bericht door robin2cv » di 22 jan, 2008 08:28

hey
mijn vader had ook zoiets voor en ik denk dat het bij hem de synchromesch was van de 2de en de 3de vitesse. we hebben er andere bak in gezet.

Ik ga nu waarschijnlijk de bak laten reviseren en dan zal ik het ineens weten.

greets robin

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » di 22 jan, 2008 17:49

Zou je niet de bovenste plaat eraf kuynnen draaien als een soort deksel? Dan kun je iig in de bak kijken.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » di 22 jan, 2008 17:54

Bovenste plaat is simpel eraf te halen hoor.

Is de koppeling wel in orde? Is de drukplaat niet gebroken?
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5191
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 22 jan, 2008 19:00

Maar let op als je de deksel afhaalt. Onder een bobbeltje aan de voorkant ziet een veer met een kogel, voorzichtig het deksel lichten anders springt het spul wel eens weg. Of valt in de bak, ook leuk.
Bij een onvoorzichtige schakel maneuver wil het ook wel eens voorkomen dat je 2 vorken tegelijkertijd meeneemt en dan wil ie ook niet meer schakelen. Oliepeil kun je even checken door de vuldop aan de zijkant van de bak.
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie