start(motor?) problemen
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
start(motor?) problemen
Mijn eend startte gister zomaar ineens niet meer. Als ik de startknop in druk hoor ik tikketikketikketikketik (dus geen droge “klik” zoals je die wel eens hoort als je startmotor verrot is) vanuit het vooronder komen. Startmotor draait echter niet rond en alle lampjes (bijv choke) gaan nagenoeg uit tijdens het starten. Na het starten ging mn radio plots aan en dat doet ie alleen als ik de accu kabel los heb gehad en weer aansluit. Het lijkt dus wel of er om eoa reden alle stroom weg wordt getrokken tijdens het starten.
Startkabels er op; weer tikketikketikketik en starten homaar. Aanduwen dan loopt ie zo en met een tik gas geeft ie keurig 14,9 V op de accu. Startmotor gewisseld, maar met hetzelfde resultaat.
Als ik de contactschakelaar omhaal hoor ik het relais voor contact klikken, dus die moet het volgens mij goed doen. (ik heb een schakelaar die een relais aanstuurt voor contact en een startknop)
Dit gebeurde gisteravond laat en na de startmotor wissel actie had ik geen puf meer om de rest door te meten, dus dat komt vanavond wel, maar zijn er mensen die dit herkennen of tips hebben? Zou ik dan stomme pech hebben en 2 rotte startmotoren na elkaar hebben? (het geluid klonk anders als een stukke startmotor)
douwe
Startkabels er op; weer tikketikketikketik en starten homaar. Aanduwen dan loopt ie zo en met een tik gas geeft ie keurig 14,9 V op de accu. Startmotor gewisseld, maar met hetzelfde resultaat.
Als ik de contactschakelaar omhaal hoor ik het relais voor contact klikken, dus die moet het volgens mij goed doen. (ik heb een schakelaar die een relais aanstuurt voor contact en een startknop)
Dit gebeurde gisteravond laat en na de startmotor wissel actie had ik geen puf meer om de rest door te meten, dus dat komt vanavond wel, maar zijn er mensen die dit herkennen of tips hebben? Zou ik dan stomme pech hebben en 2 rotte startmotoren na elkaar hebben? (het geluid klonk anders als een stukke startmotor)
douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
zoals ze bij mythbusters zeggen: plaussible! klinkt heel aannemelijk, alleen raar dat het probleem blijft bestaan als er zelfs startkabels gebruikt worden. dan heb je een eendenaccu plus een alfa accu. maar zoals gerard schrijft meten is weten (alleen kan dat nu dus helaas nog niet. moet eerst nog tot 1730 op kantoor zitten)backfire schreef:Als door starten de spanning te ver terugvalt kan je relais wegvallen. In jouw geval valt dan de bobine spanning ook geheel weg, waarna er meteen weer voldoende spanning is en dus je relais weer oppakt en zo is de cirkel rond.
Dus advies 1, relais er tussen uit halen en dan kijken wat hij doet.
douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
accu: 11,8 V
bij startmotor: 11,8 V ==> kabels okay,
grootlicht brandde als waxine lichtjes: 3,6 V
starten lukte niet door met schroevendraaier te sluiten.
goede accu erin, nog niet starten. relais omzeilt, et voila!
dus een combi van rotte accu en stukkend relais. ik denk dat het stukke relais, gevolg is van rotte accu.
douwe
bij startmotor: 11,8 V ==> kabels okay,
grootlicht brandde als waxine lichtjes: 3,6 V
starten lukte niet door met schroevendraaier te sluiten.
goede accu erin, nog niet starten. relais omzeilt, et voila!
dus een combi van rotte accu en stukkend relais. ik denk dat het stukke relais, gevolg is van rotte accu.
douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction