olielek bij labyrintafdichting
olielek bij labyrintafdichting
Sinds een tijdje vind ik een klein plekje olie onder de auto terug, had niet veel tijd (en met slecht weer geen zin om buiten veel te sleutelen) dus eendje even naar de eendenboer in de buurt gebracht. Blijkt nu dat de druk behoorlijk hoog was, wss door versleten zuigerveren, en dat ie daardoor lekte bij de labyrintafdichting (achter de ontsteking dus).
Advies: gewoon doorrijden totdat de lekkage te erg wordt.
Uiteindelijke oplossing: revisiemotor, aangezien na vervangen van zuigerveren de compressie plotseling sterk verandert (is nu pakweg 1:5) en je dan het risico loopt dat je dan een lager eruit blaast en je krukas los hebt liggen.
Ik wist niet zo 123 wat ik hiermee aanmoet, aangezien een revisieblok zo rond de €1000 zou gaan kosten. Hoe denken jullie hierover?
Advies: gewoon doorrijden totdat de lekkage te erg wordt.
Uiteindelijke oplossing: revisiemotor, aangezien na vervangen van zuigerveren de compressie plotseling sterk verandert (is nu pakweg 1:5) en je dan het risico loopt dat je dan een lager eruit blaast en je krukas los hebt liggen.
Ik wist niet zo 123 wat ik hiermee aanmoet, aangezien een revisieblok zo rond de €1000 zou gaan kosten. Hoe denken jullie hierover?
Ja die vulpijp was indd ook mijn eerste gedachte. Vond de sprong naar verslegen zuigerveren wat snel. Heb zo'n ding elkaar gedraaid om de catererdruk te meten, ga ik morgen even doen (te donker nu).
Wat cilinders/zuigers vervangen betreft: daarmee is de compressie dan weer meteen de oude en loop ik in principe hetzelfde risico, of mis ik wat?
Wat cilinders/zuigers vervangen betreft: daarmee is de compressie dan weer meteen de oude en loop ik in principe hetzelfde risico, of mis ik wat?
Heeft het nog zin om te controleren op een lekkende olievulpijp trouwens? Als ik toch al te hoge druk heb (door versleten zuigeveren), dan zal ik zeker te weinig onderdruk meten, maar weet ik nog niet of die (ook) door de vulpijp veroorzaakt wordt.
Hmm wat ik me nog bedacht: als ik de druk meet en de vulpijp dan bij de ontluchting tijdelijk afsluit (met een vinger), dan zou ik bij een lekkende klep in de pijp toch iets van verschil moeten zijn. Klopt dat?
Hmm wat ik me nog bedacht: als ik de druk meet en de vulpijp dan bij de ontluchting tijdelijk afsluit (met een vinger), dan zou ik bij een lekkende klep in de pijp toch iets van verschil moeten zijn. Klopt dat?
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2180
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 260
- Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
- Locatie: eindhoven
Een compressietest laat zien dat je compressie verlies hebt. Maar niet waar deze vandaan komt.
Kan dan komen van kleppen/cilinderkop afdichting/zuigerveren. Dus compressie meten, en aan de hand van de meting bepalen wat je gaat doen.
Je kunt daarna evt ook nog druk zetten op de verbrandingsruimte, kijken/luisteren waar je drukverlies hebt. Uitlaat is uitlaatklep, inlaat is inlaatklep, vulpijp is zuigerveren (of houd de klep in de vulpijp dit tegen ?? Dan moet je de vulpijp demonteren en alsnog kijken of er daar lucht blaast.) En als je de lucht tussen de kop en cilinder voelt dan is de afsluiting tussen kop en cilinder niet meer helemaal fris is.
Het kan evt ook nog langs je bougie lekken, maar dat is meestal niet aannemelijk.
Kan dan komen van kleppen/cilinderkop afdichting/zuigerveren. Dus compressie meten, en aan de hand van de meting bepalen wat je gaat doen.
Je kunt daarna evt ook nog druk zetten op de verbrandingsruimte, kijken/luisteren waar je drukverlies hebt. Uitlaat is uitlaatklep, inlaat is inlaatklep, vulpijp is zuigerveren (of houd de klep in de vulpijp dit tegen ?? Dan moet je de vulpijp demonteren en alsnog kijken of er daar lucht blaast.) En als je de lucht tussen de kop en cilinder voelt dan is de afsluiting tussen kop en cilinder niet meer helemaal fris is.
Het kan evt ook nog langs je bougie lekken, maar dat is meestal niet aannemelijk.