Schokken bij wegrijden

Gesloten
Sjarelke

Schokken bij wegrijden

Bericht door Sjarelke » ma 24 mei, 2004 19:22

Hallo iedereen,

Ik heb een 2cv6 club uit 1984 en ik heb een probleempje. Als ik wegrijd met de auto schokt ie soms heel erg. Het is minder erg als je erg veel gas geeft en snel wegrijd maar als je rustig weg wilt rijden is het bijna niet te doen. Kan dit liggen aan het lager in de versnellingsbak of eerder de koppeling die kapot is?? Bij het schakelen merk je nix, het is alleen bij het wegrijden uit stilstand. Hopelijk kunnen jullie me helpen, alvast bedankt!!

Sjarelke

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » ma 24 mei, 2004 19:27

Koppeling (ver) versleten, tenzij het 'plotseling' gekomen is dat trillen. Dan is het wat anders.
Afblijven.

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Frank Munneke » ma 24 mei, 2004 19:35

of een motortje waar iets mee mis is afstelling bijvoorbeeld waardoor hij slecht accelereerd.

bij een slechte koppeling moet je merken dat je hem erdorheen kan trekken dwz bij veel gasgeven stijgt het motortoerental sneller als dat je accelereerd

succes frank

Sjarelke

Bericht door Sjarelke » ma 24 mei, 2004 20:40

Hmm, toerental veranderd niet bij stevig optrekken en de motor is het volgens mij ook niet want het stopt meteen als de koppeling boven is.

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Bullit » ma 24 mei, 2004 22:23

bekend probleem: (harde) imitatie koppelingsplaat, om het op te lossen moet de koppeling dus vernieuwd worden.

Bullit

Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Re: Schokken bij wegrijden

Bericht door Handjes » ma 24 mei, 2004 23:13

Controleer in de eerste plaats de drie motorsteunen (optillen en kijken of ze gescheurd zijn), met name de achterste achterop de versnellingsbak.

Daarna de vier tapeinden+moeren controleren waarmee de motor tegen de versnellingsbak vastzit. Het geheel moet strak zitten.

Het kan zijn dat je koppelingsplaat vettig is of scheef gemonteerd. Wat ik laatst ook las hier (ik dacht door Gerard geschreven, maar kan het niet vinden), is dat de uitlijning van de priseas en krukas niet meer correct is en nu te veel speling heeft. Aan dat laatste doe je niks helaas.
La vie est belle.

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Bjorn » di 25 mei, 2004 09:21

ik weet bijna zeker dat het je koppleing is. Een harde immitatieplaat of vette platen. Probeer de koppeling eens schoon te spuiten met wat remreiniger.

Boetjie
Beginner
Beginner

Bericht door Boetjie » di 25 mei, 2004 10:43

Voor je gaat slopen adviseer ik je om eerst de visuele checks te doen.
Zo je een tweetraps carburateur hebt kan het mogelijk hier aan liggen.
Motorkap open, met het handje de gashendel bedienen en goed kijken wanneer de tweede trap opent. Als de tweede trap te vroeg (danwel gelijktijdig) met de eerste trap meegaat zit daar je probleem.
Verder zou ik toch ook eerst naar de gebruikelijke zaken kijken: bougies, en contactpuntjes.
Succes.

Sjarelke

Bericht door Sjarelke » di 25 mei, 2004 12:42

harde imitatie koppeling? Is dat gewoon een niet originele koppeling die erin is gezet? Ik heb hem 2e hands gekocht en heb nooit iets aan de koppeling gedaan.
Maar kan het dan zijn dat je bij het schakelen er helemaal niks van merkt? De schokken waren vroeger niet zo erg, de auto trilde gewoon maar nu schokt de hele auto en je komt bijna niet weg, en hij doet het ook niet altijd maar laatste tijd steeds vaker.

Ik ben nu bezig met examens maar daarna zal ik de motor er eens uithale om het een en ander te checken.

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Bullit » di 25 mei, 2004 13:51

de koppelingsplaat verglaast een beetje, dat merk je eigenlijk alleen bij het vanuit stilstand optrekken. In hogere versnellingen heb je er geen last van omdat het verschil in snelheid tussen bak en vliegwiel dan kleiner is.

Ophanging eerst controleren lijkt me inderdaad verstandig.

Een slechte carburateur zorgt voor een slecht lopende motor, niet alleen tijdens het optrekken. Dit schokken komt meestal onafhankelijk van de stand van de gasklep of het toerental voor. Het functioneren van de motor heeft er dus niets mee te maken.

B., succes met je examens.

Boetjie
Beginner
Beginner

Bericht door Boetjie » di 25 mei, 2004 22:50

Niet helemaal waar Bullit.
Bij mij ging op een gegeven moment de tweede trap van de carburateur gelijktijdig met de eerste trap open als ik gas gaf. Hierdoor werd het brandstofmengsel te arm (of is het te rijk?) op het moment dat je weinig gas geeft.
(Dit kwam doordat het veertje van het besturings-asje van de tweede trap, links achter onderaan de carburateur, ingesleten was, en hierdoor klem was gekomen tussen het asje en het hefboompje van de eerste trap. Lastig uitleggen zonder foto)
Anyway. Stationair liep de motor perfect. Bij hogere snelheid ook. Het horten en stoten begon licht merkbaar bij optrekken vanuit stilstand. Een maand later moest ik vooral veel gas geven om zonder bokkesprongen en/of afslaan weg te komen. (stationair en hoge toeren nog steeds OK). Dit omdat, zo concludeer ik achteraf, het veertje geleidelijk steeds verder klem is komen te zitten. In die maand heb ik bougies, afstelling enz nagekeken. Niets. Twee keer bij garage geweest. Niets... advies, carburateur vervangen of laten reviseren (voor veel geld).
Teneinde wees minutieus onderzoek, na volledige demontage van de carburateur, het reeds beschreven euvel uit. Ik heb hetzelfde veertje, door gebrek aan een nieuwe op dat moment, omgedraaid en met wat creatief buigwerk weer gemonteerd (hiervoor moet de carburateur eruit en uit elkaar) Hiermee was het optrek probleem verholpen. Dit is ca. 6.000 km terug.

Dit alles ter Uwer lering ende vermaak.

Gesloten