Knallende uitlaat

Francois
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 291
Lid geworden op: do 17 jan, 2008 16:47

Knallende uitlaat

Bericht door Francois » za 2 feb, 2008 12:59

Hallo,

Ik weet niet of dit topic al bestaat, maar ik kon niets vinden wat mijn probleem precies omschreef.

Het probleem:

SIndskort heeft mijn acadiane een knallende uitlaat. Hij start en rijdt goed, maar als ik afrem of terugschakel naar z'n 2 hoor ik regelmatig een harde korte knal achter uit de uitlaat komen. Weet iemand wat de oorzaak van dit probleem is, en hoe het op te lossen is?

Ik heb afgelopen week 10 liter 95 getankt, maar daarna afgetankt met 98, dus daar kan het denk ik niet aanliggen.
Citroën AZU 1968
Mercedes L319D 1965

Steffan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 3 mei, 2006 20:11
Locatie: Delft

Bericht door Steffan » za 2 feb, 2008 13:13

hmm misschien heb je een lekke uitlaat
ontbranding van onverbrand mengsel in de uitlaat

eens luisteren/voelen (niet aan de uitlaat, maar voelen of er gasontsnapt) onder de motorkap bij de uitlaatklemmen!

edit: als dat het ook echt is, repareer het dan wel! anders kan je je kleppen verbranden
Laatst gewijzigd door Steffan op za 2 feb, 2008 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Francois
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 291
Lid geworden op: do 17 jan, 2008 16:47

Bericht door Francois » za 2 feb, 2008 13:54

bedankt voor je tip, ik heb even gekeken.
er zit inderdaad een lek in de uitlaat. Het lek zit in het gedeelte onder de auto. Uit het lek en het einde van de uitlaat spetterd ook vloeistof (benzine?). Dat lek is wel te dichten denk ik, maar hoe zorg ik ervoor dat er geen onverbrand mengsel meer in de uitlaat komt? want dat zorgt volgens mij voor die knallen.
Citroën AZU 1968
Mercedes L319D 1965

Steffan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 3 mei, 2006 20:11
Locatie: Delft

Bericht door Steffan » za 2 feb, 2008 13:58

kan duiden op een te rijk mengsel.. maar ik weet het niet zeker, zal eens kijken in de boekjes

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » za 2 feb, 2008 14:02

Kijk ook eens naar de pakkingen van het spruitstuk.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Francois
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 291
Lid geworden op: do 17 jan, 2008 16:47

Bericht door Francois » za 2 feb, 2008 17:53

Ik heb even naar het spruitstuk gekeken, die is helemaal verroest, is dat normaal? en hoe kan ik zien of de pakkingen nog goed zijn? Moet ik hem dan los halen, weet niet of dat nog wel lukt met die verroeste bouten.
Citroën AZU 1968
Mercedes L319D 1965

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » za 2 feb, 2008 18:00

Spruitstuk is meestal verroest en zolang er geen gaten inzitten is er niks aan de hand. En bij een 602cc heb ik nog nooit een gat meegemaakt.
Je kunt wat water met zeep op de aansluiting spuiten. Wanneer het begint te bubbelen bij een draaiende motor is hij lek.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » za 2 feb, 2008 18:12

Uit het lek en het einde van de uitlaat spetterd ook vloeistof (benzine?)
Dit is geen benzine maar water, H2O is namelijk een verbrandingsproduct :wink: als je carb zo rijk staat dat er benzine in je uitlaat komt loopt je motor echt niet meer, onder te rijke omstandigheden dooft een vlam...

Natuurlijk is het goed naar je uitlaat te kijken, daarnaast wil ik je aanraden om de ontsteking te controleren (was het eerste wat bij mij opkwam). Mocht dat geen soelaas bieden controleer dan je klepspelling.

Groetjes en succes!, Bart

willem dijkstra
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 52
Lid geworden op: do 9 mar, 2006 12:33

Bericht door willem dijkstra » za 2 feb, 2008 18:56

Steffan schreef:hmm misschien heb je een lekke uitlaat
ontbranding van onverbrand mengsel in de uitlaat
Ja, dat is de oorzaak.
Ergens een lek in de uitlaat tussen cylinderkop en uitlaat einde.
Meestal ergens in het hete deel (dus vlak na de kop).
Uitlaatpakking weg of uitlaatklem verroest.

Het voorkomen dat onverbrandde benzine in de uitlaat komt kan alleen door continue plank gas te rijden :wink:
Of je moet een moderne injectie bolide (Daihatsu C) of zo, kopen(dus eigenlijk geen optie ) :twisted:

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5114
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 3 feb, 2008 22:10

Het kan ook dat het ontstekingstijdstip niet 100% staat afgesteld. Of de onderbrekernokjes draaien niet soepel.
Op de inlaatkant van het spruitstuk geen zeep doen om te testen. Als ie hier lekt zuigt ie de zeep in de motor lijkt me niet zo'n goed idee. Je kunt bij stationair draaiende motor met een kwastje benzine rond het spruitstuk smeren. Als het motortoerental veranderd heb je een lek. Maar het laten testen van het mengsel met een CO-meter is natuurlijk ook niet slecht.
diverse Citroens, wat anders.

Jheronimus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 28 jul, 2004 14:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Jheronimus » ma 4 feb, 2008 10:48

Ook volgens mij is de ontsteking de veroorzaker.
Een lekke uitlaat zorgt voor continu meer lawaai.

2cvfreak
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 512
Lid geworden op: di 28 aug, 2007 16:58
Locatie: naast me buuren in assen

Bericht door 2cvfreak » ma 4 feb, 2008 11:25

die knal komt van on/slecht verbkrande benzine die in de uitlaat wordt verbrandt....
2v6 Club,'87 bleu celeste
2cv6 club '86
Visa Club 0.7, '86 grijs
Cx 2200 pallas '76
Alleen een Citroën, Rijdt als een Citroën!

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » ma 4 feb, 2008 13:15

Een uitlaat die lekt kan ook knallen geven die anders gedempt zouden zijn geweest. En die vloeistof zal hoogstwaarschijnlijk water zijn zoals gezegd.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 4 feb, 2008 13:28

Als het ontstekingsproblemen zou zijn ploft hij zeker ook bij het optrekken
maar hier gaat het om ploffen bij gas loslaten, dus de gasklep valt terug
en de snelheid van de lucht zorgt dat hij aan het spruitstuk gaat zuigen
en omdat waarschijnlijk de koppen niet in lijn met het spruitatuk staan
loopt er een spruitstukpakking uit en krijg je die knallen in de uitlaat.
Dus spruitstukpakkingen vernieuwen en aan 1 kant de kopbouten 1 omw.
losdraaien en ze weer vastzetten

Francois
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 291
Lid geworden op: do 17 jan, 2008 16:47

Bericht door Francois » ma 4 feb, 2008 14:03

Gerard Maas schreef:Als het ontstekingsproblemen zou zijn ploft hij zeker ook bij het optrekken
maar hier gaat het om ploffen bij gas loslaten, dus de gasklep valt terug
en de snelheid van de lucht zorgt dat hij aan het spruitstuk gaat zuigen
en omdat waarschijnlijk de koppen niet in lijn met het spruitatuk staan
loopt er een spruitstukpakking uit en krijg je die knallen in de uitlaat.
Dus spruitstukpakkingen vernieuwen en aan 1 kant de kopbouten 1 omw.
losdraaien en ze weer vastzetten
Heel erg bedankt voor alle reacties. Het knallen gebeurt inderdaad alleen bij gas loslaten, dus als ik het goed begrijp ligt het dan niet aan de ontsteking. Ik zal proberen nieuwe spruitstukpakkingen te monteren. Wat zijn precies de kopbouten? En alles in orde is zou ie dan moeten stoppen met knallen, ook al zit er nog een gaatje in de uitlaat, of is het ook noodzakelijk om die dicht te maken?
Citroën AZU 1968
Mercedes L319D 1965

Plaats reactie