Knallende uitlaat
Knallende uitlaat
Hallo,
Ik weet niet of dit topic al bestaat, maar ik kon niets vinden wat mijn probleem precies omschreef.
Het probleem:
SIndskort heeft mijn acadiane een knallende uitlaat. Hij start en rijdt goed, maar als ik afrem of terugschakel naar z'n 2 hoor ik regelmatig een harde korte knal achter uit de uitlaat komen. Weet iemand wat de oorzaak van dit probleem is, en hoe het op te lossen is?
Ik heb afgelopen week 10 liter 95 getankt, maar daarna afgetankt met 98, dus daar kan het denk ik niet aanliggen.
Ik weet niet of dit topic al bestaat, maar ik kon niets vinden wat mijn probleem precies omschreef.
Het probleem:
SIndskort heeft mijn acadiane een knallende uitlaat. Hij start en rijdt goed, maar als ik afrem of terugschakel naar z'n 2 hoor ik regelmatig een harde korte knal achter uit de uitlaat komen. Weet iemand wat de oorzaak van dit probleem is, en hoe het op te lossen is?
Ik heb afgelopen week 10 liter 95 getankt, maar daarna afgetankt met 98, dus daar kan het denk ik niet aanliggen.
Citroën AZU 1968
Mercedes L319D 1965
Mercedes L319D 1965
hmm misschien heb je een lekke uitlaat
ontbranding van onverbrand mengsel in de uitlaat
eens luisteren/voelen (niet aan de uitlaat, maar voelen of er gasontsnapt) onder de motorkap bij de uitlaatklemmen!
edit: als dat het ook echt is, repareer het dan wel! anders kan je je kleppen verbranden
ontbranding van onverbrand mengsel in de uitlaat
eens luisteren/voelen (niet aan de uitlaat, maar voelen of er gasontsnapt) onder de motorkap bij de uitlaatklemmen!
edit: als dat het ook echt is, repareer het dan wel! anders kan je je kleppen verbranden
Laatst gewijzigd door Steffan op za 2 feb, 2008 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
bedankt voor je tip, ik heb even gekeken.
er zit inderdaad een lek in de uitlaat. Het lek zit in het gedeelte onder de auto. Uit het lek en het einde van de uitlaat spetterd ook vloeistof (benzine?). Dat lek is wel te dichten denk ik, maar hoe zorg ik ervoor dat er geen onverbrand mengsel meer in de uitlaat komt? want dat zorgt volgens mij voor die knallen.
er zit inderdaad een lek in de uitlaat. Het lek zit in het gedeelte onder de auto. Uit het lek en het einde van de uitlaat spetterd ook vloeistof (benzine?). Dat lek is wel te dichten denk ik, maar hoe zorg ik ervoor dat er geen onverbrand mengsel meer in de uitlaat komt? want dat zorgt volgens mij voor die knallen.
Citroën AZU 1968
Mercedes L319D 1965
Mercedes L319D 1965
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Spruitstuk is meestal verroest en zolang er geen gaten inzitten is er niks aan de hand. En bij een 602cc heb ik nog nooit een gat meegemaakt.
Je kunt wat water met zeep op de aansluiting spuiten. Wanneer het begint te bubbelen bij een draaiende motor is hij lek.
Je kunt wat water met zeep op de aansluiting spuiten. Wanneer het begint te bubbelen bij een draaiende motor is hij lek.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
Dit is geen benzine maar water, H2O is namelijk een verbrandingsproduct als je carb zo rijk staat dat er benzine in je uitlaat komt loopt je motor echt niet meer, onder te rijke omstandigheden dooft een vlam...Uit het lek en het einde van de uitlaat spetterd ook vloeistof (benzine?)
Natuurlijk is het goed naar je uitlaat te kijken, daarnaast wil ik je aanraden om de ontsteking te controleren (was het eerste wat bij mij opkwam). Mocht dat geen soelaas bieden controleer dan je klepspelling.
Groetjes en succes!, Bart
-
- Gebruiker
- Berichten: 52
- Lid geworden op: do 9 mar, 2006 12:33
Ja, dat is de oorzaak.Steffan schreef:hmm misschien heb je een lekke uitlaat
ontbranding van onverbrand mengsel in de uitlaat
Ergens een lek in de uitlaat tussen cylinderkop en uitlaat einde.
Meestal ergens in het hete deel (dus vlak na de kop).
Uitlaatpakking weg of uitlaatklem verroest.
Het voorkomen dat onverbrandde benzine in de uitlaat komt kan alleen door continue plank gas te rijden
Of je moet een moderne injectie bolide (Daihatsu C) of zo, kopen(dus eigenlijk geen optie )
Het kan ook dat het ontstekingstijdstip niet 100% staat afgesteld. Of de onderbrekernokjes draaien niet soepel.
Op de inlaatkant van het spruitstuk geen zeep doen om te testen. Als ie hier lekt zuigt ie de zeep in de motor lijkt me niet zo'n goed idee. Je kunt bij stationair draaiende motor met een kwastje benzine rond het spruitstuk smeren. Als het motortoerental veranderd heb je een lek. Maar het laten testen van het mengsel met een CO-meter is natuurlijk ook niet slecht.
Op de inlaatkant van het spruitstuk geen zeep doen om te testen. Als ie hier lekt zuigt ie de zeep in de motor lijkt me niet zo'n goed idee. Je kunt bij stationair draaiende motor met een kwastje benzine rond het spruitstuk smeren. Als het motortoerental veranderd heb je een lek. Maar het laten testen van het mengsel met een CO-meter is natuurlijk ook niet slecht.
diverse Citroens, wat anders.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 205
- Lid geworden op: wo 28 jul, 2004 14:11
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Als het ontstekingsproblemen zou zijn ploft hij zeker ook bij het optrekken
maar hier gaat het om ploffen bij gas loslaten, dus de gasklep valt terug
en de snelheid van de lucht zorgt dat hij aan het spruitstuk gaat zuigen
en omdat waarschijnlijk de koppen niet in lijn met het spruitatuk staan
loopt er een spruitstukpakking uit en krijg je die knallen in de uitlaat.
Dus spruitstukpakkingen vernieuwen en aan 1 kant de kopbouten 1 omw.
losdraaien en ze weer vastzetten
maar hier gaat het om ploffen bij gas loslaten, dus de gasklep valt terug
en de snelheid van de lucht zorgt dat hij aan het spruitstuk gaat zuigen
en omdat waarschijnlijk de koppen niet in lijn met het spruitatuk staan
loopt er een spruitstukpakking uit en krijg je die knallen in de uitlaat.
Dus spruitstukpakkingen vernieuwen en aan 1 kant de kopbouten 1 omw.
losdraaien en ze weer vastzetten
Heel erg bedankt voor alle reacties. Het knallen gebeurt inderdaad alleen bij gas loslaten, dus als ik het goed begrijp ligt het dan niet aan de ontsteking. Ik zal proberen nieuwe spruitstukpakkingen te monteren. Wat zijn precies de kopbouten? En alles in orde is zou ie dan moeten stoppen met knallen, ook al zit er nog een gaatje in de uitlaat, of is het ook noodzakelijk om die dicht te maken?Gerard Maas schreef:Als het ontstekingsproblemen zou zijn ploft hij zeker ook bij het optrekken
maar hier gaat het om ploffen bij gas loslaten, dus de gasklep valt terug
en de snelheid van de lucht zorgt dat hij aan het spruitstuk gaat zuigen
en omdat waarschijnlijk de koppen niet in lijn met het spruitatuk staan
loopt er een spruitstukpakking uit en krijg je die knallen in de uitlaat.
Dus spruitstukpakkingen vernieuwen en aan 1 kant de kopbouten 1 omw.
losdraaien en ze weer vastzetten
Citroën AZU 1968
Mercedes L319D 1965
Mercedes L319D 1965