Vraag over motortype etc.

Gesloten
Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Vraag over motortype etc.

Bericht door TB » di 25 mei, 2004 17:07

Ik heb in mijn chassisnummer de combinatie vanAZ-KA staan. Volgens mijn werkplaatshandboek zou dat een 2cv6 zijn met motortype M28/1.

Mijn carburateur heeft het typeplaatje van een Solex 26/35 CSIC (carb. zonder gasklepvertrager (gewone koppeling)). Deze zou alleen horen om een M28.

Ga ik verder kijken dan zie ik dat een M28 in een Dyane 6 hoort. Heb ik in mijn 2cv6 dus een Dyane blok met carburateur van een Dyane? Op het motortype plaatje staat A06/635.

Wie weet wat er precies aan de hand is of is dit vaker zo uit de fabriek komen rollen? En wat is het verschil tussen een M28 en een M28/1?

Groeten Tom.

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » di 25 mei, 2004 21:30

Dag Tom,

Volgens mij is de M28 gewoon geleverd in de 2cv6, is jou werkplaats handboek toevallig uit de overstap periode dat de Dyane al wel met de M28 (602 cc) motor geleverd werd en de eend nog met de 435 cc (tot 1979)?

als de motor verder goed loopt met die carburateur zou ik me niet al te druk maken. Of je moet je eend perse helemaal orgineel willen hebben (maar welke eend is dat tegenwoordig nog) Het zou natuurlijk kunnen zijn dat de motor compleet is overgezet uit een dyane.

Op http://www.cats-citroen.net staat dat er in de 2cv6 een M28 motor zit.

Succes met het verder uitpluizen van de juiste gegevens.

greetz Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » di 25 mei, 2004 21:36

Ik heb twee werkplaatshandboeken en in allebei staan deze gegevens. Ik heb net onder de kap van een 2cv6 van een kennis gekeken en ook daar tref ik dezelfde onderdelen en typenummers aan... het zal wel goed zitten.

Maar weet je ook wat de verschillen tussen de M28 en de M28/1 zijn?

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 624
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » di 25 mei, 2004 23:31

TB schreef:Maar weet je ook wat de verschillen tussen de M28 en de M28/1 zijn?
Het zijn zogenaamde 'familiegroepen'. De M28 is in Dyane6, Ami8, LN en Acadiane gebruikt. De M82/1 is gebruikt in 2cv6, Dyane6, Acadiane en Mehari.

Beter is het om te kijken naar het exacte type van je motor. Er zit een plaatje bovenop/achterop je motorblok, vlak bij je vliegwiel. Daar staat een code, bijvoorbeeld A06/635. Dat is het meest voorkomende Eendenblok. AM2 is meestvoorkomende Dyane6 blok en AM2A is meest voorkomende Acadiane blok. Aan de hand van die code weet je precies het vermogen en onderdelen.
La vie est belle.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Re: Vraag over motortype etc.

Bericht door Lelijke Eend » di 25 mei, 2004 23:37

TB heeft dus een veelvoorkomend blok:
TB schreef:Ik heb in mijn chassisnummer de combinatie vanAZ-KA staan. Volgens mijn werkplaatshandboek zou dat een 2cv6 zijn met motortype M28/1.

Mijn carburateur heeft het typeplaatje van een Solex 26/35 CSIC (carb. zonder gasklepvertrager (gewone koppeling)). Deze zou alleen horen om een M28.

Ga ik verder kijken dan zie ik dat een M28 in een Dyane 6 hoort. Heb ik in mijn 2cv6 dus een Dyane blok met carburateur van een Dyane? Op het motortype plaatje staat A06/635.

Wie weet wat er precies aan de hand is of is dit vaker zo uit de fabriek komen rollen? En wat is het verschil tussen een M28 en een M28/1?

Groeten Tom.
Afblijven.

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 624
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Re: Vraag over motortype etc.

Bericht door Handjes » di 25 mei, 2004 23:55

Waare het niet dat de M28 een Solex 26/35 CSIC of SCIC heeft en de M28/1 een Solex 34 PICS 10. Theoretisch heb je dus de verkeerde carburateur op de 'goede' motor. Misschien dat het niks uitmaakt, maar normaal gesproken horen carburateurs bij een bepaald motortype.
La vie est belle.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » wo 26 mei, 2004 00:06

Als de M28 ook gewoon in een 2cv6 ligt, dan klopt de carburateur gewoon. Maar dan moet je wel de conclusie trekken dat de gegevens in het werkplaatshandboek niet juist zijn. Volgens het boek is dat dus alleen voor de dyane. Maar als het een veel voorkomend blok in een 2cv6 is (andere eend bekeken en daar ook) dan zal het vast wel kloppen!

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 624
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » wo 26 mei, 2004 00:09

TB schreef:Als de M28 ook gewoon in een 2cv6 ligt, dan klopt de carburateur gewoon. Maar dan moet je wel de conclusie trekken dat de gegevens in het werkplaatshandboek niet juist zijn. Volgens het boek is dat dus alleen voor de dyane. Maar als het een veel voorkomend blok in een 2cv6 is (andere eend bekeken en daar ook) dan zal het vast wel kloppen!
Een carburateur hoort bij een motortype, niet bij een auto!
Een M28 is nooit geleverd in een 2cv, neemt niet weg dat hij er wel in kan liggen inderdaad (later vervangen). De vraagbaak klopt wel.

Jij hebt overigens geen M28 in je 2cv, maar een M28/1, omdat het typeplaatje A06/635 er op zit. En daar hoort geen Solex 26/35 CSIC op officieel (maar misschien kan het geen kwaad).
La vie est belle.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » wo 26 mei, 2004 10:38

Loopt perfect en schijnt nogal een fel eendje te zijn volgens een andere eend rijder. Niks meer aan doen 8)

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » wo 26 mei, 2004 10:43

ik heb een aka2 blok ??????? denk zelf dat dit uit de jaren 70 is van een dyane, eerste sproeier is ook groter maar ik weet niet wat voor cab. ik heb waar kan ik dat aflezen.

het is namelijk een heel snel blok trek alle eenden eruit en rij met gemak 130.

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2688
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » wo 26 mei, 2004 15:21

Ik heb ook maar eens gekeken...
en het klopt AYA-2, A79/1
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 624
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » wo 26 mei, 2004 18:18

Rusty schreef:Op http://www.cats-citroen.net staat dat er in de 2cv6 een M28 motor zit.
Niet dus. Daar staat dat er een M28/1 in een 2cv6 zit ;).
La vie est belle.

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 624
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » wo 26 mei, 2004 18:21

Ramon2cv schreef:ik heb een aka2 blok ??????? denk zelf dat dit uit de jaren 70 is van een dyane, eerste sproeier is ook groter maar ik weet niet wat voor cab. ik heb waar kan ik dat aflezen.

het is namelijk een heel snel blok trek alle eenden eruit en rij met gemak 130.
AK2 bedoel je neem ik aan? Dat is een jaren 70 M28/1 motor, maar dan met enkelkamer carburateur. Hij krijgt zijn vermogen pas bij zeer hoge toeren. Hij trekt wat minder fel op als de latere M28/1 blokken. Misschien iets hogere topsnelheid inderdaad.
La vie est belle.

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » wo 26 mei, 2004 20:43

is dat dan de motor die o.a. in de AMI6 zat?
ik heb me laten wijsmaken dat die 602 minder PK's leverde.
1977 Mehari

Gesloten