Vraag over motortype etc.
Vraag over motortype etc.
Ik heb in mijn chassisnummer de combinatie vanAZ-KA staan. Volgens mijn werkplaatshandboek zou dat een 2cv6 zijn met motortype M28/1.
Mijn carburateur heeft het typeplaatje van een Solex 26/35 CSIC (carb. zonder gasklepvertrager (gewone koppeling)). Deze zou alleen horen om een M28.
Ga ik verder kijken dan zie ik dat een M28 in een Dyane 6 hoort. Heb ik in mijn 2cv6 dus een Dyane blok met carburateur van een Dyane? Op het motortype plaatje staat A06/635.
Wie weet wat er precies aan de hand is of is dit vaker zo uit de fabriek komen rollen? En wat is het verschil tussen een M28 en een M28/1?
Groeten Tom.
Mijn carburateur heeft het typeplaatje van een Solex 26/35 CSIC (carb. zonder gasklepvertrager (gewone koppeling)). Deze zou alleen horen om een M28.
Ga ik verder kijken dan zie ik dat een M28 in een Dyane 6 hoort. Heb ik in mijn 2cv6 dus een Dyane blok met carburateur van een Dyane? Op het motortype plaatje staat A06/635.
Wie weet wat er precies aan de hand is of is dit vaker zo uit de fabriek komen rollen? En wat is het verschil tussen een M28 en een M28/1?
Groeten Tom.
-
- Veelvuldig poster
Dag Tom,
Volgens mij is de M28 gewoon geleverd in de 2cv6, is jou werkplaats handboek toevallig uit de overstap periode dat de Dyane al wel met de M28 (602 cc) motor geleverd werd en de eend nog met de 435 cc (tot 1979)?
als de motor verder goed loopt met die carburateur zou ik me niet al te druk maken. Of je moet je eend perse helemaal orgineel willen hebben (maar welke eend is dat tegenwoordig nog) Het zou natuurlijk kunnen zijn dat de motor compleet is overgezet uit een dyane.
Op http://www.cats-citroen.net staat dat er in de 2cv6 een M28 motor zit.
Succes met het verder uitpluizen van de juiste gegevens.
greetz Rusty
Volgens mij is de M28 gewoon geleverd in de 2cv6, is jou werkplaats handboek toevallig uit de overstap periode dat de Dyane al wel met de M28 (602 cc) motor geleverd werd en de eend nog met de 435 cc (tot 1979)?
als de motor verder goed loopt met die carburateur zou ik me niet al te druk maken. Of je moet je eend perse helemaal orgineel willen hebben (maar welke eend is dat tegenwoordig nog) Het zou natuurlijk kunnen zijn dat de motor compleet is overgezet uit een dyane.
Op http://www.cats-citroen.net staat dat er in de 2cv6 een M28 motor zit.
Succes met het verder uitpluizen van de juiste gegevens.
greetz Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
chassis AK400,
koets AK400
Het zijn zogenaamde 'familiegroepen'. De M28 is in Dyane6, Ami8, LN en Acadiane gebruikt. De M82/1 is gebruikt in 2cv6, Dyane6, Acadiane en Mehari.TB schreef:Maar weet je ook wat de verschillen tussen de M28 en de M28/1 zijn?
Beter is het om te kijken naar het exacte type van je motor. Er zit een plaatje bovenop/achterop je motorblok, vlak bij je vliegwiel. Daar staat een code, bijvoorbeeld A06/635. Dat is het meest voorkomende Eendenblok. AM2 is meestvoorkomende Dyane6 blok en AM2A is meest voorkomende Acadiane blok. Aan de hand van die code weet je precies het vermogen en onderdelen.
La vie est belle.
-
- Heavy user
Re: Vraag over motortype etc.
TB heeft dus een veelvoorkomend blok:
TB schreef:Ik heb in mijn chassisnummer de combinatie vanAZ-KA staan. Volgens mijn werkplaatshandboek zou dat een 2cv6 zijn met motortype M28/1.
Groeten Tom.
Afblijven.
Re: Vraag over motortype etc.
Waare het niet dat de M28 een Solex 26/35 CSIC of SCIC heeft en de M28/1 een Solex 34 PICS 10. Theoretisch heb je dus de verkeerde carburateur op de 'goede' motor. Misschien dat het niks uitmaakt, maar normaal gesproken horen carburateurs bij een bepaald motortype.
La vie est belle.
Als de M28 ook gewoon in een 2cv6 ligt, dan klopt de carburateur gewoon. Maar dan moet je wel de conclusie trekken dat de gegevens in het werkplaatshandboek niet juist zijn. Volgens het boek is dat dus alleen voor de dyane. Maar als het een veel voorkomend blok in een 2cv6 is (andere eend bekeken en daar ook) dan zal het vast wel kloppen!
Een carburateur hoort bij een motortype, niet bij een auto!TB schreef:Als de M28 ook gewoon in een 2cv6 ligt, dan klopt de carburateur gewoon. Maar dan moet je wel de conclusie trekken dat de gegevens in het werkplaatshandboek niet juist zijn. Volgens het boek is dat dus alleen voor de dyane. Maar als het een veel voorkomend blok in een 2cv6 is (andere eend bekeken en daar ook) dan zal het vast wel kloppen!
Een M28 is nooit geleverd in een 2cv, neemt niet weg dat hij er wel in kan liggen inderdaad (later vervangen). De vraagbaak klopt wel.
Jij hebt overigens geen M28 in je 2cv, maar een M28/1, omdat het typeplaatje A06/635 er op zit. En daar hoort geen Solex 26/35 CSIC op officieel (maar misschien kan het geen kwaad).
La vie est belle.
- Michiel van G.
- Heavy user
- Contacteer:
Niet dus. Daar staat dat er een M28/1 in een 2cv6 zitRusty schreef:Op http://www.cats-citroen.net staat dat er in de 2cv6 een M28 motor zit.

La vie est belle.
AK2 bedoel je neem ik aan? Dat is een jaren 70 M28/1 motor, maar dan met enkelkamer carburateur. Hij krijgt zijn vermogen pas bij zeer hoge toeren. Hij trekt wat minder fel op als de latere M28/1 blokken. Misschien iets hogere topsnelheid inderdaad.Ramon2cv schreef:ik heb een aka2 blok ??????? denk zelf dat dit uit de jaren 70 is van een dyane, eerste sproeier is ook groter maar ik weet niet wat voor cab. ik heb waar kan ik dat aflezen.
het is namelijk een heel snel blok trek alle eenden eruit en rij met gemak 130.
La vie est belle.