Alles over de wielophanging
-
landloper
- Regelmatige poster
- Berichten: 297
- Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
- Locatie: het Westen
Bericht
door landloper » zo 17 feb, 2008 20:52
Voor mijn nieuwe 2CV-project wil ik een oud Ami6 chassis gebruiken. Op dit frame zit de oude schokdemping met batteurs/frotteurs en geen hydraulische dempers. Ik wil de eend opbouwen met een 602-motor en schijfremmen.
Is het verstandig de batteurs en frotteurs te gaan gebruiken? Ik heb geen ervaring met dit systeem van schokdemping en vraag me af of dit in het dagelijks gebruik zal voldoen. Graag jullie ervaring en advies.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02
-
Yannick
- De Forumbelg
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
- Locatie: Mechelen-België
Bericht
door Yannick » zo 17 feb, 2008 21:18
Op een Ami6-chassis zitten normaal gezien toch wel schokdempers?
Maar om te antwoorden op je vraag: veel mensen vinden het oude veersysteem te zacht, zeker met 602cc. Maar het kan, mits aangepaste rijstijl
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963
-
backfire
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
-
Contacteer:
Bericht
door backfire » zo 17 feb, 2008 21:26
Voldoet dus gewoon voor dagelijks rijden
-
landloper
- Regelmatige poster
- Berichten: 297
- Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
- Locatie: het Westen
Bericht
door landloper » zo 17 feb, 2008 21:33
Op de modellen uit de eerste jaren zaten geen hydraulische schokbrekers. Op mijn chassis in ieder geval niet. Verder ziet het frame er nog heel netjes uit en is het zonde om hem niet meer te gebruiken.
Wat houdt aangepast rijden in? Stuiter je af en toe in de berm?
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02
-
Hanzelman
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1167
- Lid geworden op: za 24 jun, 2006 16:43
- Locatie: Apeldoorn
Bericht
door Hanzelman » zo 17 feb, 2008 21:40
De werking en de staat van de batteurs/frotteurs gechecked en/of gerestaureerd?
-
landloper
- Regelmatige poster
- Berichten: 297
- Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
- Locatie: het Westen
Bericht
door landloper » zo 17 feb, 2008 22:34
Nee ik heb er nog niet aan gewerkt. Ik weet nl nog niet zeker of ik dit chassis als basis ga gebruiken. Ik heb geen idee of zulke vering goed functioneert in een eend die dagelijks gebruikt wordt, vandaar mijn vraag hier.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02
-
Hanzelman
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1167
- Lid geworden op: za 24 jun, 2006 16:43
- Locatie: Apeldoorn
Bericht
door Hanzelman » zo 17 feb, 2008 22:39
Als alles werkt zoals t hoort,zweeft t geweldig. Als je geen ruwe rijstijl hebt,dan gaat t erg goed natuurlijk
-
siemen
- Las Expert
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
- Locatie: wijnjewoude
-
Contacteer:
Bericht
door siemen » zo 17 feb, 2008 22:55
oeh man je zweeft over de weg.
ami 6 is niet voor niks het meeste comfortabele a type en terrecht vind ik het
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970
-
landloper
- Regelmatige poster
- Berichten: 297
- Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
- Locatie: het Westen
Bericht
door landloper » ma 18 feb, 2008 00:05
Zweven? Is dat ook veilig als je in een bocht rijdt en als je wilt remmen?
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02
-
André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Bericht
door André Post » ma 18 feb, 2008 09:02
Mijn Mehari uit 1972 heeft ook nog de oude dempers voor en kan prima remmen in een bocht.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
jeroentje
- Regelmatige poster
- Berichten: 260
- Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
- Locatie: eindhoven
Bericht
door jeroentje » ma 18 feb, 2008 09:36
Hebben enkele jaren in een ami6 gereden met frotteurs/batteurs. Mits in goede staat kun je hier zeer goed mee uit de voeten. Lekker scheuren en hangen in de bocht
.
Je tilt dan af en toe wel een wieletje op, is vooral leuk voor de mensen die achter je rijden
Op de mehari hebben we nu achter schokkers en voor frotteurs/batteurs. Gaat tot nu toe ook prima. (hebben nu winterbanden erop, en dat glijd wel een beetje op gewoon asfalt, door de drek/zand is het super
)
-
landloper
- Regelmatige poster
- Berichten: 297
- Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
- Locatie: het Westen
Bericht
door landloper » ma 18 feb, 2008 10:21
Uit de reacties maak ik op dat er met het oude schokbrekersysteem toch wel goed te rijden valt. Ik ga proberen alles weer in goede conditie te krijgen zodat ik een niet originele maar leuke dagelijkse eend erbij krijg.
Bedankt voor de commentaren.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02
-
leo top
- Veelvuldig poster
- Berichten: 669
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
- Locatie: zuidlaren
Bericht
door leo top » ma 18 feb, 2008 11:33
landloper schreef:leuke dagelijkse eend erbij krijg.
Bedankt voor de commentaren.
Houd je er wel rekeing mee dat de veerbussen dikker zijn dan die van de eend? Ze steken zo'n 1 á 2 cm boven het chassis uit.
beter 1 kitcar in de schuur, dan 10 eenden op de sloop
-
landloper
- Regelmatige poster
- Berichten: 297
- Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
- Locatie: het Westen
Bericht
door landloper » ma 18 feb, 2008 16:39
Ja bedankt, die dikkere bussen had ik herkend. Lijkt me op zich een voordeel qua comfort. Ik heb op mijn boodschappenlijstje de speciale bodemplaten staan die over de dikkere veerpotten passen.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02
-
AZL57
- Addicted user
- Berichten: 5122
- Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
- Locatie: kerkrade
Bericht
door AZL57 » ma 18 feb, 2008 18:18
Ja AZAM6 vloerplaten als je ze kunt krijgen anders moet je misschien AMI of AK400 vloerplaten aanpassen.
Wat de batteurs betreft, perfect. Ik heb ook een oude vooras op mijn 2cv6 gezet. Resultaat, zachtere vering en betere wegligging. Geen dribbelen van de voorwielen meer op putdeksels e.d. Alleen de frotteurs even goed gelijk afstellen dan werkt het allemaal prima.
diverse Citroens, wat anders.