Past winterkap op een alu grilletje? En juist schakelmoment?

Alles in, over, rond en op de koets.
Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Past winterkap op een alu grilletje? En juist schakelmoment?

Bericht door Hanzzl69 » wo 5 mar, 2008 20:25

Omdat ik het zat ben bijna jaarlijks een nieuw grilletje te kopen omdat het dunne nep-chrooom, wat op het plastic zit, er weer eens door weer, wind en poetsen vanaf is gesleten, overweeg ik zo´n leuk alu grilletje te kopen. Je weet wel, met drie van die dikkere liggende balken. Dat beetje ouderwets uitziende ding.
Maar past daar dan nog mijn plastieken winterkapje op? Of zitten die drie dikke ribbels dan in de weg?
Laatst gewijzigd door Hanzzl69 op za 8 mar, 2008 08:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 5 mar, 2008 20:27

Met tyraps krijg je alles vast, maar er hoort een flexibel (skai ofzo) kapje voor. Deze kosten de kop ook niet en is makkelijker te monteren en demonteren. Zijn iets van 2 tientjes ofzo. :wink:
Laatst gewijzigd door Punky op wo 5 mar, 2008 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

gerard560
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 316
Lid geworden op: za 23 feb, 2008 22:09
Locatie: spijkenisse

Bericht door gerard560 » wo 5 mar, 2008 20:31

even een vraagje gaat ook over wintergrill

rond welke temp is een wintergrill nodig?
vandaag mijn eerste rit gereden met de eend
maar was wintergril vergeten is het nog nodig?

mvg gerard

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 5 mar, 2008 20:35

Ik houdt zelf altijd 10 graden aan. Bij een lange snelwegrit boven de 0 graden zou ik hem er ook afhalen als je veel planksgas rijdt.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

gerard560
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 316
Lid geworden op: za 23 feb, 2008 22:09
Locatie: spijkenisse

Bericht door gerard560 » wo 5 mar, 2008 20:37

bedankt :wink:

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2676
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » wo 5 mar, 2008 21:24

@ hanzzl die grillen zoals je al hebt bestaan er ook geheel in het grijs. heb je ook geen last van vertrekkend chroom ;)
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » do 6 mar, 2008 07:24

De sympathieke benaming voor het doekje voor de winter is ;
een beehaatje
Vraag me niet waarom. :shock:

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » do 6 mar, 2008 11:05

Dit oogt toch veel beter!!! :lol:

Afbeelding
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Jesper
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jesper » do 6 mar, 2008 14:40

gerard560 schreef:even een vraagje gaat ook over wintergrill

rond welke temp is een wintergrill nodig?
vandaag mijn eerste rit gereden met de eend
maar was wintergril vergeten is het nog nodig?

mvg gerard
Ik citeer uit het handboek Eendologie van Het Eendeëi:

"De motor mag dus niet te heet worden, maar zeker niet te koud blijven.
Er circuleren in 2CV-kringen bijna evenveel ideeën over het tijdstip
waarop het winterhoesje ervoor moet als dat er 2CV's zijn. Dit is het juiste
voorschrift: Mag ervoor tot 15ºC. Moet ervoor tot 5ºC. Wanneer je van
plan bent om met een buitentemperatuur van zo'n 15 graden boven nul
met plakgas en een afgeladen 2CV enkele honderden kilometers lang te
gaan rijden, laat dan het hoesje maar achterwege. In alle overige gevallen
gewoon ervoor bij die temperatuur en rijden maar."

Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)

gerard560
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 316
Lid geworden op: za 23 feb, 2008 22:09
Locatie: spijkenisse

Bericht door gerard560 » do 6 mar, 2008 19:12

jesper bedankt nu is het me wel duidelijk

oke nog een vraag merk je als je motor toch te warm wordt?
en is er en manier om dit te meten?
bv olie temp en hoe heet mag dat dan worden
ergens ben ik bang dat ik hem alsnog te warm laat lopen

mvg gerard

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5114
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 6 mar, 2008 20:07

Dat valt wel mee, als je je olie maar goed op peil houdt. Omdat de olie ook voor een belangrijk deel verantwoordelijk is voor de koeling van de eend. Een zorg dat je oliekoeler goed schoon is.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » do 6 mar, 2008 22:01

Dat is nou het leuke van een eendmotor, die heeft het nodig goed warm te worden, daar voelt hij zich het lekkerste bij. ik heb een motor in de soep gereden doordat ik de gewoonte had te vroeg door te schakelen (nieuwe rijden) :evil: . Motor werd niet warm genoeg, olie ging steeds meer vocht bevatten en werd mayonaiseachtig (sludge), dat verstopte de kanaaltjes en zie, de motor werd toen wel te warm maar kon daardoor weggegooid worden. Aldus geschiede. Ging ook gepaard met steeds slechter starten, hete cylinderkoppen en verbrande klepdeksels en de hele mikmak.
Dus, stook de boel gerust lekker op! Lang in 3 blijven rijden. Die oranje streepjes op je snelheidsmeter zijn goede schakelmomenten die niet voor niks op die plekkken zitten.
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

Wouter_2cv
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 25 feb, 2008 23:43
Locatie: Schoonhoven

Bericht door Wouter_2cv » vr 7 mar, 2008 11:33

hanzzl schreef:Die oranje streepjes op je snelheidsmeter zijn goede schakelmomenten die niet voor niks op die plekkken zitten.
Ik dacht dat die oranje streepjes de maximale snelheid in resp. de eerste, tweede en derde versnelling aangaven om te voorkomen dat het maximaal toegestane toerental wordt overschreden. Lijkt me toch niet de bedoeling om altijd tot dat maximum op te trekken :shock:
Mooi hè
alles

Jesper
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jesper » vr 7 mar, 2008 12:13

Wouter_2cv schreef:Ik dacht dat die oranje streepjes de maximale snelheid in resp. de eerste, tweede en derde versnelling aangaven om te voorkomen dat het maximaal toegestane toerental wordt overschreden. Lijkt me toch niet de bedoeling om altijd tot dat maximum op te trekken :shock:
Wouter, wees niet bang. Hanzzl heeft gelijk. Die streepjes zitten er niet
voor niets en dat Eendenblok kan een hoop hebben. Ik ken mensen die
schakelen pas bij 90 km/u naar de vierde versnelling. Dat zou ik niet zo
snel doen, maar ga in je Eend niet het Nieuwe Rijden nadoen.

Dat blokje wil lekker warm worden en heeft daarvoor veel toeren nodig.
Als je lange afstanden in Afrika gaat Eendrijden moet je gaan nadenken
over hoe je extra ventilatie bij je motor krijgt (bv. de driehoekjes boven
je spatborden weglaten), maar bij normaal gebruik in NL zal je dat niet
nodig hebben.

Je motorblok zal meer schade oplopen als het niet de kans krijgt warm te
worden, zoals Hanzzl beschrijft. Houd je olie op peil en controleer of je
oliekoeler schoon is.

Groet van
Jesper -heeft het ook moeten leren-
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » vr 7 mar, 2008 12:36

Een eend te warm krijgen kan alleen als je vin afbreekt.dat plastic hoesje
kan je dus ook achter je stippengrill plaatsen door onder de motorkap 2
boutjes llos te maken en hem er tussen te zetten.Ik ben wel nonstop naar
Oostenrijk gereden om hoog in de bergen er achter te komen dat ik er mijn
hoes voor moest gaan zetten

Plaats reactie