Centrifugaal koppeling?

Plaats reactie
Lutz
Gebruiker
Gebruiker

Centrifugaal koppeling?

Bericht door Lutz » ma 24 mar, 2008 21:06

Bij sommige oudere eenden is een centrifugaal koppeling ingebouwd. Wie kan mij meer erover vertellen? Is het leuk om ermee te rijden? Of is het leuker met een gewoon koppeling pedaal?

Achtergrond voor deze vraag is dat ik een nieuwe oude eend wil kopen, en helemaal geen inzicht heb wat een centrifugaal koppeling doet. Is dat zo als scooter rijden, gas geven en inkoppelen gaat vanzelf? Werkt dat ook in de alpen?

Jullie horen het al, ik ben 21 jaar geleden met mijn Dyane op de Mont Ventoux geweest en er stonden heel veel ribbelkappen eenden boven.

OnsEendje2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door OnsEendje2 » ma 24 mar, 2008 21:16

Gebruik ff de zoekfunctie van het forum. Er staat al veel over geschreven.
Je hebt overigens gewoon een koppelingspedaal. De centrifugaal werkt alleen in een en twee(?). Je hoeft dan niet te ontkoppelen wanneer je op moet trekken. Prettig in de file dus.
Geen eend, geen onderschrift :(
Verkocht: OnsEendje: 2cv6 Special

Lutz
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Lutz » ma 24 mar, 2008 21:32

Wat voor een verschil is toch het zoeken naar centrifugaal koppeling en centrifugaalkoppeling...

Maar in feite alleen betrouwbaar tot 18pk, en storing gevoelig. Dus niet echt een aanrader, volgens het forum.

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » ma 24 mar, 2008 21:32

alleen in 1, lekker voor file, jammer dat de rest van de eend nog steeds niet voor de file gebouwd is ;)
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » di 25 mar, 2008 12:33

Werkt over het algemeen goed, enige euvel, je kunt hem niet aanduwen, Hij wil wel eens ontkoppelen bij lange afdalingen en in steile hellingen kan het wel eens moeilijk zijn weer op gang te komen.
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie