thomaaas schreef:
Ik heb 't laatst nog weer geprobeerd, ding ontzettend invetten met WD 40, warmstoke ennn ja hoor toen vloog door t warmstoke het blokje in de fik, ook mee oppassen dus![]()
![]()
oliekoeler verwijderen
Daar gaat het mij ook precies om.Vandaar de zoektocht naar een betaalbare manier om die buisjes te kunnen koppelen. Want dan zou je bij verwijdering van een oliekoeler al gelijk kunnen beginnen om die buisjes (op een door jouw gewenste plek) door te gaan zagen. En maakt het niet meer uit of ze meedraaien of niet.
Je zou zelfs al zo'n gemodificeerde oliekoeler gelijk kunnen monteren, bespaard je in de toekomst gehannes met onwillig ijzerzaagje dat ruzie gaat krijgen de koeltunnel.
Ik wil dat ding gewoon altijd makkelijk kunnen verwijderen, dus dit voorstel is na al het al eerder genoemde volgens mij het beste.
Al blijft het verwijderen voor de eerste keer altijd het lastigst.
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
waarom dan? dat ding haal je toch alleen los bij een revisie of als de koeler vervangen moet worden? ik zie de meerwaarde er nog wel van in als je er een thermostaat tussen knalt, maar alleen om de koeler makkelijk los te halen???David Pouw schreef:Daar gaat het mij ook precies om.
Ik wil dat ding gewoon altijd makkelijk kunnen verwijderen,
douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Heavy user
- Berichten: 2861
- Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
- Locatie: Eindhoven de geksteeeh
tuurlijk kun je er wel n thermostaat van maken, met eventuele bypass, maar als ie m gewoon afsluit is ook niet erg, want het overdrukventiel zorgt ervoor dat de olie gewoon terug loopt het blok in 
Warm maken zou dus met föhn kunnen hoorde ik, maar dan nog ben je wel n tijdje bezig. En je wilt m er vaker af dan je denkt hoor, ff goed bij de olieleidingen erachter komen, of je koelbeplating opnieuw verven, of iets anders 'leuks" zoals je oliedruksensor. Niet dat dat nu allemaal niet kan, maar zonder oliekoeler gaat t n stuk sneller


Warm maken zou dus met föhn kunnen hoorde ik, maar dan nog ben je wel n tijdje bezig. En je wilt m er vaker af dan je denkt hoor, ff goed bij de olieleidingen erachter komen, of je koelbeplating opnieuw verven, of iets anders 'leuks" zoals je oliedruksensor. Niet dat dat nu allemaal niet kan, maar zonder oliekoeler gaat t n stuk sneller


Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break
MyAmi Spring Break
-
- Addicted user
- Berichten: 5841
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Volgens mij was dit toch het grote verschil tussen de visa en de 2cv. Bij een verstopte oliekoeler bij de 2cv krijgen de krukaslagers geen smering en de koppen. Bij de visa zit er een bypass tussen. Nu weet ik dat niet meer 100% zeker, maar als dit zo is dan is een thermostaat bij de 2cv geen goed plan.
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1217
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
Ik heb ooit ergens een verhaal gelezen, en ik dacht in het EI blad, dat er wel degelijk een thermostaat op een 2CV blok kan, als de olie koud is, gaat het door een slang en als de olie (te) warm word gaat het dan door de oliekoeler.
Ook al zou het prima werken, ik zou het niet willen, want hoe meer er op zit, hoe meer er kapot kan, maar dat even terzijde.
Overigens heb ik een keer of 4 een oliekoeler moeten verwijderen, en ik heb nog nooit problemen gehad met afbrekende buisje's of moeren die niet los willen.
Maar dat komt omdat het geluk altijd met de dommen is.......
Ook al zou het prima werken, ik zou het niet willen, want hoe meer er op zit, hoe meer er kapot kan, maar dat even terzijde.
Overigens heb ik een keer of 4 een oliekoeler moeten verwijderen, en ik heb nog nooit problemen gehad met afbrekende buisje's of moeren die niet los willen.
Maar dat komt omdat het geluk altijd met de dommen is.......
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 205
- Lid geworden op: wo 28 jul, 2004 14:11
- Locatie: 's-Hertogenbosch
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
nee je mist niets. en ja er zit meer in wat stuk kan gaan, maar aan de andere kant is het natuurlijk wel ideaal. het bleek namelijk dat bij normaal gebruik de thermostaat nauwelijks "aansloeg" (ik bedoel dat de olie heet genoeg werd om te koelen) dus dit betekend dat bij normaal gebruik zonder thermostaat de olie eigenlijk iets te koud is met een hoger verbruik en hoger slijtage tot gevolg.Jheronimus schreef:Waarom zou je een thermostaat willen????
Een hoop werk en een extra risico dat er iets mis gaat om je blokje iets sneller op temperatuur te krijgen? Of mis ik iets?
dus tsja het is niet voor niets, maar of je de moeite en de kosten er voor over hebt is aan je zelf. ik heb het zelf ook niet omdat ik inderdaad zo min mogelijk dingen wil hebben die stuk kunnen gaan, maar het systeem ansich is natuurlijk niets mis mee
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Heavy user
- Berichten: 2861
- Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
- Locatie: Eindhoven de geksteeeh
Ehhhhhhh nee, niet alleen sneller op temperatuur. Juist niet, zelfs, maar het voordeel is dat waneer de temperatuur rond de 10 graden schommelt, en je niet weet wanneer je nou wel een winterkapje of niet erop moet hebben [wel op buitenweggetjes, niet op de snelweg enzo] niet hebt. Meer ter voorkoming van onderkoeling, zeg maar
Dát is 't voordeel van thermostaat, behoud van je blok
Maar het gehele voordeel van 'n custom oliekoeler is, dat ik m er zelf makkelijk af kan halen, anders moet k de hele tijd langs Bert om mn oliekoeler te laten demonteren


Dát is 't voordeel van thermostaat, behoud van je blok



Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break
MyAmi Spring Break
-
- Heavy user
- Berichten: 2861
- Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
- Locatie: Eindhoven de geksteeeh
Mijn bigbore begint op de snelweg enorm te stinken als ik met 10 graden het kapje erop heb, terwijl ie dat op de 80 km wegen niet doet, en nja k weet niet maar stank lijkt me geen goed teken. 't gaat zo prima hoor, daar niet van, maar met een thermostaat wordt het alleen nog maar beter geregeld lijkt me
Ik twijfel eigenlijk niet aan het nut van een werkende thermostaat, maar aan het werkend maken en houden 


Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break
MyAmi Spring Break
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Het leuke is dat je je eigen zit tegen te spreken.Een thermostaat laat een
motor sneller op temperatuur komen en jij wil hem erop zetten om hem
kouder te krijgen.Als je nu eens logisch gaat denken: Je monteerd Big Bore
dus meer cilinder inhoud en meer vermogen,dan zou je dus meer koeling
moeten hebben.Een 2cv6 heeft toch een grotere ventilator dan een oude
2cv
motor sneller op temperatuur komen en jij wil hem erop zetten om hem
kouder te krijgen.Als je nu eens logisch gaat denken: Je monteerd Big Bore
dus meer cilinder inhoud en meer vermogen,dan zou je dus meer koeling
moeten hebben.Een 2cv6 heeft toch een grotere ventilator dan een oude
2cv