Ik had een ideetje, en 1 iemand vond het al leuk, en dat is nu lekker aan de rolllllll, zeg maar.
Een aantal mensen hebben geen idee van websites, en gebruiken foto-upload sites als photobucket. Dat is natuurlijk prima, zeker als je alleen maar zo nu en dan eens een foto op een forum wilt laten zien. Maar, als je een compleet restauratie verslag wilt laten zien, da kan photobucket (ed) soms niet erg klant vriendelijk zijn. Dingen als te veel bandwith en te veel te grote foto's, of te lang niet bezocht, en de foto's zijn weer weg. Zonde toch?
Ik heb een website, en daar betaal ik gewoon voor. Ik betaal 30 euro per jaar voor een ruimte van 2,5 gb, met 30 gb datatransfer per maand. Dat is veel, heel veel. Ik heb er nu zelf 3000 foto's op staan, en ik gebruik net geen 400 mb. Dus, nog ruim 2 gb over.
Nu zag ik Green Duckman bezig met zijn restauratie, en dacht, waarom zet ie zijn pix niet bij mij neer. Maar goed, dat is ook niet leuk natuurlijk, bij een ander. Dus, heb ik wat "presoonlijks" voor hem gemaakt.
Een "flash-based" gallery met eenvoudige upload via de webbrowser. Ik kan daarvoor een webadres maken, wat eenvoudig te onthouden is.
Voor greenduckman is dat dus www.greenduckman.spookeend.nl
(spookeend.nl erachter omdat het nou eenmaal op mijn server staat)
Wat houdt dit allemaal in, en wat kan het voor iemand betekenen?
voordelen :
1. een makkelijke naam om bij je spullen te komen.
2. makkelijke interface om foto's toe te voegen.
3. er kunnen redelijk wat foto's in, het moet per persoon niet te gek worden, maar rond 150/200 is geen probleem.
4. ik maak per persoon een wat persoonlijke look voor de gallery.
5. het kost niets, en er is geen irritante reklame (wel een link naar mijn website en die van 2cv.nl, en evt als iemand dat wil nog 1 link)
nadelen :
1. om data verkeer te beperken, geen (evt in overleg) hotlinken. Dus, de foto's kunnen niet op fora gepost worden (door dat het in flash is)
2. de foto's worden in het formaat 500x380 weergegven. Dit omdat er dan behoorlijk foto's op kunnen, en de filesize per foto zo rond de 50 kb ligt. Dat staat weer garant voor snel laden, en ook weer een niet al te grote stress op mijn dataverkeer. (in overleg kunnen sommige foto's groter worden weergegeven, maar de ervaring leert dat dit zeker niet bij alle foto's hoeft)
3. het grootste nadeel is wel, dat ik niet zomaar voor iedereen wat wil maken. Niet dat ik nou iemand niet mag ofzo, maar om nou tijd te steken in iets wat 1 maal gebruikt wordt en daarna vergeten, dat zou ik niet leuk vinden. Dus, ik maak iets in overleg. (msn ofzo)
Een andere mogelijkheid, kost ook niets, is het maken van een domein naam voor iemand. Stel, je hebt een eigen account, bij bv je ISP (waar je internetverbinding loopt) en je het daar je site op staan. Dan is de kans groot dat je een wat ingewikkelde websitenaam (url) hebt. Ik kan via mijn website "links" maken die makkelijk te onthouden zijn.
Dus, concreet : home.provider/gebruiker/naam/plaatstsite.html kan dan bv nickname.spookeend.nl worden.
Nou ja, zie het voorbeeld van Green Duckman voor een voorbeeld.
Greatnix Spookeend
Geen website, wel foto's?
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Geen website, wel foto's?
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed