Uitlaatgas in interieur

Gerald
Beginner
Beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 21 dec, 2007 11:08
Locatie: Langenboom

Uitlaatgas in interieur

Bericht door Gerald » wo 16 apr, 2008 10:08

Ik ruik de laatste tijd uitlaatgas in de Eend. Volgens mij komt dat van de linker kachelpot. Is demonteren eenvoudig? En kan ik zo'n kachelpot lassen? Heeft iemand hiermee ervaring?

Tsja, even wat veel vragen...
2CV6 Club '87
DSuper '72

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Re: Uitlaatgas in interieur

Bericht door leo top » wo 16 apr, 2008 10:16

Gerald schreef:Ik ruik de laatste tijd uitlaatgas in de Eend. Volgens mij komt dat van de linker kachelpot. Is demonteren eenvoudig? En kan ik zo'n kachelpot lassen? Heeft iemand hiermee ervaring?

Tsja, even wat veel vragen...
uit je kachelpotten mag geen uitlaatgas komen, dan is dus je uitlaat lek. Controleren of de verbindingen (uitlaatklemmen) nog goed vastzitten, lijkt me.
beter 1 kitcar in de schuur, dan 10 eenden op de sloop

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » wo 16 apr, 2008 10:30

zal idd wel van je klemmen afkomen!
alle klemmen moeten los om de boel vervolgens een voor een rustig vast te zetten. liefst nog met je koppen los maar dat zal ik je besparen.

als de klemmen dan allemaal hand vast zitten, ga er vanuit dat ze schoon zijn.
dan de motor starten en luisteren waar die lekt. voorzichtig de klemmen met hamer rond tikken dat het sis geluid minder word als je en stand hebt gevonden waar ie het minst lekt. (allemaal) dan alles vast draaien en dan moet het dicht zijn.

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
Locatie: Ovezande (zeeland)

Bericht door Bjorn » wo 16 apr, 2008 11:33

de kachelpot kan ook intern lek zijn. Dit kun je controleren door hem te demonteren, aan 1 zijde dicht te houden en er druk op te zetten (gewoon er in blazen)
AZ A2 '70
AK400 '76

Jheronimus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 28 jul, 2004 14:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Jheronimus » wo 16 apr, 2008 12:06

Of je cilinder lekt bij de kop. Even compressie meten.
Of je uitlaat lekt bij de kop. Nieuwe pakking ertussen.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 16 apr, 2008 12:07

haha en daarna je mond wassen, want je hebt dan zo'n mooi zwart rondje om je lippen zitten.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » wo 16 apr, 2008 15:34

Jheronimus schreef:Of je cilinder lekt bij de kop. Even compressie meten.
Of je uitlaat lekt bij de kop. Nieuwe pakking ertussen.
dat hoor je en ruik je heel erg!!!!!
maar komt niet zo vaak voor bij nederlandse eenden

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
Locatie: Ovezande (zeeland)

Bericht door Bjorn » do 17 apr, 2008 14:03

Ramonami schreef: maar komt niet zo vaak voor bij nederlandse eenden
Hoe bedoel je?
AZ A2 '70
AK400 '76

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » do 17 apr, 2008 15:16

nederlandse eenden worden motorisch goed onderhouden, franse eendjes hebben 9 van de 10 keer lossen koppen en de nog originele olie en bak olie. ook zijn de puntjes altijd oud en verrot.

eerste wat ik doe als er een eend uit frankrijk komt is de koppen aandraaien en de kleppen stellen, ook heel vaak zijn de motoren zo stil.. (kleppen heel strak)

Ramon

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5240
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 17 apr, 2008 19:47

of de koelribben gevuld met zooi dat dempt ook het geluid. Ik heb al eens een halve versnipperde overall uit een koeltunnel gehaald.
Monsieur le paysan had zeker met zijn tengels in de fan gehangen ;-)
diverse Citroens, wat anders.

Gerald
Beginner
Beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 21 dec, 2007 11:08
Locatie: Langenboom

Bericht door Gerald » vr 18 apr, 2008 14:09

Ik heb de klemmen met kruipolie ingespoten en zal ze morgen eens losdraaien. Zitten de uiteinden van de kachelpot koud aan het spruitstuk en de uitlaat geklemd, of hoort daar zo'n asbestring o.i.d. tussen?

Intussen rijdt ik met een dikke jas aan en de kachel uit...
2CV6 Club '87
DSuper '72

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5240
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 18 apr, 2008 16:56

Die zitten koud op elkaar. Een soort bekertje dat tegen een flens geklemd wordt. Je kunt ook een streepje uitlaatkit in de rand van de beker doen voor je hem monteert. Verder knijp ik altijd een van de klemmen iets platter met een waterpomptang zodat ie in de andere kan vallen zo kun je ze iets vaster aandraaien. Maar niet zo plat dat de bout er niet meer door kan ;-)
diverse Citroens, wat anders.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » vr 18 apr, 2008 17:13

neee klemmen niet te strak en al helemaal geen uilaat gum er tussen! gewoon even nieuwe klemmen kopen!!!
of je oude recht buigen!

edit Nosepicker Elke eendenboer verkoopt trouwens hele goede klemmen

er is maar een bedrijf die deze speciale verkoopt en dat is BURTON Car Compagnie.

en kappen nu met editten van mijn bericht.
Laatst gewijzigd door Ramon op za 19 apr, 2008 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 18 apr, 2008 19:07

Ramonami schreef:neee klemmen niet te strak en al helemaal geen uilaat gum er tussen! gewoon even nieuwe klemmen kopen!!!
of je oude recht buigen!

elke eendenboer verkoopt trouwens hele goede klemmen
Ja inderdaad erg goed. Alleen jammer dat ik er meer dan 3 maanden op heb moeten wachten....
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gerald
Beginner
Beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 21 dec, 2007 11:08
Locatie: Langenboom

Bericht door Gerald » di 27 mei, 2008 20:55

Ik heb de kachelpotten gedemonteerd, gecontroleerd op lekkage (inderdaad, daarna een pracht van een (uitlaat)pijplijn om m'n mond). Buiten een scheurtje in het blik van de kachelpot, niks gezien. Pot gelast, gelakt en met nieuw, verse klemmen gemonteerd. Ook de kop heb ik met de juiste aanhaalmomenten nagetrokken. Auto bleef stinken. Na een week knalde de linker bougie eruit. WW-gebeld. Zij zuiverde de schroefdraad in de kop op en monteerde het kaarsje weer terug. Ik heb de 2CV direct naar mijn garage gebracht voor een 'helicoil'. Nu is de uitlaat potdicht. Geen stank, geen gezeur en een betere stationair-loop. Hij lekte dus langs de bougie op.

Zo en nu weer lekker touren... 8)
2CV6 Club '87
DSuper '72

Plaats reactie