N beetje plamuur --> MEGA-gat onder de voorruit

Alles in, over, rond en op de koets.
Gebruikersavatar
Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 629
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 14:35
Locatie: Omgeving Meppel
Contacteer:

Bericht door Rens » di 15 apr, 2008 12:52

Jep! Het is een donkerrode primer waarin die nu is gespoten, maar ik spuit het wel even bij. Beter voor de eend en het wordt hopelijk nog iets onzichtbaarder...

Nu alleen nog een nieuw ventilatiekleprubber en misschien ook nog een nieuw dakje en de eend is alweer bijna klaar voor een nieuw zomerseizoen! :)

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » do 17 apr, 2008 12:12

Eerder voor de herfst, zomers regent 't niet zo veel ;)


Veel plezier ermee iig ;)
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » do 17 apr, 2008 22:08

thomaaas schreef:Eerder voor de herfst, zomers regent 't niet zo veel
Pardon!! Ik wou dat dit waar was.

Weet je wat de ellende is met het ventilatierooster, als je lang rijdt met de ventilatieklep open in de zomer en het gaat dan regenen dan sluit hij niet goed af. Het rubber moet zich dan weer "zetten".

Daarom gebruik ik zelf de ventilatieklep nooit, ik heb het rubber ingesmeerd met lijm en de klep dichtgedraaid en nooit meer opengedaan.
Resultaat: nooit meer lekkage gehad.
Deed dat met al mijn eenden, nieuwe klep erop en dichtgelijmd, nooit meer lekkages.
(Wel natuurlijk je ruitenwisser rubbertjes en je voorruitrubber in de gaten houden!).

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » do 17 apr, 2008 22:14

anders nog nooit last mee gehad hoor, dat ze opeens veel meer lekken na de zomer :?

bovendien krijg je t toch hondsbenauwd?
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » do 17 apr, 2008 22:17

Tuurlijk niet, als het ff kan heb ik altijd mijn dak open.

Ventilatieklep is een keelpijnklep.
Ik vind het niks, heb een clubdak en gooi het meteen open als het kan.

Dus....

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » do 17 apr, 2008 22:27

ik heb de ventilatieklep ook nog nooit gebruikt, heb liever de raampjes en/of het dak open.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Robbert.
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 18:37
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Robbert. » do 17 apr, 2008 23:28

In de zomerhitte voldoet, in alle eerlijkheid, een open dak en/of raampjes geopend nog niet genoeg om lekker fris te blijven. Ventilatieklep open en een doelgerichte luchtstoom komt binnen. Niets lekkerder dan dat. Vooral in Zuid- Frankrijk afgelopen zomer kon ik dit niet missen!

Desondanks is jullie methote niet slecht, het zou ook mij een hoop gedruppel besparen in dit regenachtige land. Een nieuw rubber ligt al weer bijna een jaar te wachten op montage (maar nog geen zin gehad om te vervangen)
2CV6 Spécial 1981 - Rouge de Castille - GS-30-PK
Foto's

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5248
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 18 apr, 2008 17:03

Een andere oorzaak van lekkage is dat men de klep te vast dichtdraaid. Hierdoor wordt de klep iets krom en ligt niet meer overal met even veel druk aan. De foute remedie die veel mensen dan toepassen is dan de klep nog vaster dichtdraaien. Met het te verwachten gevolg. Mijn eend had trouwens vanaf nieuw een soort tochtband op de carrosserie onder de luchtklep in die verdiepte rand, dit helpt ook goed. Wel een tochtband nemen dat geen water opneemt.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » za 19 apr, 2008 08:42

juist die tochtstrip geeft vaak de problemen.
Als ze oud worden drogen ze uit, nemen veel vuil op en worden poreus, vaak gaat aan het uiteinde een stuk los klapt dubbel en veroorzaakt lekkage.
Ik was inderdaad vergeten te zeggen dat voordat je je ventilatieklep dichtlijmt je die strip absoluut eerst moet verwijderen!!
Lakwerk onder de klep goed schoonmaken met thinner en dan dichtlijmen.
Inderdaad wat het dichtdraaien betreft: vast is vast.
Harder aandraaien heeft inderdaad tot gevolg dat de klep vervormt.
Je kunt dat aan de buitenkant soms ook al zien.

En wat ventilatie betreft in Zuid Frankrijk is het inderdaad heerlijk! Mar om eerlijk te zijn, hier in Nederland gebruik ik hem zelden en geeft hij meer overlast door het lekken dan voordeel voor ventilatie.

Dus dat mag je lekker zelf bepalen.

Wat ik in ieder geval echt vreselijk vind zijn dichtgeplamuurde en/of met tape dichtgeplakte kleppen. Dat vind ik zo duf, soms zit er zoveel tape op dat ik denk, daar had je zowat een nieuw klepje voor kunnen kopen.
Dus als er mensen zijn op dit forum die zo rondrijden: "Vernieuwen dat ding!!"
Zo dat lucht op.

Groeten David.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » za 19 apr, 2008 10:23

ik gebruik de ventilatieklep regelmatig, werkt ook perfect tegen ontwasemen, klein beetje open zetten. En in voorjaar en najaar gaat hij ook vaak open en op een bloedhete dag met dak open dan gaat mijn klepje ook open. Rare is dat ik het idee heb dat de klep meteen helemaal open moet, maar je kunt hem perfect afstellen voor diverse doelen. Voor ontwasemen hoeft ie maar een paar mm open.

Persoonlijk vind ik een dichtgelaste klep, geplamuurde, getapete klep het lelijkste wat er is. Ik zie dan nog liever een dak vol met ducktape.

Gebruikersavatar
Jeroen-citroen
Moderator
Berichten: 2662
Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen-citroen » za 19 apr, 2008 11:19

Als je je dak half open hebt gaat ie snel klapperen. Als je dan de ventieklep een stukje open zet is dat ook een stuk minder.
Bij de wat koudere periode deed ik dan gewoon een zeemsponsje voor de opening aan bestuurderskant zodat de koude wind niet in je gezicht blaast.
Verder gebruikte ik hem ook vaak voor ontwaseming. Ik zou hem niet dicht willen hebben hoor.
Nou had ik ook geen lekkage :wink:
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » za 19 apr, 2008 11:53

ik lijm hem ook niet dicht! al zat ie dicht gelijmt ik maakte hem weer open.
in zomer is het idiaal.
een open dak is op zich wel lekker in een eend maar als de heele dag die zon op je kop staat branden...........
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » za 19 apr, 2008 13:44

siemen schreef:ik lijm hem ook niet dicht! al zat ie dicht gelijmt ik maakte hem weer open.
in zomer is het idiaal.
een open dak is op zich wel lekker in een eend maar als de heele dag die zon op je kop staat branden...........
Mijn eend gaat binnenkort de weg op, niet meer voor dagelijks verkeer, dus misschien ga ik hem toch maar openmaken. :D

(Heel erg maar ik ga er niet meer in de regen mee rijden...) :lol:

Gebruikersavatar
Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 629
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 14:35
Locatie: Omgeving Meppel
Contacteer:

Bericht door Rens » za 19 apr, 2008 17:22

Ik zou niet kunnen zonder de heerlijke ventilatieklep in de zomer! :) LEkker wapperen met dakje open! 8)

De 2cv is bijgespoten, niet helemaal hetzelfde omdat de originele lak al goed verkleurd is, maar daar wordt de eend niet minder van. Het ziet er tenminste weer helemaal strak en goed uit! :)

Nu nog op zoek naar de safaribumper!

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » za 19 apr, 2008 23:43

Rens,

FOTOOOOOS!

Plaats reactie