Restauratie Citroen AZ

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Jimmy
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door Jimmy » do 23 aug, 2007 08:52

2 stuks alleen achter, voor zitten bateurs, en in de halfronde bak onder de versnellingsbak zitten twee grote haken gelast en aan de rechter achterpoot een beugeltje met schroefdraad erin , waarvan ik niet weet wat er hoort te ziten. ik zal er vandaag eens wat foto's van maken
Even geen 2cv

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door AK350 » do 23 aug, 2007 10:26

Leuke AZ, het lichtgrijze interieur, dachboard e.d. hoort er ook bij. Dat vind je niet snel.
succes
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg

Bericht door Yannick » do 23 aug, 2007 12:04

Jimmy schreef:2 stuks alleen achter, voor zitten bateurs, en in de halfronde bak onder de versnellingsbak zitten twee grote haken gelast en aan de rechter achterpoot een beugeltje met schroefdraad erin , waarvan ik niet weet wat er hoort te ziten. ik zal er vandaag eens wat foto's van maken
Als je rondom batteurs en frotteurs hebt en enkel achteraan schokdempers is het waarschijnlijk het originele chassis.
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

JoF
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Bericht door JoF » do 23 aug, 2007 13:03

Dag Jimmy,

zoals je weet, ben ik zelf óók bezig met de restauratie van een AZ (januari 1970). Auto was vrijwel compleet in originele staat, en dat was aan het chassis dan ook te zien. Ik heb nu een nieuw chassis aangepast voor het oude type, en daarbij moet je (minimaal) op een aantal zaken letten:
1) de dwarsbalkjes ter hoogte van de zitting ontbreken bij het nieuwe chassis, maar kun je er zelf op lassen (zijn te koop bij het EEEC-magazijn)
2) de bevestiging voor de staande pedalen past niet op de voorgemonteerde moeren in het nieuwe chassis (is voor hangende pedalen)
3) de voorste dwarsbalk waar de motorsteunen van de 18PK-motor op rusten, ligt pakweg 1 centimeter lager dan de voorste dwarsbalk van het "chassis-oude-type" en bovendien liggen de gaten waar de moeren doorheen moeten verder uit elkaar (dus moet je de motorsteunen van een 18 PK-motor aanpassen).
Maar.......zoals je al schrijft: de vorige eigenaar heeft van alles door elkaar gebruikt. Het lijkt er op dat je wél nog een origineel oud chassis hebt, dus dan kom je mogelijk andere problemen tegen als je een oud chassis combineert met nieuwe techniek (ik combineer immers oude techniek met een nieuw chassis). Frotteurs in de voorasbuis, batteurs in de wielen, schokbrekers achter (en vóór niet): allemaal AZ-techniek zoals de mijne dat óók heeft. Wat betreft de voorstoelen: die zijn inderdaad verstelbaar via die 5 of 6 gaten die in de vloer zitten. Er zijn speciale bevestigingsbeugels voor waarmee je ze klem kunt zetten. En inderdaad: er hoort eigenlijk een vóórbank in te zitten, maar 2 losse stoeltjes kan óók.
Als je mij even mailt, kan ik je wat foto's van het e.e.a. opsturen, zelfs van mijn oude chassis. TIP :idea: : word lid van de EEEC, in het magazijn zijn alle onderdelen te verkrijgen voor de types tot april 1970 en je kunt er héél veel advies krijgen.
Laatst gewijzigd door JoF op do 23 aug, 2007 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.

tonic
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Bericht door tonic » do 23 aug, 2007 13:26

En inderdaad: er hoort eigenlijk een vóórbank in te zitten, maar 2 losse stoeltjes kan óók.
De Nederlandse eenden destijds hadden dacht ik altijd twee voorstoelen.

Even op je site geneusd, maar wat een fraaie bruine 2cv heb je!!!

Jeroen
Ami6 Grand Confort 11/1967 73-27-EP
www.citroenami6.nl

JoF
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Bericht door JoF » do 23 aug, 2007 13:35

Jimmy,

zie nu je foto's pas. Wat ik zie is: "nieuw" type chassis (aan de voorste dwarsbalk te zien), 2CV4 0f 6 techniek (motor, bedrading, kunststof tank, lange uitlaat), oude koets, oud interieur, oude aandrijving/vering (en "oud" wil zeggen: passend bij een AZ van maart 1970). Ja, dan moet je een keuze maken in hoe ver je gaat met het behoud van het oude. Het lijkt nu optisch een AZ (de kleur buiten beschouwing latend), totdat je de motorkap opentrekt en de overige details goed ziet (uitlaat, hangende pedalen). Overigens niks mis mee. En een overgangstype uit de periode maart/april 1970 (de overgangstijd tussen 18 PK en 6 Volt naar 24 PK en 12 Volt) kan het óók niet zijn, want die hadden géén schuin kontje, maar af fabriek combineerde men toen wél veel van de AZ met de latere 2CV4.
In ieder geval: succes !!

JoF
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Bericht door JoF » do 23 aug, 2007 13:53

Dag Tonic,

nou, van die voorstoelen, daar twijfel ik toch ernstig over: ik heb foto's van 2 bruine eenden waarvan ik de aankoopfactuur d.d. 1969 en 1970 heb gezien (Citroën Ottevanger in Vught), en die hadden toch écht allebei een voorbank met de nog originele bekleding. Een voorbank is wél prettig en zelfs mooier (ik had er een in mijn 2CV6 Orange Tenere van juni 1974 en één van de opties, voor 150 gulden, was een stoffen voorbank kleur Orange Tenere in plaats van zwarte skai stoeltjes).

En voor de goede orde: mijn bruine eend moet nog fraai worden, maar zoals je op de site ziet, ben ik al hard op weg (en hij blijft bruin :roll: !!).

Jimmy
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door Jimmy » do 23 aug, 2007 17:57

Hallo allemaal ik heb nog wat detail foto's gemaakt van het Chassis, ik ben toch wel benieuwd of het nu het originele is of al eens vervangen is, omdat een aantal gaatjes vooral bij de handrem lijken alsof ze er later zijn ingeboord , en ik zou graag willen weten waar voor de beugeltje dient aan de rechterachterpoot en die haken in de bak onder de versnellings bak

alvast bedankt voor alle leuke reactie en tips

Groeten Jimmy

http://www.familiebrouns.nl
Laatst gewijzigd door Jimmy op ma 7 jul, 2008 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Even geen 2cv

JoF
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Bericht door JoF » do 23 aug, 2007 19:10

Dag Jimmy,

duidelijke foto's, waardoor het chassis beter te beoordelen is dan op eerdere foto's : is een "oud" chassis, want de voorste dwarsbalk loopt in hoogte gelijk met de langsliggers, en tweede kenmerk is dat er 4 gaten zijn voor de motorkapsluiting (en dat is de 4de afwijking ten opzichte van een "nieuw" chassis, want daar zitten slechts 2 gaten in en is de sluiting dan ook anders uitgevoerd). Typeplaatjes zitten er op geschroefd (moeten eigenlijk met popnagels vastzitten), hoeft echter niets te betekenen, maar komt het nummer van het zwarte plaatje (= chassisnummer) wel overeen met het nummer dat in je bodemplaat is ingeslagen ? Zo op het eerste oog kan ik niet alle cijfers herkennen.....
De 2 beugels in de halfronde opening: daar moet je dus de hefboom van de handrem monteren (oude type !!). Kan wel een foto opsturen van die hefboom, maar ik verwacht dat de vorige eigenaar dus een nieuw type hefboom gemonteerd heeft. En die beugel rechts achter: zat aan mijn nieuw gekocht chassis óók, maar die heb ik er af geslepen, omdat ik die niet nodig had (heb mijn nieuwe chassis langs het oude gelegd, en daar zat het dus niet op of was het door het roestproces van 35 jaar al afgevallen :wink: ). Waar die beugel voor is: ophanging uitlaat is het enige dat ik kan bedenken (dus toch een chassis van het overgangstype ??, want de uitlaat van een AZ 18 PK eindigt ongeveer ter hoogte van je voeten en vanaf april 1970 gebruikt Citroën lange uitlaten)
Groeten van Jo
Jumpy 2.0 HDi-136 PK Camper (2008)
2CV6 (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Renault 4 Savane (in restauratie)

Jimmy
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door Jimmy » do 23 aug, 2007 23:21

Hoi Jo

De nummers die ingeslagen zijn komen overeen met het typeplaatje alleen staan er geen logo's of iets voor.
Maar nu is in ieder geval duidelijk dat het chassis origineel is, en waarschijnlijk dan ook de voorstoelen omdat er gaatjes in zitten om de stoelen te verstellen.

Een overgangs type zou dus goed kunnen gezien de maand maart op het kenteken.
Dat betekent dan ook dat er toch vloerplaten in moeten met de balkjes erin en ernu de verkeerde zijn ingelast. Ik heb de vloerplaten namelijk nog een goed bekeken, en het balkj wat er horizontaal in zit( waar de andere gaatjes voor de stoel inzitten is er aan beide kanten ingelast.

Alweer bedankt voor de info

Groeten Jimmy
Even geen 2cv

André Post
Heavy user
Heavy user

Bericht door André Post » vr 24 aug, 2007 14:27

Die beugel zit ook op mijn chassis.
Het chassis nummer is volgens mij zonder sluittekens bij dit bouwjaar.
Het stoel balkje zit origineel wel aan de vloerplaat bij dit type.
Bij mij nu trouwens los omdat dat balkje toch gerepareerd moest worden
en zowiezo vast zit met de stoelrails bij de mijne.
Alleen de dwarsbalkjes moeten aan het chassis.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Jimmy
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door Jimmy » vr 24 aug, 2007 21:52

Ik heb geen stoel met rails, maar met haakjes die in de vloer gehaakt worden.
Ik heb vandaag wel het chassis helemaal ontvet, en daarna van buiten alvast in de owatrol gezet. Nu lekker laten drogen en daarna afwerken, en dan de binnenkant behandelen.
Ook al een hoop schroeven schoongemaakt.

Helaas is mijn vakantie nu om dus zal het vanaf nu wel wat langzamer gaan :cry:
Even geen 2cv

Jimmy
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door Jimmy » ma 21 apr, 2008 14:43

Na een lange tijd dan maar weer eens een update.
Door de geboorte van onze dochter natuurlijk wat minder tijd gehad, maar de koets is terug van de lasser.

Er zitten nu de goede boedemplaten in, nieuwe voetenbak en dorpels.
Zijkanten van de a stijl vervangen en wat kleine plekjes aangepakt.

http://www.familiebrouns.nl

Afgelopen weekeinde alles even tijdelijk in de owatrol gezet zodat het in iedergeval niet begint te roesten.
Laatst gewijzigd door Jimmy op ma 7 jul, 2008 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Even geen 2cv

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 21 apr, 2008 17:11

kijk dat ziet er goed uit, en zo te zien ook het nodige zelf gemaakt. Goed bezig.

JoF
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Bericht door JoF » ma 21 apr, 2008 23:27

Dag Jimmy,

goed om je weer eens op het forum aan te treffen :lol: .
Laswerk ziet er prima uit. Ik zag op één van je eerdere berichten dat je nog op zoek was naar spatborden vóór met rechthoekige uitsparingen voor de knipperlichten. Die heb ik niet voor je :cry: , (met héél veel moeite heb ik er ooit 2 gevonden, 1 gebruikt en 1 NOS) maar ik heb van één van de exemplaren die ik naar het oud ijzer gebracht heb (werkelijk héél slecht) een foto gemaakt met de afmetingen van de plek waar die uitsparing zit. Als je dus aan andere spatborden kunt komen (dichte, of met een ronde uitsparing), dan kun je die rechthoekige uitsparing gewoon zelf uitzagen (als je eerst de ronde gaten hebt dichtgelast). Mocht je de afmetingen willen hebben, dan mail of PB maar even.
En succes met de restauratie van je AZ !!
Jumpy 2.0 HDi-136 PK Camper (2008)
2CV6 (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Renault 4 Savane (in restauratie)

Plaats reactie