Niet started door anti-diefstal beveiliging
Op mijn Burton heb een Velleman VM109 gezet: http://www.velleman.be/nl/nl/product/view/?id=352746
Dit is een 2 kanaals afstandsbesturing. Het eerste kanaal heb ik voor het contactslot gezet (via extra relais!). Kanaal dicht: geen contactslot.
Het tweede kanaal heb ik ingesteld als 30 sec. timer en aangesloten tussen het contactslot en de startmotor (ook met extra relais). Dus heb je na het drukken op het tweede knopje van de afstandsbediening 30 seconden de tijd om te starten, anders moet je een 2e keer drukken. Als je een slecht startende auto hebt, kun je deze timer natuurlijk ook wat ruimer zetten
Om te kunnen zien of het ding is ingeschakeld heb ik op de 1e uitgang nog een knipperledje gezet (maar dan op de andere pin van kanaal 1: dus kanaal dicht = ledje aan = geen contactslot).
Dit kastje heb ik in de kofferbak gebouwd (Burton heeft geen motorkapslot en onder het dashboard leek me ook niet handig). Het extra ledje zit wel op een zichtbare plek.
Het ding kost iets van 5 tientjes plus nog een paar euro's voor de extra relais. De codes die de afstandsbediening gebruikt zijn goed beveiligd (een buurman met soortgelijk kastje krijgt je auto dus niet aan het lopen).
Voor het starten moet ik dus op het 1e knopje drukken om stroom op het contactslot te krijgen en op het 2e knopje drukken om daadwerkelijk te kunnen starten. Mocht ik vergeten de "startblokkering" aan te zetten: de auto kan nog niet gestart worden, omdat de startmotor het niet meer doet naar 30 seconden.
Het stroomverbruik in rust is maar iets van 10 mA. Als je vergeten bent de blokkering erop te zetten (dus als je kanaal 1 nog hebt ingeschakeld) komt hier het stroomverbruik van het extra relais bij (maar ook dat is niet heel veel).
Dit ding bevalt me prima en is makkelijk in te bouwen.
Ralph
Dit is een 2 kanaals afstandsbesturing. Het eerste kanaal heb ik voor het contactslot gezet (via extra relais!). Kanaal dicht: geen contactslot.
Het tweede kanaal heb ik ingesteld als 30 sec. timer en aangesloten tussen het contactslot en de startmotor (ook met extra relais). Dus heb je na het drukken op het tweede knopje van de afstandsbediening 30 seconden de tijd om te starten, anders moet je een 2e keer drukken. Als je een slecht startende auto hebt, kun je deze timer natuurlijk ook wat ruimer zetten
Om te kunnen zien of het ding is ingeschakeld heb ik op de 1e uitgang nog een knipperledje gezet (maar dan op de andere pin van kanaal 1: dus kanaal dicht = ledje aan = geen contactslot).
Dit kastje heb ik in de kofferbak gebouwd (Burton heeft geen motorkapslot en onder het dashboard leek me ook niet handig). Het extra ledje zit wel op een zichtbare plek.
Het ding kost iets van 5 tientjes plus nog een paar euro's voor de extra relais. De codes die de afstandsbediening gebruikt zijn goed beveiligd (een buurman met soortgelijk kastje krijgt je auto dus niet aan het lopen).
Voor het starten moet ik dus op het 1e knopje drukken om stroom op het contactslot te krijgen en op het 2e knopje drukken om daadwerkelijk te kunnen starten. Mocht ik vergeten de "startblokkering" aan te zetten: de auto kan nog niet gestart worden, omdat de startmotor het niet meer doet naar 30 seconden.
Het stroomverbruik in rust is maar iets van 10 mA. Als je vergeten bent de blokkering erop te zetten (dus als je kanaal 1 nog hebt ingeschakeld) komt hier het stroomverbruik van het extra relais bij (maar ook dat is niet heel veel).
Dit ding bevalt me prima en is makkelijk in te bouwen.
Ralph
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
-
- Belgisch Meester Lasser
- Berichten: 2185
- Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
- Locatie: Antwerp
- Contacteer:
ook voor andere liefhebbers stuurontkoppeling .
heb je in 2 soorten dat je je stuur moet meenemen , leuk zicht zeulen met je stuur .
of dat je er af haalt en dan een dop op zet en je stuur kan laten in de koffer
maar ja als ze dan met je stuur aan de haal gaan uit je auto sta je er zelf natuurlijk naar te turen .
heb je in 2 soorten dat je je stuur moet meenemen , leuk zicht zeulen met je stuur .
of dat je er af haalt en dan een dop op zet en je stuur kan laten in de koffer
maar ja als ze dan met je stuur aan de haal gaan uit je auto sta je er zelf natuurlijk naar te turen .
see you when you see me
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
misschien overbodige tip, maar draai je stuur zodat deze in het stuurslot valt. verder denk ik dat jatten meevalt, maar je hoort toch wel gevallen van joyriding en dat wil je ook niet. zichtbare beveiliging werkt dus (goed) preventief, alarmsystemen of zelfbedachte dingen als dat je ergens een extra schakelaartje inbouwt, of alleen kan starten als je het licht aan heb, weet ik het werken ook best goed.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Heavy user
- Berichten: 2861
- Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
- Locatie: Eindhoven de geksteeeh
hehehehe stuurslot is het eerste wat k eraf sloop, soms wil je sleutel niet meer, dan kijk je aardig zuur als je auto alleen nog maar flauw naar rechts wil
Maar idd lekker zichtbaar knoop anders zo'n rood wit tape om je stuur, werkt beter dan n stiekum knopje ergens achter, want dan zitten ze toch wel al in je auto
Maar idd lekker zichtbaar knoop anders zo'n rood wit tape om je stuur, werkt beter dan n stiekum knopje ergens achter, want dan zitten ze toch wel al in je auto
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break
MyAmi Spring Break
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 316
- Lid geworden op: za 23 feb, 2008 22:09
- Locatie: spijkenisse
maar dan rijden ze er nog niet mee wegthomaaas schreef:Maar idd lekker zichtbaar knoop anders zo'n rood wit tape om je stuur, werkt beter dan n stiekum knopje ergens achter, want dan zitten ze toch wel al in je auto
dat lijkt mij ook niet onbelangrijk
natuurlijk diefstal hang een triangel aan een wilekeurige eend
en doe motorkapje open zet hem in vrij en handrem er af en rij waar je heen wil dan helpt start onderbreking ook niet maar dat weet ook niet iedereen gelukkig
mvg gerard
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
ik denk niet dat er veel eenden echt gestolen worden, tis meer dat ze een stukje willen rijden. ik heb een keer een aca gezien die ze geprobeerd hebben te jatten. het lukte ze niet om weg te komen, maar de handrem helemaal om gebogen, dahbord aan gort getrokken, ramen stuk, versnellingspook vernield etc.
ja als ze echt willen hebben ze m zo mee
ja als ze echt willen hebben ze m zo mee
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction