wiebelende geit!

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
patex
Beginner
Beginner

wiebelende geit!

Bericht door patex » wo 21 mei, 2008 21:05

hallootjes
Toen we een ritje maakten met 4 personen in ons buksje ondervond ik dat de neus meer naar de hemel wees dan gewoon. 1 keer raakte de trekhaak de grond! Verleden jaar heb ik nieuwe schokdempers geplaatst en nu heb ik de achterste veren opgedraaid echter zonder veel verschil... De auto blijft wiebelen. Als ik op de trekhaakbol druk met mijn voet, kan je ze bijna tegen de grond duwen. Ook als je tegen de zijkant duwt ter hoogte van het dak, is er geen stabiliteit zoals zou moeten. De auto staat onbeladen op de normale hoogte. De trekhaak is nog nooit gebruikt geweest, dus is zeker nooit overbeladen geweest of zo. Weet er iemand raad.
Patje

landloper
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door landloper » wo 21 mei, 2008 21:44

Zoek het in de vering. Schokbrekers remmen snelle bewegingen af maar wanneer je op de trekhaak gaat staan, houden alleen de veren de auto op niveau. Als de auto ongeladen netjes op niveau is en met belading over de grond sleept, moet iets zijn afgebroken in de veerpot.

Als vergelijking: bij mij raakt de trekhaak alleen de grond als ik met volle lading iets te enthousiast een hobbel neem of een schuine afrit afrijd. Als ik op de trekhaak ga staan met 110 kg dan zakt de auto precies 10 cm (heb het zojuist even nagemeten.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02

patex
Beginner
Beginner

Bericht door patex » wo 21 mei, 2008 22:08

landloper schreef:Zoek het in de vering. Schokbrekers remmen snelle bewegingen af maar wanneer je op de trekhaak gaat staan, houden alleen de veren de auto op niveau. Als de auto ongeladen netjes op niveau is en met belading over de grond sleept, moet iets zijn afgebroken in de veerpot.

Als vergelijking: bij mij raakt de trekhaak alleen de grond als ik met volle lading iets te enthousiast een hobbel neem of een schuine afrit afrijd. Als ik op de trekhaak ga staan met 110 kg dan zakt de auto precies 10 cm (heb het zojuist even nagemeten.
Ik heb de veren nog iets strakker aangedraaid in bij mij zakt ze nu 9 cm met 90 kg op de trekhaak. Het is nu al te laat, maar morgen ga ik er eens mee rijden. bedankt voor de info! Ik vind het leuk dat je dat gemeten hebt!

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Spookeend » wo 21 mei, 2008 22:18

Het strakker draaien zoals jij het noemt, heeft niets te maken met een verandering van veerspanning. Alleen de wagenhoogte wordt daardoor beïnvloed. Als je m dus hoger zet dan wordt de veerweg alleen langer. Maar dat zegt niets over de demping met hobbels en zware belading.

Als het nu echt zo blijft, dat je dus met belading en de eend op normale (onderkant spatboord gelijk aan de bovenkant van de rand in de velg) hoogte, dan zou er inderdaad sprake kunnen zijn van een gebroken veer.

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

André Post
Heavy user
Heavy user

Bericht door André Post » wo 21 mei, 2008 23:11

Een met behulp van afstelling gecorrigeerde gebroken veer wordt stugger.
Weet ik uit eigen ervaring, 2x gebroken voorveer in de 18pk.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

patex
Beginner
Beginner

Bericht door patex » do 22 mei, 2008 20:24

ik denk eigenlijk niet dat er een veer is gebroken, dan zou ze toch aan 1 kant goed veren? Ze veert gewoon heel soepel aan beide kanten. Ik kan wel zeggen dat het veel is verbeterd met de wagenhoogte iets hoger te zetten. onderkant spatbord met middenste wielrand zoals spookeend zegt. Misschien stond ze wel te laag afgeregel. In ieder geval ik ga er nu zo mee rijden en kijken wat ze doet.
Bedankt voor de recties he folks!!!

Plaats reactie