Hallo iedereen... ik heb in Frankrijk een besteleend ofwel azu uit 1965 cadeau (!) gekregen. Zal hier de komende tijd dus wel vaker zijn...
Na acht jaar stilstand kostte het een uurtje om hem aan het lopen/rijden te krijgen. So for so good dus. De koppeling kwam echter heel traag op, wat beter ging bij veel gas geven. Eerst dacht ik aan een vastzittend mechanisme, maar later bedacht ik dat het mogelijk om een centrifugaalkoppeling gaat??Weet iemand of dit gezien type/bouwjaar denkbaar is?
Groeten,
Freek
Centrifugaalkoppeling
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2688
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Ik zal voor een fotootje van haar zorgen...
De motor draaide, met acht jaar oude olie en dito peut, werkelijk prachtig! Eigenlijk heb ik alleen de contactpunten, de bougies en de carburateur hoeven schoonmaken. Ook de rest van techniek merkwaardig goed: dynamo deed het meteen, startmotor volle kracht, en al claxonerend en met volle verlichting het eerste rondje kunnen rijden. Uiteraard heb ik wel een nieuwe accu gekocht. Het chassis lijkt knalhard, de koets is bepaald matig. Vooral de achterbalk is slecht, dat schijnt trouwens een zwak punt te zijn. Voor het overige ben ik zeer in love
Nu haar nog uit France ophalen, in augustus haal ik rijbewijs BE voor de ambulance!
De motor draaide, met acht jaar oude olie en dito peut, werkelijk prachtig! Eigenlijk heb ik alleen de contactpunten, de bougies en de carburateur hoeven schoonmaken. Ook de rest van techniek merkwaardig goed: dynamo deed het meteen, startmotor volle kracht, en al claxonerend en met volle verlichting het eerste rondje kunnen rijden. Uiteraard heb ik wel een nieuwe accu gekocht. Het chassis lijkt knalhard, de koets is bepaald matig. Vooral de achterbalk is slecht, dat schijnt trouwens een zwak punt te zijn. Voor het overige ben ik zeer in love

Nu haar nog uit France ophalen, in augustus haal ik rijbewijs BE voor de ambulance!
Nog even over de centrifugaalkoppeling: Het viel me op dat de auto vrij hoog stationair liep. Bij het intrappen van het koppelingspedaal (dus met nog niet ingeschakelde versnelling) daalde het toerental meteen. Ik kreeg de indruk dat dit zo hoorde. Kan ik nu zeker zijn van een centrifugaalkoppeling?
En dan nog een over het starten: Op de plaats van de chokeknop bevindt zich een trekknop met de letter 'S'. Het e.e.a. werkt niet als een conventionele choke, maar bedient een roterend schuifje op de zijkant van de carburateur. Weet iemand hoe dit precies werkt, en hoe het bediend moet worden? Ook bij warme motor kon ik alleen starten als ik deze knop een stukje (tot de veerdruk) uittrok.
Dank weer! Groeten Freek
En dan nog een over het starten: Op de plaats van de chokeknop bevindt zich een trekknop met de letter 'S'. Het e.e.a. werkt niet als een conventionele choke, maar bedient een roterend schuifje op de zijkant van de carburateur. Weet iemand hoe dit precies werkt, en hoe het bediend moet worden? Ook bij warme motor kon ik alleen starten als ik deze knop een stukje (tot de veerdruk) uittrok.
Dank weer! Groeten Freek