Motor loopt niet stationair
- Maikel
- Regelmatige poster
- Berichten: 203
- Lid geworden op: wo 7 jul, 2004 18:07
- Locatie: Ergens in Brabant
Motor loopt niet stationair
Hallo,
Ik ben nieuw hier .. vanmiddag eindelijk mijn droom in vervulling gegaan, en mijn eerste 2CV 6 Special uit 1987 gekocht.
Ik heb echter 1 probleempje na een heerlijke rit op de snelweg richting huis ( netjes max 100 gereden ) sloeg de motor op de afrit voor het stoplicht plotseling af.
Wat blijkt nu .. als ik niet de choke een stukje uittrek blijft de motor niet stationair draaien.
Beetje lastig want nu moet ik continu in het stads verkeer met de choke aan rijden ( niet echt gunstig voor het brandstof verbruik )
Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn ? Is het een kwestie van stellen van de carberateur of kan het probleem ook ergens anders liggen ?
Graag uw mening / tips over wat het is en hoe ik het kan oplossen ..
Alvast bedankt !
Ik ben nieuw hier .. vanmiddag eindelijk mijn droom in vervulling gegaan, en mijn eerste 2CV 6 Special uit 1987 gekocht.
Ik heb echter 1 probleempje na een heerlijke rit op de snelweg richting huis ( netjes max 100 gereden ) sloeg de motor op de afrit voor het stoplicht plotseling af.
Wat blijkt nu .. als ik niet de choke een stukje uittrek blijft de motor niet stationair draaien.
Beetje lastig want nu moet ik continu in het stads verkeer met de choke aan rijden ( niet echt gunstig voor het brandstof verbruik )
Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn ? Is het een kwestie van stellen van de carberateur of kan het probleem ook ergens anders liggen ?
Graag uw mening / tips over wat het is en hoe ik het kan oplossen ..
Alvast bedankt !
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 417
- Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
- Locatie: groningen
hoi
je kan ook heel eenvoudig het stationair toerental iets hoger stellen, als je de carbarateur bekijkt is er een klep die beweegt als je op het gaspedaal trapt, hieraan zit een schroefje die voor de eindstop zorgt, als je deze een beetje verdraait gaat hij iets hoger/lager stationair lopen.
groet Frank
je kan ook heel eenvoudig het stationair toerental iets hoger stellen, als je de carbarateur bekijkt is er een klep die beweegt als je op het gaspedaal trapt, hieraan zit een schroefje die voor de eindstop zorgt, als je deze een beetje verdraait gaat hij iets hoger/lager stationair lopen.
groet Frank
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
ik gebruik de choke vooral in de winter, in de zomer nauwelijks tot nooit....Maikel schreef:Nope ook als hij koud is, echter dacht ik ( in al mijn onschuld ) dat het normaal was dat je bij het starten van een eend de choke nodig had.
Maar dat heb ik dan verkeerd ?
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
- Maikel
- Regelmatige poster
- Berichten: 203
- Lid geworden op: wo 7 jul, 2004 18:07
- Locatie: Ergens in Brabant
@frank
Thanks .. ga ik zo ff proberen .. denk dat dat het um wel doet ..
@Tom
Ook bedankt .. handige info ..
Misschien sowieso nie verkeerd om de carberateur eens een goeie schoonmaak te geven ..
Heeft iemand daar misschien ook wat tips voor , of even een goeie tip waar ik wat meer over de carberateur van de 2cv kan vinden ( waar ik op moet letten e.d. )
Thanks .. ga ik zo ff proberen .. denk dat dat het um wel doet ..
@Tom
Ook bedankt .. handige info ..
Misschien sowieso nie verkeerd om de carberateur eens een goeie schoonmaak te geven ..
Heeft iemand daar misschien ook wat tips voor , of even een goeie tip waar ik wat meer over de carberateur van de 2cv kan vinden ( waar ik op moet letten e.d. )
-
- Gebruiker
- Berichten: 59
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:22
- Locatie: Eend in Delft, Aca in Maastricht
Of een lekje in de inlaat, zuigt dan valse lucht aan en daardoor wordt het mengsel te arm, en slaat de motor dus af. Choken maakt het mengsel minder arm, en dan blijft de motor wel lopen.
Heb zoiets ooit met een kever gehad, motor sloeg na een tijdje rijden telkens af bij onbelast draaien (bij elk stoplicht dus, of als ik de koppeling te lang ingetrapt hield bij schakelen). Carburateurvoetpakking vervangen was toen de oplossing. De kever had een automatische choke, wat verklaarde dat hij de eerste km's niet afsloeg...
Heb zoiets ooit met een kever gehad, motor sloeg na een tijdje rijden telkens af bij onbelast draaien (bij elk stoplicht dus, of als ik de koppeling te lang ingetrapt hield bij schakelen). Carburateurvoetpakking vervangen was toen de oplossing. De kever had een automatische choke, wat verklaarde dat hij de eerste km's niet afsloeg...
Eend goed, al goed.
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Ik heb dat ook ooit met mijn eend gehad. De carb. weer van het spuitstuk gehaald en alles goed glad geschuurt en vervolgens met een beetje vloeibare pakking (dit voor de zekerheid) teruggezet en alle problemen waren verholpen.
Maar Maikel ik zou eerst eens kijken of het niet aan de afstelling ligt.
In de winkel kun je carb. reiniger halen. Dit werkt goed. Kun je zowel aan de buiten als de binnenkant gebruiken. Staat beschreven op de verpakking. Verkrijgbaar bij de autohandel.
Maar Maikel ik zou eerst eens kijken of het niet aan de afstelling ligt.
In de winkel kun je carb. reiniger halen. Dit werkt goed. Kun je zowel aan de buiten als de binnenkant gebruiken. Staat beschreven op de verpakking. Verkrijgbaar bij de autohandel.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
- Maikel
- Regelmatige poster
- Berichten: 203
- Lid geworden op: wo 7 jul, 2004 18:07
- Locatie: Ergens in Brabant
wow wat een tips ..
echt fijn om te zien dat er zoveel mensen meedenken .. ik ga even kijken of het inderdaad geen " valse lucht" probleem is ..
For the time being gooi ik denk ik even het stationair toerental omhoog ..
En dan in het weekend ga ik ff kijken of ik de carberateur ff netjes schoon kan maken en kijken of ik ergens een pakkingkje te pakken kan krijgen, of ik maar er zelf eentje of vloeibare pakking.
Kortom nogmaals bedankt .. ik laat het na het weekend wel even weten wat het geweest is !
echt fijn om te zien dat er zoveel mensen meedenken .. ik ga even kijken of het inderdaad geen " valse lucht" probleem is ..
For the time being gooi ik denk ik even het stationair toerental omhoog ..
En dan in het weekend ga ik ff kijken of ik de carberateur ff netjes schoon kan maken en kijken of ik ergens een pakkingkje te pakken kan krijgen, of ik maar er zelf eentje of vloeibare pakking.
Kortom nogmaals bedankt .. ik laat het na het weekend wel even weten wat het geweest is !
Voordat je aan de carburateur gaat draaien - wat ik sterk afraad, want er is bijna nooit iets mee aan de hand, behalve als men er aan gaat draaien... - zou ik me er eerst van overtuigen hoe het met de ontsteking is gesteld. Aangezien de auto net gekocht is, zal deze wel achterstallig onderhoud hebben. Je doet namelijk niet zo maar je Eend weg...
Als de contactpuntjes versleten zijn, de bougies op en/of de klepspeling verkeerd, dan kan de motor ook slecht lopen, uitvallen, moet je met de choke er op rijden, etc. Als je nu aan je carburateurafstelling gaat draaien terwijl er iets anders aan de hand is, krijg je straks weer rare dingen.
Ik denk eigenlijk zelf dat de ontsteking aan een 10.000 km-beurt toe is: ontsteking vervangen en stellen, bougies vervangen, kleppen stellen.
Ik start trouwens 's zomers ook altijd met de choke er iets op, maar die gaat wel na 100 m al weer uit.
Als de contactpuntjes versleten zijn, de bougies op en/of de klepspeling verkeerd, dan kan de motor ook slecht lopen, uitvallen, moet je met de choke er op rijden, etc. Als je nu aan je carburateurafstelling gaat draaien terwijl er iets anders aan de hand is, krijg je straks weer rare dingen.
Ik denk eigenlijk zelf dat de ontsteking aan een 10.000 km-beurt toe is: ontsteking vervangen en stellen, bougies vervangen, kleppen stellen.
Ik start trouwens 's zomers ook altijd met de choke er iets op, maar die gaat wel na 100 m al weer uit.
La vie est belle.
- Maikel
- Regelmatige poster
- Berichten: 203
- Lid geworden op: wo 7 jul, 2004 18:07
- Locatie: Ergens in Brabant
Ze is niet bij een particulier gekocht maar netjes ingeruild .. kortom valt dat wel mee .. zo doem wil ik nog niet denken ..Handjes schreef:. Aangezien de auto net gekocht is, zal deze wel achterstallig onderhoud hebben. Je doet namelijk niet zo maar je Eend weg...
Tja helaasch heb je denk ik wel gelijk .. ik heb ook nog even met "de eendenwacht" gebeld die me trouwens erg netjes hielp gaf metteen een paar tips door de telefoon.Handjes schreef: Als je nu aan je carburateurafstelling gaat draaien terwijl er iets anders aan de hand is, krijg je straks weer rare dingen.
Ik denk eigenlijk zelf dat de ontsteking aan een 10.000 km-beurt toe is: ontsteking vervangen en stellen, bougies vervangen, kleppen stellen.
Ik start trouwens 's zomers ook altijd met de choke er iets op, maar die gaat wel na 100 m al weer uit.
Echter het verijken of verarmen van het brandstofmengsel mocht niet baten .. probleem blijft ..
Hij rijd trouwens wel prima en echt raar klinken of stotteren doet de motor niet.
Echter de auto mag best een beurtje hebben .. kortom hij gaat van het weekend even naar de eendenwacht .. even afspraakje maken .. voor een grote beurt .. kan hij hem metteen even nakijken .. en afstellen
In ieder geval iedereen bedankt voor de tips !!
het dikke plastic blok is geen pakking. Boven en onder het blok hoort een losse pakking (kartonachtig) te zitten. Vaak is de bovenste echter vervangen door vloeibare pakking.Punky schreef:De pakking die er tussen zit is meestal nog bruikbaar. Het is een dik plastic blok. Opschuren met fijn schuurpapier doet meestal al wonderen. Zorg wel dat ie vlak blijft!!!
Over slecht stationair lopen:
natuurlijk kun je het stationaire toerental wat omhoogdraaien en het probleem zo omzeilen. Beter is het om de oorzaak te achterhalen: ontsteking slecht afgesteld? Stationaire sproeier vervuild? CO schroef verdraaid door de APK man? Valse lucht? Slechte compressie of kleppen slecht gesteld. Het kan vanalles zijn, maar het kan ook opgelost worden.