Hallo iedereen, ik ben een nieuwe forumgebruiker en fervent eendliefhebber. Ik heb een raar probleem ..(met mijn eend dan)
Een jaar geleden heb ik een aanrijding gehad waarbij mijn motor van het chassis is geslagen. De motor heeft daarbij de versnellingsbak vernield. Na de reparatie (en een nieuwe versnellingsbak)door een garage ben ik naar Frankrijk gereden (tja.....waar ga je anders heen in een 2cv... ). In de Bourgogne waar het toen zo'n 30 a 35 graden was, begon de versnellingsbak ernstig te gieren wanneer ik de koppeling intrapte. Na het loslaten van de koppeling bleef het gegier nog een seconde of twee aanhouden,en was dan weg..
Ik heb diverse garages benaderd, en niemand kon wat vinden. Het gekke is, is dat het geluid niet meer is voorgekomen. Ik rij nu sinds twee maanden weer met de eend(ja, het heeft lang geduurd), en ik hoor nu af en toe (wanneer ik alleen er in rijd, met een passagier is dit geluid nooit te horen) een licht schrapend geluid wanneer ik de koppeling indruk. Ik wil over twee maanden weer naar Frankrijk maar ben eigenlijk bang dat het daar weer gebeurt,en wil het graag voor die tijd oplossen.
Ok... mijn vraag...(of vragen)
Zou het zo kunnen zijn dat het chassis toch verbogen is (ook al hebben de garages gezegd dat dat niet het geval is) en dat door warm weer (uitzetten metaal) de versnellingsbak iets scheef komt te staan?
Zou het kunnen zijn dat de druklager scheef zit? En als dat vermoeden er is, waarom giert hij dan bij echt heet weer?
Zou het kunnen dat de motor scheef voor de versnellingsbak is gezet?
Zou er iets heel anders aan de hand kunnen zijn?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groeten, Pieter
Bij warm weer gierend geluid bij het koppelen
Bij warm weer gierend geluid bij het koppelen
ik vind dit een eendig forum
-
- Beginner
- Berichten: 9
- Lid geworden op: zo 22 okt, 2006 20:37
Hallo,
Ik had laatst een auto met hetzelfde probleem, bleek het toplager van de priseas te zijn. Het uiteinde van de priseas (doorlopende as van de versnellingsbak waar ook je kopplingsplaat op geschoven zit) steekt in je krukas. Hier draait hij in een naaldlager of bronzenbusje. Als er niet genoeg vet in zit, de boel beschadigd of uitgesleten is dan gaat de priseas in dit lager "slingeren" zodra hij onbelast is. Hij wordt onbelast zodra je de koppeling intrapt. Dat het zich alleen voordeed als het erg warm was ligt er misschien aan dat op dat moment het vet in het lager te dun werd om de boel te smeren.
Remedie; motor eruit, koppeling van je vliegwiel af, lager controleren en zonodig vervangen. Je hebt hier een speciaal trekkertje voor nodig. Wat ook werkt is een oude priseas nemen (had je toch al nodig om je koppelingsplaat te centreren) en het gat van het lager helemaal volproppen met vet; hierna de oude priseas er in tikken en je perst het lager eruit.
Succes,
Sander Aalderink.
Ik had laatst een auto met hetzelfde probleem, bleek het toplager van de priseas te zijn. Het uiteinde van de priseas (doorlopende as van de versnellingsbak waar ook je kopplingsplaat op geschoven zit) steekt in je krukas. Hier draait hij in een naaldlager of bronzenbusje. Als er niet genoeg vet in zit, de boel beschadigd of uitgesleten is dan gaat de priseas in dit lager "slingeren" zodra hij onbelast is. Hij wordt onbelast zodra je de koppeling intrapt. Dat het zich alleen voordeed als het erg warm was ligt er misschien aan dat op dat moment het vet in het lager te dun werd om de boel te smeren.
Remedie; motor eruit, koppeling van je vliegwiel af, lager controleren en zonodig vervangen. Je hebt hier een speciaal trekkertje voor nodig. Wat ook werkt is een oude priseas nemen (had je toch al nodig om je koppelingsplaat te centreren) en het gat van het lager helemaal volproppen met vet; hierna de oude priseas er in tikken en je perst het lager eruit.
Succes,
Sander Aalderink.
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Ik denk wel aan het druklager, als het warm is , is het vet in het lager dunner en blijft langer door draaien.
Daarom blijf je het nog even horen wanneer je de koppeling al weer los hebt.
Daarom blijf je het nog even horen wanneer je de koppeling al weer los hebt.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
zie ook:
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=5934 (met filmpje van het geluid!)
bij mij is het eigenlijk vanzelf over gegaan, maar als ik sander zijn reactie lees denk ik wel dat dit klopt, want (en dat leg ik nu in verband met elkaar) nu heb ik last van als ik schakel en de koppeling op laat komen ik een soort klap hoor alsof er ergens flinke speling op de tandwielen, aandrijfassen of zoiets, zou zitten. dit zou idd dat lager wel eens kunnen zijn.
dat is kl##te want dat moet volgesn mij wel zsm vervangen worden en ik heb nu he-le-maal geen tijd...
hoe "gevaarlijk" is het (voor je bak) om hier mee door te rijden?
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=5934 (met filmpje van het geluid!)
bij mij is het eigenlijk vanzelf over gegaan, maar als ik sander zijn reactie lees denk ik wel dat dit klopt, want (en dat leg ik nu in verband met elkaar) nu heb ik last van als ik schakel en de koppeling op laat komen ik een soort klap hoor alsof er ergens flinke speling op de tandwielen, aandrijfassen of zoiets, zou zitten. dit zou idd dat lager wel eens kunnen zijn.
dat is kl##te want dat moet volgesn mij wel zsm vervangen worden en ik heb nu he-le-maal geen tijd...
hoe "gevaarlijk" is het (voor je bak) om hier mee door te rijden?
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction