Afgelopen weekend had ik een lang weekend in Dld. Helaas werd het weekend wat langer dan gepland....
Het begon toen ik na het tanken een flinke stroom benzine onder de eend vandaan zag komen! Ik keek onder de eend en zag dat het van boven op de tank vandaan kwam, daar waar de benzineslang op het metalen tuitje geklemd zit. Toen ik de motor startte hield het gedruppel meteen op, de pomp zoog hard genoeg om het lekken te stoppen. Later, toen ik de volgetankte vulpijp had leeggereden lekte er ook niets meer, logisch: het peil in de tank stond nu immers lager dan 'het lek' bij de aansluiting op het pijpje. De terugreis verliep aanvankelijk voorspoedig, na een tussenstop begon de motor bergop echter te sputteren, hij kreeg niet genoeg benzine. Door het doorzichtige benzinefiltertje tussen pomp en carb. kon ik zien dat de benzine toevoer haperde, ik concludeerde dat er lucht werd aangezogen door het lek.
Met een jerrycan en een doorzichtige pvc leiding heb ik een nieuwe tank + leiding gemaakt. Deze sloot ik aan op het metalen pijpje onder de pomp, tegen het chassis. Deze constructie functioneerde zo'n 100 km toen de eend bergop weer begon te sputteren. Op een parkeerplaats zag ik dat de leiding vol met lucht/gasbellen zat, sommige behoorlijk groot. Ze konden niet uit de 'nieuwe tank' komen want ik had de noodleiding met een steen verzwaard en de aanzuigopening lag keurig op de bodem. Diezelfde noodleiding lag op plaatsen echter niet te ver (5cm) van de uitlaat (bij achterdeur) dus misschien dat daar gasbellen ontstonden die de pomp blokkeerden. Vervolgens heb ik de leiding aan de carburateur losgenomen en door laten stromen met koele benzine door de tijdelijke tank op te tillen(met opvang van de benzine natuurlijk!). De eend leek het weer te doen. Het duurde echter niet lang of het gesputter begon weer. Er waren geen gasbellen te zien dus begon ik ook het functioneren van de benzinepomp in twijfel te trekken.
Uiteindelijk heb ik de benzinepomp overgeslagen door de noodleiding direkt aan de carb. te bevestigen en de jerrycan op een kratje op de achterbank te plaatsen (met installatiedraad aan het dak vastgebonden zodat de jerrycan onmogelijk om kon kiepen!) Op die manier heb ik de resterende 300 km. zonder verdere problem afgelegd. (mij viel alleen op dat de eend bij volgas beter liep dan bij halfgas, misschien een vuiltje in de carb?)
Komend weekeinde ga ik de eend repareren:
-Kan ik er vanuit gaan dat het membraan in de benzinepomp na 300 km. 'droogrijden' kapot is?
-waarom is het beter een benzinefiltertje voor de pomp te plaatsen in plaats van erachter?
Bullit
benzinepomp
- Gerard2cv
- Super eendkenner
Hallo.
Het lijkt me het wijste om eerst die benzineleiding en de bnzinemter op lekkage te controleren en dan kijken wat de pomp opbrengt en laat die uitslag bepalen of de pomp
vernieuwd moet worden of alleen een stukje van het blokje eronder wat dunner maken
Maak ook het zeefje bij de carburator ingang schoon.Het benzinefilter kan beter in een
zuigleiding(max 1atm) dan in een persleiding zitten(druk is altijd goter) en het houdt de
pompklepjes ook schoon.
Het lijkt me het wijste om eerst die benzineleiding en de bnzinemter op lekkage te controleren en dan kijken wat de pomp opbrengt en laat die uitslag bepalen of de pomp
vernieuwd moet worden of alleen een stukje van het blokje eronder wat dunner maken
Maak ook het zeefje bij de carburator ingang schoon.Het benzinefilter kan beter in een
zuigleiding(max 1atm) dan in een persleiding zitten(druk is altijd goter) en het houdt de
pompklepjes ook schoon.