Katalysator in A Type

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Katalysator in A Type

Bericht door Kulio » zo 6 jul, 2008 09:53

Op de Franse site http://piecesdetachhees2cv.free.fr/telecharger2005.htm kan men een catalogus downloaden (Cataloge D) met gegevens over een retro design "Catalyseur d'essence". Het is uiteraard in de Franse taal. Het is een apparaatje dat je tussen de benzinepomp en de carb moet monteren.

Er zijn twee types, de Catalyseur tous vehicules, geschikt voor 2CV voor 71.65 incl BTW en de Catalyseur Fuel saver perfect voor 2CV voor 154.00 incl BTW. Daar komen nog verzendkosten bij. De verschillen tussen beide types worden niet uitgelegd.

Volgens zeggen verbetert het de verbranding, reduceert schadelijke CO uitstoot, reduceert het benzineverbruik tot zo'n 15%, kan zo'n 350000 km mee.

Klinkt allemaal heel goed, maar wie kent het ding en wat zijn de ervaringen?

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door hobbes » zo 6 jul, 2008 12:06

ik heb die fuel saver wel eens op een beurs gezien, maar ik ben er septisch over, gewoon niet zo'n zware voet hebben en rustig optrekken dat scheelt ook veel brandstof...
ik heb er verder geen ervaringen in maar persoonlijk zou ik uit milieu overwegingen liever voor de ethanol versie gaan. Daar zijn wel veel meer mensen metervaring mee. zie www.ethanolchallenge.com
met eendige groeten,

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » zo 6 jul, 2008 17:43

Volgens mij is dit allemaal bedrog. Dat ding werd jaren geleden ook in nederland aangeboden. Besteed je geld liever aan goed onderhoud en gode bandenspanning voor de eend dat is ook milieuvriendelijk.
In duitsland kun je wel katalysatoren krijgen voor in de de uitlaat. Die komen in de verwarmingsbakken. Ze schijnen goed te werken en omdat katalysatoren heet worden heb je meteen een betere verwarming.
diverse Citroens, wat anders.

Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Contacteer:

Bericht door Daffy » zo 6 jul, 2008 17:46

Ik kan je vertellen dat deze ,,fuelsavers'' en de onzin die brandstof besparen door ies in de brandstofleiding te plaatsen , de grootst mogelijke onzin zijn !!!
Ook de belofte dat je CO naar beneden gaat is complete onzin.
Als je dan iets wilt doen, kan je beter een ongeregelde katalysatoer in Duitsland kopen.
Hierdoor gaat echter wel je vermogen omlaag en het verbruik iets omhoog.
Daffy
Laatst gewijzigd door Daffy op wo 9 jul, 2008 07:29, 1 keer totaal gewijzigd.

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door j b » wo 9 jul, 2008 07:13

In zutphen verkopen ze ook sinds kort een katalysator maar volgens mij verlies je wel pk's met zo'n ding erop. of dit nu echt wenselijk bij een eend is weet ik niet. ik zou zeggen zolang ze het niet verplichten zie ik geen reden om mezelf te beperken :)
J B

just drive like you stole it

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 9 jul, 2008 10:34

In duitsland kun je ook een geregelde kat kopen voor je eend, kost iets van 800 euro. Daarmee krijg je een groene stikker en mag je dus in de duitse binnensteden met beperking lekker rondrijden. Dus in mijn ogen, mocht het hier zo ver komen, g-kat eronder en je zou dan bijvoorbeeld binnenring a´dam moeten mogen, als ze natuurlijk die wet er door hadden gekregen.

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door leo top » wo 9 jul, 2008 10:44

Er wordt hier nu over twee heel verschillende dingen gesproken (geschreven): een uitlaat katalysator die wel werkt en een brandstof katalysator die niet werkt, en die al jaren lang weer eens opduikt onder verschillende namen.
beter 1 kitcar in de schuur, dan 10 eenden op de sloop

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 9 jul, 2008 11:00

klopt goed gezien, er wordt hier namelijk een alternatief aangeboden die wel werkt :D

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Kulio » wo 16 jul, 2008 20:17

De discussie lijkt wat op de magnetische houder die je in de waterleiding plaatst om minder kalkaanslag in je wasmachine te krijgen. Het schijnt te werken maar niemand weet waarom.

Kortom wat meningen: "werkt niet" of "kan niet werken" maar verder weinig onderbouwing. Ik heb nog geen reacties gezien van gebruikers. (of schamen die zich om er voor uit te komen?)

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat een fabrikant aan dit soort spul begint als het echt nep is. Hij heeft startup kosten, productiekosten en moet een distributienetwerk beginnen. Daar begin je toch als fabrikant niet aan als er geen goede onderbouwing is dat het product werk. Tenminste daar zou ik niet aan beginnen als ik het voor het zeggen had.

Ik zoek nog steeds iemand die het geprobeerd heeft. Desnoods anoniem.

Rutgerrrr
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Rutgerrrr » wo 16 jul, 2008 22:38

Heb je wel eens van die Tell Sell-meuk gezien? Werkt ook niet en toch trappen bergen mensen erin? Oftewel, de investeringen van de fabrikanten worden eruit gehaald door die dingen slim te verkopen aan mensen die er in geloven...

Er is een leuke aflevering van de Mythbusters waarin ze allemaal foefjes testen om benzineverbruik terug te dringen. Ook dit soort aparaatjes worden getest. En wat blijkt, die dingen werken niet. Myth Busted :roll: Ff Googlen en je vind die aflevering wel.
hum hum

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door supercees » wo 16 jul, 2008 23:11

zo was er jaren en jaren geleden iemand die in de telegraaf adverteerde met een apparaat, dat 15 % brandstof zou besparen, kostte maar 25 gulden. duizenden mensen hebben dat apparaat besteld, en kregen een blokje hout en een elastiekje. dat blokje hout moest je met het elastiekje onder je gaspedaal bevestigen. leidde tot een rechtzaak, maar het bleek te werken, dus de man werd niet veroordeeld. door de publiciteit verkocht hij niets meer natuurlijk, maar ondertussen had hij al zat opgehaald. :wink: . ik vind dat nog steeds een goed verhaal.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Martijn, Arnhem
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Martijn, Arnhem » vr 18 jul, 2008 11:10

backfire schreef:In duitsland kun je ook een geregelde kat kopen voor je eend, kost iets van 800 euro. Daarmee krijg je een groene stikker en mag je dus in de duitse binnensteden met beperking lekker rondrijden. Dus in mijn ogen, mocht het hier zo ver komen, g-kat eronder en je zou dan bijvoorbeeld binnenring a´dam moeten mogen, als ze natuurlijk die wet er door hadden gekregen.
Kun je toch beter op LPG gaan rijden, goedkoper in aanschaf en je CO zit dan ook op iets van 60 gr/km.

Martijn, Arnhem

Jan804
Beginner
Beginner

Bericht door Jan804 » zo 13 okt, 2013 19:34

In 2008, toen dit topic werd aangemaakt, heb ik de Duitse 2cv-katalysator laten monteren. Nu, na vijf jaar bleek hij defect. Nieuwe sensor, computertje opgestuurd, maar niets hielp. Nadat m'n auto een maand bij de garage was, heb ik maar besloten het op te geven en hem er weer uit te laten halen. Als de Utrechtse milieuzone doorgaat, heb ik er toch niets aan, want dan mag je die stad met zo'n katalysator nog steeds niet in. Nu ik zonder katalysator rijdt, merk ik wel dat de motor makkelijker start, sneller optrekt en dat de kachel beter werkt. De katalysator is ongetwijfeld een uitkomst voor wie in een Duitse milieuzone woont, maar ik laat 'm toch maar weg.

Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » zo 13 okt, 2013 19:45

Helaas hebben wij als Nederlander niets aan een katalysator. Ik woon ook niet ver van de grens, en een auto waarmee je overal in Duitsland mag rijden zou handig zijn, maar de eend mag het niet en mijn 15 jaar oude diesel ook niet. In het kader van de Europese eenwording mogen Duitser met een katalysator wel in de milieuzone en Nederlanders niet. Wat doen die gasten daar in Brussel eigenlijk?
Schultenbräu das ist mein Bier !

Jan804
Beginner
Beginner

Bericht door Jan804 » ma 14 okt, 2013 17:47

Boudewijn, in Duitsland lukt dat wel. Ik heb de milieusticker via TÜV Nederland aangevraagd en mocht - na keuring in Duitsland - wel in de Duitse milieuzones. Maar nu dus niet in de Nederlandse. Omdat het ding na vijf jaar al niet meer werkte en ik er in Nederland niets aan heb, heb ik 'm maar laten verwijderen (een nieuwe laten plaatsen kost meer dan 1000 euro, wat veel voor eens in de 5 jaar!). In Nederland kun je nergens laten vastleggen dat je een oude auto met katalysator hebt. Dat krijg je als beleid op dit gebied aan individuele gemeenten wordt overgelaten! Vouwfietsje achterin voor de milieuzones dan maar.

Plaats reactie