Renovatie van de Skidder Eend

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Skidder
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Renovatie van de Skidder Eend

Bericht door Skidder » zo 27 jul, 2008 15:55

Mijn naam is Martijn, ik studeer Telematica aan de UT en hang hier al een tijd rond maar heb lange tijd een low profile gehouden. Na het bouwen van een Burton in 2003 met mijn vader heb ik in 2007 zelf een Eend gekocht. Het doel was hier tot na mijn afstuderen in te kunnen rijden en hem daarna om te bouwen of te renoveren.

Afbeelding

Na een aantal maanden rondcrossen in een Eend was het voor mij duidelijk: het moest een Eend blijven. De veelzijdigheid van de Eend had me overtuigd: een kerstboom van vier meter, een tweepersoonsbed, vier personen: het gaat er allemaal in. Het brengt een glimlach teweeg bij de bestuurder die je met zelfs de duurste Mercedes niet krijgt. Ik was verkocht :)

Door een scheur in het chassis ben ik iets voortijdig begonnen aan de renovatie, maar dat is misschien wel goed want de koets is nu nog in goede staat. Op veler verzoek ga ik (deels met terugwerkende kracht) een fotoverslag bijhouden.

Dus eind Juni een DemontierKommando samengesteld uit vrienden en flatgenoten en in een weekendje het hele voertuig tot onderdelen gereduceerd.

Afbeelding

En we gaan aan het werk!

Afbeelding

De eerste paar onderdelen vliegen er af (als veren van een geplukte eend ;))

Afbeelding

Het doel is alles uit elkaar te halen. Chassis gaat vervangen worden, deuren gerestaureerd en de koets opgelapt.

Afbeelding

Na een kop koffie en wat krentewegge (we wonen immers in Twente ;)) gaan we - soms luid zingend - verder met het demonteren.

Afbeelding

Bij de achterraampjes zit wat roest. Verder in de voetenbak een paar gaten. Ik had begrepen dat dit makkelijk te repareren is

Afbeelding

Het dashboard is veruit het meest ingewikkelde onderdeel van de hele auto. Ik denk dat ik het grotendeels weer origineel opbouw.

Afbeelding

De hoeveelheid losse onderdelen groeit gestaag. Weken lang heb ik Rundvlees en Huzarensalade gegeten van een niet-nader-te-noemen Losserse salademaker, opdat ik genoeg bakjes had om alle schroeven,moeren,bouten en ringetjes netjes op te kunnen slaan.

Afbeelding

Een Eend is zelfs leuk als hij nog maar 50% is en stilstaat!

Afbeelding

De koets zat wat vastgeplakt maar dat was zo losgewrikt. De kale koets aan de kant en verder met het chassis!

Afbeelding

Een rammelende kachelpot? vastzetten met een slangklem! Dit soort lapmiddeltjes gaan allemaal overbodig worden - als het goed is :)

Afbeelding

De Eend z'n Mojo zetten we even aan de kant - die werkt prima en daar ga ik voorlopig niets aan doen. T.z.t. komt er vast een gereviseerd 'snel' blok in maar dat heeft nu nog even geen prioriteit.

Afbeelding

Iron bars, breakfast of champions!
(jawel, dat is een stuk chassis...)

Afbeelding

Well there's your problem... you miss 1/5th of your chassis!

Het laatste stuk was met de hand te verwijderen, wat aanleiding gaf tot de volgende uitspraak:

"I broke my car in twain, with my BARE HANDS!"

Afbeelding

Dit was de reden om de boel te slopen; een paar drempels meer en ik had 'road rash' op mijn achtereind gehad...

Afbeelding

Het zoeken naar de koppen van de bouten is bijna gelijk aan het werk van archeologen die dinosaurusresten in opgedroogde teerputten zoeken... wat een kleefrommel dat tectyl!

Afbeelding

Alles was gemakkelijk met de hand te verwijderen, op deze ene centreerbus na. Die zat ontzettend vast. Uiteindelijk (na heel veel WD40) besloten het deel van het chassis waarin de buis zat door te zagen en met een koevoet om te buigen. Toen kwam er beweging in het zaakje. De centreerbuis en de moeren zijn afgeschreven.

Na afloop heb ik mijn crew voorzien van een voedzame barbecue-maaltijd. Het demonteren is geschied, dan kan nu het restaureren van de onderdelen beginnen!
Laatst gewijzigd door Skidder op zo 23 aug, 2009 19:21, 5 keer totaal gewijzigd.

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Rossero » zo 27 jul, 2008 16:00

Hey overbuurman! Eindelijk ook op het forum? Als je nog een handje nodig hebt, dan hoor ik het wel ;) ik steek graag een paar armen uit de mouwen! Mooi dat je al bent begonnen het het opknappen.

Robbert

Eendeke
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

heeeey

Bericht door Eendeke » zo 27 jul, 2008 16:20

Heeey Martijn,

De spatborden zijn geweldig :D (de witte spatborden heb ik eergisteren gekocht)
Ik ga ze mooi schuren, en een klein beetje bijwerken en dan worden ze ook grijs! Hopelijk woensdag al!
Leuke foto's, zal gelijk bij mijn topic ook wat foto's zetten!
Veel succes ermee!
Groetjes bob

Skidder
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Bericht door Skidder » zo 27 jul, 2008 16:44

@ Robbert: ik neem deze week de achterpoten mee. Als het weer een beetje meezit ga ik tectylkrabben op het grasveld, lekker in de zon. Jij zou toch ook in de vakantie beginnen? Heb jij een sleutel 44? Anders heb ik nog een adresje in Enschede-oost.

@ Bob: ik ben blij dat de spatborden bevallen.

Zoals misschien duidelijk is geworden uit de vorige post gaat Eendeke rondrijden met de witte spatborden. Als de mannen van Duckservice terug zijn van vakantie zal ik eens gaan kijken naar polyester spatborden.

De koets gaat gegalvaniseerd worden. Voor zover ik weet zijn er geen polyester deuren. Nou zou ik me daar zelf niet zo snel aan wagen en je hebt vier afzonderlijke mallen nodig (of acht, ook voor binnenkant) waarin een gebogen buizenframe ingelamineerd wordt. Dat alles is zeer arbeidsintensief en waarschijnlijk niet kosten-dekkend te doen. Niet zolang een 2e hands deur 50 euro kost :)

Martijn

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 27 jul, 2008 17:27

Goed bezig.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

siemen
Las Expert
Las Expert
Contacteer:

Bericht door siemen » zo 27 jul, 2008 17:43

poeh rot chassis zeg.
succes met je (las) klus!
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » zo 27 jul, 2008 17:49

Jongens voor ik in herhalingen gaat vallen,zorg ervoor dat de veerpotten
juist gemonteerd worden

the Nosepicker
Moderator

Bericht door the Nosepicker » zo 27 jul, 2008 18:41

Succes Skidder! Mooie enthousiaste bijschriften trouwens, zo lijkt eenden 'slopen' ineens heel leuk! (is 't ook natuurlijk.. ;) )
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

Skidder
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Bericht door Skidder » zo 27 jul, 2008 20:18

Gerard Maas schreef:Jongens voor ik in herhalingen gaat vallen,zorg ervoor dat de veerpotten
juist gemonteerd worden
Dat was hier niet het geval geweest, volgens mij zaten er twee korte stangen in. Zelfs met alle vier de wielen van de grond stond er nog spanning op!

Er gaan RVS veerpotten van Burton Car Company op.

En bedankt voor de lovende woorden en de bijval!

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Rossero » ma 28 jul, 2008 20:26

Hey

Ik zit nog in zuidfrankrijk met mn eend, ik weet nog niet wanneer ik terug kom. Maar dat zal ik dan nog wel even laten weten! Ik heb geen sleutel 44, helaas, mijn gereedschapsset is nog lang niet toereikend. succes!

Skidder
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Bericht door Skidder » ma 28 jul, 2008 21:24

D'r zit in het dat een elastiek per kant om het mooi strak langs de koets te trekken. Helaas is dit aan een kant los gegaan (beugeltje afgebroken??)

Afbeelding

Iemand enig idee of dit makkelijk te repareren is? Kan ik dat driehoekige plastic kapje in de balk aan de voorkant gewoon lostrekken of maak ik hem dan kapot?
Laatst gewijzigd door Skidder op zo 23 aug, 2009 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » di 29 jul, 2008 07:26

Haal aan de voorkant het boutje en zijstuk weg en maak een klein stukje
van de gelijmde zijkant los.Neem een lasdraad en buig er een oogje aan en
trek het elastiek weer naar voor,zorg voor een goede haakse kant die weer
mooi in die zijplastic past.
PS.Skidder,ik bedoelde met die veerpotten,dat je de voorste ophanging aan
de veerpot zijde 1-5mm schroefdraad aan de veerpotzijde achter de moer
overhoud, en aan de achterkant de ruimte tussen de verdikking van de bus en het rubber 0-2mm is.Dit is om de veerpot te kunnen laten bewegen
als hij veert,dus als het voorwiel over een hobbel rijdt,gaat de stang strakker en de veerpot naar voor,dus ook de achterveer en dus het achterwiel ook naar beneden.Zo veert de eend rechtstandig

Skidder
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Bericht door Skidder » di 29 jul, 2008 09:53

Bedankt voor deze informatie, Gerard! Als je die marges niet aanhoudt zit de pot strak vast en werkt het veersysteem niet naar behoren, lijkt me? (zo zat het nu in elkaar... muurvast)

Echt het wordt een verademing om straks in de gerenoveerde Eend te rijden: chassis zonder zwabber en vering met correcte eigenschappen.

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » di 29 jul, 2008 11:37

Het gaat hier niet alleen om de veereigenschappen,maar veel belangrijker de wieldrukken per wiel

Skidder
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Bericht door Skidder » vr 1 aug, 2008 12:22

Inmiddels is bijna alles schoon. Na het demonteren is alles in doosjes en bakjes verdwenen. Een paar weekenden lang even langs de schuur en een paar doosjes meegenomen naar mijn flat.

Dat is het mooie van een studentenflat, ik heb gewoon lekker in de badkamer kunnen soppen met Hyperclean (monsterlijk effectief goedje) om vet en tectiel op te ruimen. Na afloop was het wel een schrikbarend gore bende maar dat is met een beetje Vim zo weer schoon; studentenwoningen zijn redelijk hufterproof.

Op de wielophanging na is nu alles schoon, die onderdelen zijn iets te groot om in de gootsteen te doen. Ik zit me nog even af te vragen of ik dat in de douche ga doen of buiten op het gras. Misschien is Hyperclean niet zo goed voor het gazon ;) Ik kreeg ook al het advies op marktplaats een badkuip te kopen. Maar dan zit ik daarna met 200L verontreinigd water; in de put kiepen?

Zojuist ook de achterlampen schoongemaakt. De schroefjes gaan vervangen worden , de koppen waren redelijk verroest/versleten. Aan de onderkant zit een beetje blauwe verf van een ooit-uitgevoerde touch-up aan de koets. Zoiets plak je toch af? En hoe moeilijk is het drie stekkertjes los te maken en dan drie moertjes los te draaien? Dan krijg je nergens verf aan...

Plaats reactie