Dak klappert bijna van de wagen
Dak klappert bijna van de wagen
Als ik het dak van mijn wagen half opendoe en vastzet, klappert het dak bij snelheden boven 70 km/u zó ongelofelijk hard dat het lijkt alsof het er elk moment compleet af kan waaien. Wel spectaculair natuurlijk, maar toch niet helemaal de bedoeling.
Ik hoor van andere Eendrijders dat zij veel sneller kunnen rijden met half open dak.
Dus rijst de vraag: wat kan er dan met mijn dak aan de hand zijn?
Ik hoor van andere Eendrijders dat zij veel sneller kunnen rijden met half open dak.
Dus rijst de vraag: wat kan er dan met mijn dak aan de hand zijn?
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
waarschijnlijk nix. ik hoor niet anders (en ervaar ook niet anders) dan dat met het dak half open je niet harder moet rijden dan zeg een 60 -80 km/u. het hangt er ook van af hoe je het dak half open doet. de correcte manier is (bij een binnensluiter) als de dakbeugel recht omhoog wijst, het gedeelte dak dqat nu "los" is naar achteren flappen en zo de beugel verder naar achteren klappen. je hebt nu een Z___ vorm als het ware.
de beste oplossing om harder te rijden met het dak half open is je eend in te ruilen voor een dyane die kunnen gewoon topsnelheid rijden met het dak hal;f open. ik zelf vind het zoieso het meest fijn rijden met het dak helemaal open bij hogere snelheid. dan krijg je minder wind in je nek
de beste oplossing om harder te rijden met het dak half open is je eend in te ruilen voor een dyane die kunnen gewoon topsnelheid rijden met het dak hal;f open. ik zelf vind het zoieso het meest fijn rijden met het dak helemaal open bij hogere snelheid. dan krijg je minder wind in je nek
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 297
- Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
- Locatie: het Westen
Af en toe rij ik met mijn eend ook wel op de snelweg met dak half open en dan op de manier zoals dyane_maniac hier boven beschrijft. Het klappert geweldig. Alleen bij het inhalen van een vrachtauto vind ik het door de turbulentie spannend maar tot nu toe is alles blijven hangen. Misschien is het een kwestie van wennen?
Ik denk dat je sowieso een gaaf dak moet hebben want op de middenbaan die aan de nokjes hangt, komt wisselend veel kracht te staan. Een verouderd dakje zal scheuren.
Ik denk dat je sowieso een gaaf dak moet hebben want op de middenbaan die aan de nokjes hangt, komt wisselend veel kracht te staan. Een verouderd dakje zal scheuren.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02
- Jeroen-citroen
- Moderator
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
- Locatie: Amsterdam
Het is volgens mij ook niet de bedoeling om op hogere snelheden met een half geopend dak te rijden. Door de wind trek je de hele boel kapot. Gewoon helemaal open (kleine moeite) is ten eerste veel lekkerder en ten tweede beter voor je dak. Daarbij komt dat je (zoals hierboven al gezegd) veel minder wind in je nek krijgt bij een geheel geopend dak.
Zelf reed ik aleen met dak half open voor een klein stukje naar een winkel ofzo maar verder gewoon helemaal open.
Nog een tip als je met half geopend dak rijdt doe dan ook j eventiklep open dat scheelt een hoop wind in je nek. Vraag me niet hoe dat kan maaar het werkt wel
Zelf reed ik aleen met dak half open voor een klein stukje naar een winkel ofzo maar verder gewoon helemaal open.
Nog een tip als je met half geopend dak rijdt doe dan ook j eventiklep open dat scheelt een hoop wind in je nek. Vraag me niet hoe dat kan maaar het werkt wel
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
?????????????????????????????Revi schreef:Met een Dyane dak moet je het niet proberen ... die zitten niet zo goed vast als die van een eend (bij half open dan).
Een Dyane dak heeft alleen drukkers en niet dat gekke beugeltje halverwege het dak.
Ik had bij 50kmpu al eens een probleem
nog NOOIT problemen gehad met een dyane dak op hoge snelheden!
in principe komt er ook weinig druk op die drukkers te staan denk ik. ook bij een eend niet. het is het losse/open gedeelte dat klappert en niet het deel van het dak wat nog dicht zit
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
-
- De Forumbelg
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
- Locatie: Mechelen-België
Da's inderdaad nogal bizar Revi, dat je daar problemen hebt. Mijn vader reed altijd zo op topsnelheid. Nooit iets gaan vliegen!dyane_maniac schreef:?????????????????????????????Revi schreef:Met een Dyane dak moet je het niet proberen ... die zitten niet zo goed vast als die van een eend (bij half open dan).
Een Dyane dak heeft alleen drukkers en niet dat gekke beugeltje halverwege het dak.
Ik had bij 50kmpu al eens een probleem
nog NOOIT problemen gehad met een dyane dak op hoge snelheden!
in principe komt er ook weinig druk op die drukkers te staan denk ik. ook bij een eend niet. het is het losse/open gedeelte dat klappert en niet het deel van het dak wat nog dicht zit
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963
Uhm, ik ken het probleem van Revi: boven de 80km per uur klappert het achterste deel van het Dyanedak enorm als ik halfopen rijd. Misschien dat het te maken heeft met hoe goed je dakje aansluit op je koets. Bij mij is dat niet optimaal (geen nieuw dakje meer), dus vandaar het geklapper?
Helemaal open rijden is nog altijd het lekkerst. En het dakje oprollen is zo gedaan.
Helemaal open rijden is nog altijd het lekkerst. En het dakje oprollen is zo gedaan.
hum hum