fantunnel gaat er met geen mogelijkheid uit!

Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door Charl » ma 4 aug, 2008 21:36

een positieve noot,
de andere helft van de operatie ging om het stellen van de klepspeling en dat ging behulp van alle info op dit forum allemaal voorbeeldig.
50% dus al geslaagd.

BW
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door BW » ma 4 aug, 2008 21:39

als je even tijd hebt dan duik ik binnen 10 minuten eens onder mijn moterkap

ik heb de fantunnel er al vanonder gekregen zonder dit alles te demonteren (schroevendraaier eronder en trekken en duwen lukt ook)
wel op eigen risico te proberen uiteraard :lol:

BW
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door BW » ma 4 aug, 2008 21:47

al eens aan de uitlaat gedacht? die zit vast aan het blok en aan het chassis als je het blok kantelt oefen je dus onrechtstreeks ook kracht ui op je chassis via je uitlaat?

Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door Charl » ma 4 aug, 2008 21:55

BW, dat trekken en duwen leek me wel een goed plan.
had al wel wat geprobeerd maar ik zag mezelf dan 10 minuten later een invulformulier voor nieuwe onderdelen invullen.

nog eens proberen.
opkrikken + een wat rigoreuzere aanpak en... HIJ IJ ERAF!

Dit voelt na een dag sleutelen, zoeken, achter mijn oren krabben, posten, weer sleutelen, zoeken, wat harder achter mijn oren krabben en posten en weer,... als een mijlpaal!

bedankt jongens voor de reacties en tips!

groeten, dieter alias charl.

BW
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door BW » ma 4 aug, 2008 22:02

als je hem van onder de oliekoeler trekt en vervolgens oplicht met een goeie schroeven draaier luk het ook hem er vanonder te krijgen zonder teveel beschadiging

allesinds gefeliciteerd :lol:

the Nosepicker
Moderator

Bericht door the Nosepicker » ma 4 aug, 2008 23:24

Charl schreef: Waar het me om gaat is verwijderen van de oliekoeler.
deze zit vol vuil en vet en het leek me beter om het schoonmaken buiten de motor te doen.
als er een handige methode is waarbij ik hem kan laten zitten scheelt dat een hoop tijd, frustratie en gezoek.
Als het slechts om de buitenkant gaat; even inspuiten met remmenreiniger of iets in die trant en doorblazen met perslucht. Maar je hebt je beplating al los zag ik.. ;)
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » di 5 aug, 2008 10:18

je zegt blokje onder carter, krikken ca 5cm en dan zitten chassis en die driehoekige (rubber) steunen (motorsteunen) nog op chassis? dit klopt?

je hebt die twee grote bouten (17mm dop of groter) die vanaf onderen los kan maken los gemaakt?

misschien een paar domme opmerkingen mijn kant, maar ik heb zelf wel eens stommere dingen gedaan:

je hebt het houten plankje alleen onder karter en niet een deel van het chassis of motorbeschermingsplaat?

als je (als ie 5cm omhoog gekrikt is) een stevige schroevendraaier tussen de motorsteun en chassis steekt komt er dan niet wat beweging in?

een eend is namelijk super "slap" geveerd. als je het motorblok omhoog krikt wordt de eend behooorlijk lichter, waardoor het ook niet gek is dat het chassis een behoorlijk stuk mee omhoog gaat.
als je een mooi passend stuk hout onder het carter hebt geplaatst en een goeie garage krik gebruikt, zou ik zeggen: krik m nog eens een paar slagen omhoog. en probeer het motorblok zover mogelijk aan de voorkant omhoog te krikken zodat ie als het ware achterover wil kantelen.

ps zelfs als deze motorsteunen verwijderd zijn kan het nog wel eens pielen zijn om de koeltunnel uit de cilinderbeplating te krijgen. denk om de olieleiding! verder is een beetje geweld natuurlijk nooit verkeerd! :wink: (<-- voor schades voortvloeiend uit deze opmerking kan ik niet aansprakelijk gesteld worden)

douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door Charl » di 5 aug, 2008 11:04

Nadat ik de fantunnel verwijderd had besloot ik het blok nog eens wat verder op te krikken, ik kreeg ineens weer moed, en ontdekte precies wat douwe omschreef: het chassis komt eerst mee omhoog door het uitveren als gevolg van lagere belasting van het chassis, daarna alleen het blok.

Achteraf gezien erg logisch want bij het verwisselen van een band werkt het net zo, een wiel komt ook niet meteen van de grond bij het opkrikken.

Al met al een leerzaam dagje, nu de rest...

David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » di 12 aug, 2008 23:29

Charl,

als je je oliekoeler wilt verwijderen, kijk dan even in het "archief"

dat ding wil er vaak echt niet af, en daar kun je hem wel makkelijk bij slopen.
ik heb er destijds een flinke boom over opgezet nadat ik er al eentje gesloopt had. :twisted:
dus zoek het ff na

en verder: heb even via je profile naar de inbouw van je stereo gekeken
COMPLIMENTEN gaaf gedaan! :D

greetz david

Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door Charl » di 12 aug, 2008 23:45

bedankt voor het compliment david.

de oliekoeler ging er trouwens af zonder problemen of beschadiging. inmiddels is hij weer redelijk schoon.

Een groter probleem zijn zuiger en cilinder aan één kant. Kool, krassen en olielekkage. dat in een nieuw topic

David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » wo 13 aug, 2008 00:09

Balen Charl!! :(

Kijk wel even in het nieuwe topic.

Greetz david

Plaats reactie