Inloopolie
Inloopolie
Mijn 18 pk blokje is net gereviseerd.
Kent er iemand een betaalbare inloopolie?
Welke viscositeit?
Kent er iemand een betaalbare inloopolie?
Welke viscositeit?
Ik heb het blokje laten reviseren bij een citroen kenner, welke overdag in een garage werkt. Ik weet dus niet of hij de juiste compressieveren en de juiste montage (ik dacht opening veren bovenaan en licht verspringend) heeft toegepast.
De graad van blauw roken is wat moelijk te beoordelen gezien bij deze types 2cv de uitlaat onder de motorruimte uitmondt (diagonaal knalpotje met kort pijpje).
Ik zie vooral roken bij het starten, bij relantie draaien geen rook en vooral rook bij bij avondschemering achteruit binnenrijden in de gargage bij hoog toerental.
Compressiemeting beide cilinders 6,5 kg (moet vlgs handboek 7,5 kg zijn voor dit ype motor) Onderdruk cater -8cm water. Bougies beide licht vettig na 1 uur draaien.
De graad van blauw roken is wat moelijk te beoordelen gezien bij deze types 2cv de uitlaat onder de motorruimte uitmondt (diagonaal knalpotje met kort pijpje).
Ik zie vooral roken bij het starten, bij relantie draaien geen rook en vooral rook bij bij avondschemering achteruit binnenrijden in de gargage bij hoog toerental.
Compressiemeting beide cilinders 6,5 kg (moet vlgs handboek 7,5 kg zijn voor dit ype motor) Onderdruk cater -8cm water. Bougies beide licht vettig na 1 uur draaien.
-
- Regelmatige poster
Als ie pas een uur gedraaid heeft is het niet gek dat ie wat rook en de bougies wat vettig zijn. De cilinders zijn namelijk als het goed is met veel olie in elkaar gezet. Dat verbrand natuurlijk gedeeltelijk.
Ik zou 'm gewoon rustig inrijden. let wel goed op het oliepeil.
Als de motor na het inrijden nog olie verbruikt dan is er iets niet goed gegaan.. Een beetje olieverbruik kan geen kwaad, zolang het maar geen liter op een paar duizend kilometer is..
(heb je overigens je vulpijp getest / vervangen?)
Ik zou 'm gewoon rustig inrijden. let wel goed op het oliepeil.
Als de motor na het inrijden nog olie verbruikt dan is er iets niet goed gegaan.. Een beetje olieverbruik kan geen kwaad, zolang het maar geen liter op een paar duizend kilometer is..
(heb je overigens je vulpijp getest / vervangen?)
een 'ouderwets' gehoonde motor moet wel deglijk zo'n 800 km op inloopolie lopen. Anders duurt het een eeuwigheid voordat zuigers en zuigerveren zijn ingesleten en zolang heb je slechte compressie en veel olieverbruik. Tegnwoordig krijgen de cilinders vaak nog een 'plateaufinish' waardoor de toppen van de gehoonde 'groefjes' worden weggeslepen. Het inlopen vervalt dan.
tijdens het inlopen niet te lang 1 toerental draaien, niet te veel, maar ook niet te weinig toeren maken.
Een beetje autozaak kan zeker nog aan inloopolie komen. Millers bijv. (SAE 30)
Bullit
PS wat bedoel je met manueel honen? Met een handboormachine en zo'n goedkoop 3-stenen-hoon-ding? In dat geval is het lastig om een goed gehoonde cilinder te krijgen (heb ik gehoord). Er schijnt ook iets te bestaan wat 'flex-hone' heet (hoop slijpbolletjes op een soort roterende staalborstel, hiermee zou ook een amateur weinig fout kunnen doen.
(nooit geprobeerd.)
tijdens het inlopen niet te lang 1 toerental draaien, niet te veel, maar ook niet te weinig toeren maken.
Een beetje autozaak kan zeker nog aan inloopolie komen. Millers bijv. (SAE 30)
Bullit
PS wat bedoel je met manueel honen? Met een handboormachine en zo'n goedkoop 3-stenen-hoon-ding? In dat geval is het lastig om een goed gehoonde cilinder te krijgen (heb ik gehoord). Er schijnt ook iets te bestaan wat 'flex-hone' heet (hoop slijpbolletjes op een soort roterende staalborstel, hiermee zou ook een amateur weinig fout kunnen doen.
(nooit geprobeerd.)
kijk eens op www.millersoils.nl en stuur eventueel een mailtje. Weet zeker dat het spul nog verkocht wordt.
-
- Beginner
'Inloopolie' weet ik geen antwoord op, wel 'rookgedoe'. Had ik ook met 62-er 12PK-tje. Na montage van nieuwe compressie- en schraapveren is de boel inderdaad - zoals Bjorn al zei - lekker vettig in elkaar gezet. Liep erg mooi maar rookte als een ketter. Nu, na een paar honderd kilometer is het bijna weg (op Minerale 15W40 olie van Comma, verkrijgbaar in de slechtere boekhandel).
dat roken heeft echt niets te maken met de olie waarmee je de boel in elkaar zet, die is binnen een paar slagen verbrand. Het komt gewoon omdat de gehoonde cilinder en zuigerveren nog niet op elkaar zijn ingesleten. Daardoor blijft er bij iedere slag olie op de cilinderwand achter, die verbrandt natuurlijk.
B.
B.
ik probeer niet arrogant of belerend over te komen, maar wilde alleen maar zeggen dat hele volksstammen inloopolie hebben gebruikt en niet zonder reden. Het is zonde van alle reviseer-moeite als je het niet gebruikt en het blokje niet de kans geeft om fatsoenlijk te kunnen inlopen.
Bij moderne hoonmethoden is inloopolie niet meer nodig.
Bullit
Bij moderne hoonmethoden is inloopolie niet meer nodig.
Bullit