schroeven, moeren en ringen. Van welk materiaal?

Plaats reactie
Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

schroeven, moeren en ringen. Van welk materiaal?

Bericht door Charl » wo 20 aug, 2008 11:13

Ik heb besloten om een aantal schroeven, moeren etc te vervangen voor nieuwe bij het monteren van de verschillende eend onderdelen.

Via de officiele weg, dus via een eenden-onderdelen-site is dat voor een heel pakket een dure grap in vergelijking met een doehetzelf zaak.
Ik kwam alleen voor de halve motor al uit op =- 45,-

Belangrijk vind ik dat ze roestvrij zijn maar de combi rvs-aluminium is bijvoorbeeld al af te raden door het onderlinge reageren.

Mijn vraag is nu of iemand weet van welk materiaal schroeven, etc gemaakt zijn als je ze besteld via bijv burton e.a.
Er staat niet bij dat ze roestvrij zijn, als het rvs is staat het er specifiek wél bij, maar ze zijn volgens mij wel speciaal behandeld of het is een roestvrije legering.

Als dat ook bij de doehetzelfer te krijgen is is de keus niet moeilijk maar mijn vermoeden is dat het aan de andere kant niet voor niets zo prijzig is.

Weet iemand hoe dit precies zit?

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » wo 20 aug, 2008 11:56

meestal is het geel gepassifeerd (heet dat zo?) ala origineel. dus het kan roesten, maar zal dit niet heel snel doen. belangrijkste is met een likje kopervet monteren. m7 is niet bij de dhz te krijgen en bouten van de dhz zijn vaak ruk kwaliteit. let op! sommige bouten moeten van een bepaalde treksterkte zijn!!!

het goedkoopste zou zijn een keer gezamelijk in te kopen bij groothandel en dit weer te verdelen. maar ja die dingen gaan in behoorlijke hoeveelheden (vandaar de "hoge" prijzen bij eendenboeren) en je hebt behoorlijk wat verschillende maten nodig.

voorbeelden:

http://www.fabory.com/?ch=NLD (slechte site, maar op mn vorige werk hadden we een catalogus en zij hebben heel veel)

ik zal vrijdag even kijken welk merk wij in de loods hebben (floor heeft ooit een paar doosjes aangeschaft)

zelf zou ik niet voor rvs gaan. onnodig duur en reageert met alu en meestal is de kwaliteit in de dhz winkels slechts bestand tegen zoet water, dus een paar keer pekel rijden en je hebt alsnog rottende bouten
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door Charl » wo 20 aug, 2008 12:18

Met een beetje zoeken zou het goed kunnen dat ze electrolytisch verzinkt zijn waardoor de gele kleur ontstaat die op veel foto's is te zien.
Die kleur hebben ook veel schroeven die uit het blok afkomstig zijn dus ik denk dat ik daar eens naar op zoek moet.

Zijn dit soort schroeven ook bij de betere vak handel te koop? Ik kan natuurlijk even bellen. Er zit een goede in de buurt.

Die m7 klopt. nergens te vinden en een typische auto-industrie maat. daar kom ik dus niet onderuit.

Weet je misschien ook of er schroeven in het blok zitten die, als ze zijn verwijderd, per definitie vervangen moeten worden?

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » wo 20 aug, 2008 12:27

vliegwiel bouten iig,

staat allemaal in de haynes/werkplaatshandboeken/vraagbaak
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 20 aug, 2008 15:31

Overigens die M7 is wel een gangbare maar in Italie en Frankrijk, niet dat je er iets aan hebt natuurlijk. Zelf heb ik gewoon een doos van 200 stuks m7x100 gekocht, ik zaag ze wel op maat.

Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door Charl » wo 20 aug, 2008 16:05

m7 is hier toch ook te koop, ik kom net bij de ijzerhandel vandaan.

Heb net even met burton gebeld en zij verkopen verzinkte bouten van het soort dat ze ook bij de ijzerhandel hadden, dus ik ben er uit.
en ter vergelijking van de prijs: 1,- tegen 0,25 voor bijv m8 60 cm.

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 20 aug, 2008 19:18

ik was 35 euro kwijt voor 200 bouten m7x100mm

60cm en dan 0,25 cent is erg goedkoop :mrgreen:
Laatst gewijzigd door backfire op wo 20 aug, 2008 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » wo 20 aug, 2008 20:22

60mm mag ik hopen anders heb je wat te zagen ;-)
diverse Citroens, wat anders.

Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door Charl » wo 20 aug, 2008 23:36

de 60 cm is maar een voorbeeld. alles wat ik aan standaard lengtes nodig heb hadden ze. 't zal uitkomen rond de 10,- denk ik.

Plaats reactie