Bagage ogen in laadruimte

Alles in, over, rond en op de koets.
Skidder
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 108
Lid geworden op: di 24 jun, 2008 18:54
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Bagage ogen in laadruimte

Bericht door Skidder » wo 20 aug, 2008 14:30

Ik versleep wel eens zwaar spul maar niet van dien omvang dat het niet rond gaat stuiteren in de kofferbak. Nou hebben sommige auto's ogen in de laadruimte waar je sjorbanden (of een eenvoudige spin) aan kan haken om je lading vast te zetten.

Mijn idee is bij de bouwmarkt ogen te halen (RVS/verzinkt) en die in de vloer van de reservewielbak in de hoeken te zetten, misschien ook onder de achterraampjes.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? het is niet de bedoeling dat er erg veel krachten op komen maar gewoon iets drempel-proof vastzetten is voldoende.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5247
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 20 aug, 2008 15:30

Als je de ogen vast zet onder de schroeven van de autogordels of aan de bouten waarmee de carrosserie op het chassis zit moet dat geen probleem zijn. Als je een Citroen BX op een sloop weet te vinden. Die heeft van die ogen in zijn kofferbak geschroefd dus die zou je eruit kunnen bouwen.
diverse Citroens, wat anders.

Skidder
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 108
Lid geworden op: di 24 jun, 2008 18:54
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Bericht door Skidder » wo 20 aug, 2008 20:43

Citroen BX? Bedankt voor de tip!

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » wo 20 aug, 2008 22:14

Mijn ervaring is dat die ogen er niet uit te schroeven zijn. Wellicht zijn de bouten er van bij mijn BX verrot. Tevens vraag ik mij af of die ogen niet alleen in de Break zitten.
Afblijven.

joe_catchou
Belgisch Meester Lasser
Belgisch Meester Lasser
Berichten: 2185
Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
Locatie: Antwerp
Contacteer:

Bericht door joe_catchou » wo 20 aug, 2008 22:23

euu recentere berlingo's

en zekers zoals AZL 57 zegt zet ze op steverige punten vast .

je gaat toch steeds ietsje vaster trekken als je wat vaker dingen vervoerd.

onbewust waarschijnlijk .
en als ze dan zomaar ergens op een plaats staan .
trek je de boel mischien bij elkaar , of te barst .
en of je hoeft het niet zelf te doen maar een gek voor of rond om je kan juo mischioen gekke dingen laten doen waardoor je bagage gaat lopen , f*cken.
see you when you see me

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » wo 20 aug, 2008 22:26

iig flinke carrosserieringen erachter zetten, zodat je ogen niet met bouten en al door de bodem heen omhoog komen.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » wo 20 aug, 2008 22:32

Overigens vind ik het een slim idee. Ik ga het denk ik ook doen, maar dan maak ik ze aan het chassis vast of las ik een soort subframe onder de achterkant van de koets door.
Afblijven.

Skidder
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 108
Lid geworden op: di 24 jun, 2008 18:54
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Bericht door Skidder » do 21 aug, 2008 15:58

Bedankt voor de hoeveelheid gegenereerde ideeen, daar hebben we wat aan!

Ik zat inderdaad te denken aan iets door de bodemplaat heen. Dan zou je ook direct door het chassis kunnen, of bestaande bouten gebruiken om een oog aan vast te zetten (of vervangen met een oogvariant in plaats van de zeskant).

Ik heb mijn koets even niet bij de hand (staat bij een eendenboer [edit NP, geen namen ajb] ) weet iemand of de hoekpunten van de reservewielbak recht boven het chassis zitten? Dan is het simpel, door beiden een gaatje, goed afwerken en met chassisringen aan weerszijden vastzetten. Als je het dan stuk trekt trek je de hele auto krom (dan heb je dus TE veel massa in je auto en je remt TE hard).

Waar ik een beetje mee zit is een gat boren door een verzinkt chassis, dan is de afsluiting open en kan het gaan roesten. Of is het dan genoeg om met zo'n zinkspuitbus de boel te coaten en en wat kopervettigheid de boel vast te zetten? (moet natuurlijk ook nog waterdicht blijven).

Eventueel zou je natuurlijk ook een alu framepje aan de onderkant van de reservewielbak kunnen maken waarin de bouten verankerd zitten, dan vergroot je het oppervlak en trek je je blik niet krom.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5247
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 21 aug, 2008 16:46

gewoon even wat tectyl in het gat en als de bout erin gaat werkt het wel. Die dicht wel genoeg af. Zo erg zal het dan niet roesten. Of de methode die ze bij de brandweer HYs toepasten. Viltringen gedrenkt in tectyl tussen de bouten en moeren.
diverse Citroens, wat anders.

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 993
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

Bericht door hobbes » di 26 aug, 2008 22:26

euh trekhaak???
kan je nog veeeeeeeel meer meesjouwen...

je kan ook bij een aanhanger bouwer / dealer/ boer langs gaan die heeft die ogen los liggen, kun je ze er zo inlassen.
Voor de boottrailer heb ik ze daar ook gehaald ( kostte me 2 euro per stuk, daar kan ik ze niet voor maken)
met eendige groeten,

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » wo 27 aug, 2008 07:26

Puncky,Er zitten achter in de kotterbak 2 bouten (m7) waar de carosserie
mee aan het chassis zit.Dat is echt sterk genoeg.En aan de voorkant de
gaten voor de gordels.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 27 aug, 2008 09:04

En je kunt ook nog 2 ogen maken in de achterlicht balk, deze is door de gezette hoeken ook sterk.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5247
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 27 aug, 2008 12:09

Nou sterk? Als je daar een spanband indoet en aantrekt heb je hem volgens mij zo scheef.
diverse Citroens, wat anders.

Skidder
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 108
Lid geworden op: di 24 jun, 2008 18:54
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Bericht door Skidder » wo 27 aug, 2008 14:56

Kan ik die M7 bouten zo maar vervangen met bouten met een oog in plaats van een zeskant? Natuurlijk wel een carrosseriering eronder...

Ik had begrepen dat je bepaalde (ijzeren) bouten niet moest vervangen met bijv. RVS omdat dat eerder knapt, speelt dit ook in de kofferbak?

Anders zet ik er gewoon een paar extra bouten in ;)

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » wo 27 aug, 2008 15:12

maar als rvs eerdedr knapt en je haald door het oog van een rvs bout een spanband en zet die op spanning ben ik benieuwd wat ie doet. als je spanbanden net zo vast aantrekt als ik denk ik dat een normale bout in een auto minder te voorduren krijgt als dat je er een spanband goed aan vastmaakt en er mee door bochten en over drempels enz scheurt
J B

just drive like you stole it

Plaats reactie