problemen met vervangen koolborstels iskra

Laadt je accu niet meer bij? Kookt je accu over?
Plaats reactie
Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 16 jul, 2007 08:34
Locatie: heemstede
Contacteer:

problemen met vervangen koolborstels iskra

Bericht door Charl » wo 28 mei, 2008 14:28

hallo allemaal,

mijn dynamo (iskra) was hard toe aan een setje nieuwe koolborstels.
louk van het eendenest heeft tijdens een poging tot vervanging p.o al eens een paar om zeep geholpen dus blijkbaar is het een delicaat zaakje.
Hij was door zijn voorraad heen dus nieuwe besteld en zelf maar eens geprobeerd.

Ze gaan er bijna in. bijna wil zeggen dat ik het afdekplaatje niet helemaal plat op het dynamo huis krijg omdat de borstels blijkbaar niet helemaal lekker meewerken.
forceren durf ik niet omdat de kans blijkbaar groot is dat de boel afbreekt.

is er een truck?

graag jullie advies.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 9 sep, 2008 16:50

Ik ben bang dat ze geen originele meer bestaan en het dus immitatie is
en dat de borstels iets te lang zijn.schuur ze met schuurpapier op iets ronds
om ze wat korter te krijgen zodat het wel past.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 9 sep, 2008 17:29

Controlleer ook even voor de zekerheid dat de koolborstel niet op de collectorrand blijft hangen. Dit kan bijvoorbeeld als er wat speling op de lagers zit. Even kijken met een lampje. Als ze te lang zijn zoals Gerard aangeeft wat inkorten, kan geen kwaad.

Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 16 jul, 2007 08:34
Locatie: heemstede
Contacteer:

Bericht door Charl » di 9 sep, 2008 22:54

't is alweer een paar maandjes geleden toen ik dacht dat alles nog koek en ei was onder de motorkap.

Ik heb het toen wel op een creatieve manier opgelost denk ik.

Een toutwtje strak gebonden om het element met borstels die de borstels naar binnen gedrukt houdt.
Hij schoof er zo in, touwtje doorknippen en klaar.
Draait een laad als een zonnetje.

'k heb er nog wel een andere vraag over trouwens.
Ik heb hem gepolijst en p.o. een stukje van de rode laag om het weekijzer weggepoetst.
de schijven raken elkaar nu op één klein stukje.
Als de rode laag bedoeld is puur als isolatie om ze uit elkaar te houden voor een effectief magnnetisch veld lijkt het me niet handig.
Als ik hem test merk ik het snel genoeg maar wellicht weten jullie hoe dit zit.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5122
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 9 sep, 2008 23:54

tussen de sleepringen zit isolatie, ergens lopen hier ook draadjes doorheen. Die moet je natuurlijk niet perongeluk wegschuren. ;-)
diverse Citroens, wat anders.

Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 16 jul, 2007 08:34
Locatie: heemstede
Contacteer:

Bericht door Charl » wo 10 sep, 2008 00:39

er is maar een klein stukje weg want het was niet de bedoeling dat ik het zou raken.
ik schoot een beetje uit en heb lijkt mij geen draadjes geraakt.
Het is dus heel oppervlakkig maar die vlakken zijn niet voor niets gescheiden van elkaar.

Plaats reactie