testen dynamo en startmotor

Plaats reactie
Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

testen dynamo en startmotor

Bericht door Charl » do 23 okt, 2008 15:47

Beide apparaten zijn gedemoteerd (buiten de auto) evenals de accu.

De dymamo wil ik alleen kort testen (een paar seconden) op de spanning, om te kijken of het richting de 14v of hoger gaat zonder spanningregelaar.
Het gaat me met name om de aansluitingen.

+ en ex op de accu +
- op accu -
ik laat hem draaien op +- 1300 toeren mbv een accuboor met een voltmeter op + en - van de accu
Kan dit?

De startmotor (femsa) heb ik deels losgehad: solenoide schroeven los, maar wel alles in en nog hangend aan elkaar.
Ik wil hem testen voordat ik hem weer op het blok monteer maar vraag me af of hij zonder de weerstand van de motor niet snel teveel toeren maakt en stuk draait.

Aansluitingen:
+ op accu+
behuizing op accu-
starten door verbinding +je op zijkant van de solenoide met de accu+

Graag jullie commentaar.

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Kulio » vr 24 okt, 2008 09:29

Volgens mij kan je beide testen zonder gevaar uitvoeren. Check even bij de dynamo welke onbelaste spanning je hebt en verbindt dan de plus van de dynamo naar de plus van de accu en meet de accuspanning. (Beide min polen zijn al aangesloten) Bij mij heeft een wegenwacht ooit eens een lege 12 V accu snel op geladen met 24V uit een twee accu's. (ik had een defecte spanningsregelaar) Dat kon maar kort omdat de lege accu gaat koken, maar hij kreeg er voldoende lading in om me naar huis te helpen. Dus zonder spanningsregelaar moet jouw korte test gewoon kunnen.

Als de startmotor onbelast draait neemt hij ook weinig vermogen op. Je kan hem gewoon laten draaien, maar je test er op deze manier weinig anders mee dan dat hij draait. Het ding moet met volle belasting van een niet-draaiende motor presteren. Dat is de ultieme test.

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Spookeend » vr 24 okt, 2008 10:29

hou je startmotor wel goed vast, zet m goed vast of iets, want de krachten zijn best wel groot, en hij kan zo de garage door stuiteren als je m test

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door Charl » vr 24 okt, 2008 11:00

netjes, de truc van de wegenwacht.

Met precies hetzelfde probleem dacht een wegenwachter - met een ego van hier naar de maan, overtuigd dat hij de meest geweldige oplossing ooit ging toepassen, "goed opletten want hier kan je een hoop van leren" - mijn accu weer bij te laden door de spanningsregelaar kort te sluiten, dus uit het circuit te halen.
Ik was een nono, slikte het als zoete koek en heb zo bijna een uur gereden met de meter naar rechts in het rood, en ik vond het prima, beter te veel dan te weinig dacht ik , ervan overtuigd dat deze 'magie' geen kwaad kon.

Wat ik toen niet wist was dat de dynamo rechtstreeks op de accu was aangesloten, de boel flink is gaan koken en de onderhoudsvrije accu na de rit ingepakt was in een laag zuur. Dank u anwb.

Ik denk dat ik de startmotor vast schroef op de plek waar hij hoort: de versnellingsbak, die ligt op mijn balkon, en ik er als een jocky met mijn handen aan het koppelingshuis maar bovenop ga zitten.
Het gaat me erom dat hij weer draait en de solenoide zijn werk doet en niet met een snok de boel vast loopt.

Wat hoor ik bij de dynamo te meten in onbelaste toestand?

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Kulio » zo 26 okt, 2008 08:16

Weet ik niet, maar die onbelaste spanning is niet erg van belang. Als de dynamo gaat presteren en dus met een accu belast wordt dan moet de spanning boven 14 volt uitkomen. De spanningsregelaar doet de rest. Waarom zet je er niet gelijk je spanningsregelaar tussen? Of wil je die apart testen?
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door Charl » zo 26 okt, 2008 16:34

De stekker van de spanningsregelaar maakt deel uit van de kabelboom die ik in de eend heb laten zitten.
Je zou zeggen dat ik hem dan in de auto zou kunnen testen, maar alles is er verder uit dus dat is meer gedoe.
En het voltage loopt meer op waardoor denk ik beter te beoordelen is of hij werkt.

De startmotortest is geslaagd met positieve uitslag.
Voor de dynamo kan ik zo snel de dop niet vinden die op de moer past, volgens mij maat 21 dus eerst maar eens zoeken.

Plaats reactie