Na lange tijd weer in gebruik
- BasvanEerden
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1596
- Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
- Locatie: Abbenes
- Contacteer:
Na lange tijd weer in gebruik
Ik heb in februari dit jaar een dyane op de sloop gevonden en gered. Nu is de lasser klaar met zijn werk en wil ik hem klaarmaken voor de APK. Ik weet bijna helemaal niks van de geschiedenis van de auto. Ik heb het onderhoudsboekje maar dat loopt tot 2002. De auto heeft toen een 50.000 KM beurt gehad. Er staat nu 54.000 km op de klok. De motor loopt maar niet overtuigend. Net als het starten wil hij niet echt. Nu wil ik het blok nalopen en wat is ieder geval verstandig om te vervangen? Want hij moet t.z.t. voor de APK. Momenteel zit de accu van de burton erin. Ik heb er verder technisch nog niks aan gedaan. Dank alvast voor de tips.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Zoals Ramon al zei, geef hem eens een goede grote beurt en kijk dan verder. Ik zou zelf ook even de versnellingsbakolie verversen ipv alleen nakijken. Weet je zeker dat die ook weer goed is.
123 is niet noodzakkelijk. Nieuwe puntjes zou het ook moeten doen.
Kijk ook even naar de staat van de benzineslangen en vervang bij twijfel. Smeer ook de scharnierende delen van je carb.
Suc6.
123 is niet noodzakkelijk. Nieuwe puntjes zou het ook moeten doen.
Kijk ook even naar de staat van de benzineslangen en vervang bij twijfel. Smeer ook de scharnierende delen van je carb.
Suc6.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
In de eerste plaats zou ik ZEKER een grote beurt geven. Puntjes zijn trouwens een stuk goedkoper dan 123-ontsteking - maar met 123 hoef je nooit meer het frontje te verwijderen, de puntjes te vervangen en de ontsteking af te stellen.
Als de motor dan nog steeds niet lekker loopt zou ikzelf eerst kijken naar de carburateur. Schoonmaken en goed afstellen is eenvoudig en kan heeel veel helpen.
Succes met la Dyane! En hoera, weer eentje gered!
Jasper
Ook Dyane-rijder:)
Als de motor dan nog steeds niet lekker loopt zou ikzelf eerst kijken naar de carburateur. Schoonmaken en goed afstellen is eenvoudig en kan heeel veel helpen.
Succes met la Dyane! En hoera, weer eentje gered!
Jasper
Ook Dyane-rijder:)
Citroën Dyane 6 confort (1971), Dyane 4 luxe (1974)
Dagelijks vervoer: Fiat Uno 45i.e. (1989)
- liberté, toujours
Dagelijks vervoer: Fiat Uno 45i.e. (1989)
- liberté, toujours
- BasvanEerden
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1596
- Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
- Locatie: Abbenes
- Contacteer:
@Kulio en Jaspersch - jullie kunnen het verhaal vinden in OVERIGE PRIETPRAAT -> Dyane op de sloop
Zie hier: http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=6100[/url]
Zie hier: http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=6100[/url]
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak
- BasvanEerden
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1596
- Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
- Locatie: Abbenes
- Contacteer:
- BasvanEerden
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1596
- Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
- Locatie: Abbenes
- Contacteer:
Zo hier weer een kleine update:
De dyane heeft inmiddels een echte grote beurt gehad. Maar nu blijkt ook de dynamo en spanningregelaar overleden te zijn. De dynamo vonkt aan alle kanten en de accu wordt niet bijgeladen.
Tevens heeft ze ook een 123-ontsteking gekregen. Was makkelijker en heb geen zin om de volgende keer weer alles open te halen. Verder ontdekten we dat ze op 1 cilinder geen compressie. Dus hele bende eraf, blijkt 1 klep goed verbrand en gescheurd te zijn.
Foto van ramon:
Dus vervangen en de kleppen goed gesteld. Nu met nieuwe bobine, bougies, bougiekabels en motorolie (en oliefilter) en nieuw luchtfilter loopt ze mooi. Carburateur heeft nieuwe pakkingen e.d. want die lekte als je gas gaf. Dus morgen nog een nieuwe dynamo en electrische spanningregelaar en dan is ze klaar.
De dyane heeft inmiddels een echte grote beurt gehad. Maar nu blijkt ook de dynamo en spanningregelaar overleden te zijn. De dynamo vonkt aan alle kanten en de accu wordt niet bijgeladen.
Tevens heeft ze ook een 123-ontsteking gekregen. Was makkelijker en heb geen zin om de volgende keer weer alles open te halen. Verder ontdekten we dat ze op 1 cilinder geen compressie. Dus hele bende eraf, blijkt 1 klep goed verbrand en gescheurd te zijn.
Foto van ramon:
Dus vervangen en de kleppen goed gesteld. Nu met nieuwe bobine, bougies, bougiekabels en motorolie (en oliefilter) en nieuw luchtfilter loopt ze mooi. Carburateur heeft nieuwe pakkingen e.d. want die lekte als je gas gaf. Dus morgen nog een nieuwe dynamo en electrische spanningregelaar en dan is ze klaar.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak
- BasvanEerden
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1596
- Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
- Locatie: Abbenes
- Contacteer:
En nu moet deze motor vervangen worden. Ik heb van de vorige loodsmaat een incomplete motor gekregen. Veel dingen ontbreken en moet ik bij elkaar zoeken. Deze motor is door een bedrijf uit Kudelstaart aangepakt.
Kan ik hier zo de DG-elektronische ontsteking plaatsen:
Wat is dit voor onderdeel en waar zit het?
Kan ik hier zo de DG-elektronische ontsteking plaatsen:
Wat is dit voor onderdeel en waar zit het?
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak
Dat is de schaamlap. Die hangt voor het ontstekingskastje om vuil en nattigheid die door de ventilator naar binnen worden geslagen, van de ontsteking te weren. De schaamlap wordt vastgezet met boutjes M5 die in kooimoertjes in het turbinehuis worden geschroefd.
Enne: je hebt inderdaad precies genoeg gestript om die elektronische ontsteking te plaatsen.Vergeet de magneetjes niet op de twee pootjes te zetten. Ook een 123 of DG-ontsteking heeft een schaamlap nodig.
Enne: je hebt inderdaad precies genoeg gestript om die elektronische ontsteking te plaatsen.Vergeet de magneetjes niet op de twee pootjes te zetten. Ook een 123 of DG-ontsteking heeft een schaamlap nodig.