Visa bobine icm contacpunten, kan dat?
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 213
- Lid geworden op: wo 28 jun, 2006 08:17
- Locatie: Omg. Breda
- Contacteer:
Visa bobine icm contacpunten, kan dat?
Heey,
Even een suffe vraag, maare een visa bobine in combinatie met gewone contactpuntjes. Kan dat? Zo nee, wat gebeurd er dan?
Groet,
Steven
Even een suffe vraag, maare een visa bobine in combinatie met gewone contactpuntjes. Kan dat? Zo nee, wat gebeurd er dan?
Groet,
Steven
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2182
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Nee, dan verbranden je punten.
(Uit ervaring)
Bovendien is die bobine speciaal voor electronische ontsteking die een pulsduur van een vaste tijd heeft in tegenstelling tot punten.
(Uit ervaring)
Bovendien is die bobine speciaal voor electronische ontsteking die een pulsduur van een vaste tijd heeft in tegenstelling tot punten.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 213
- Lid geworden op: wo 28 jun, 2006 08:17
- Locatie: Omg. Breda
- Contacteer:
Oke, bedankt voor je reactie in ieder geval!André Post schreef:Nee, dan verbranden je punten.
(Uit ervaring)
Bovendien is die bobine speciaal voor electronische ontsteking die een pulsduur van een vaste tijd heeft in tegenstelling tot punten.
En dan heb ik nog een vraagje, kan je een bobine doormeten om te kijken of die niet defect is.
Groet,
Steven
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Een bobine is niet veel anders dan een gewone transformator. De primaire kant wordt op de 12 V aangesloten. De stroom wordt onderbroken door de contactpuntjes. Hierdoor wordt aan de secundaire kant een hoge spanning opgewekt, die de bougies doet vonken.
Het probleem met de bobines treedt meestal aan de hoogspanningskant op.
Doordat hij te warm wordt zet alles wat uit en treedt inwendige doorslag op. Hij vonkt dan van binnen en niet bij de bougies.
Met een gewone universeelmeter is alleen de primaire kant door te meten. Bij draadbreuk meet je dan een oneindige weerstand. Als je gewoon weinig weerstand meet is de primaire kant goed. De secundaire kant kan niet met een universeelmeter op inwendige doorslag doorgemeten worden.
Het probleem met de bobines treedt meestal aan de hoogspanningskant op.
Doordat hij te warm wordt zet alles wat uit en treedt inwendige doorslag op. Hij vonkt dan van binnen en niet bij de bougies.
Met een gewone universeelmeter is alleen de primaire kant door te meten. Bij draadbreuk meet je dan een oneindige weerstand. Als je gewoon weinig weerstand meet is de primaire kant goed. De secundaire kant kan niet met een universeelmeter op inwendige doorslag doorgemeten worden.
- Daffy
- Super eendkenner
- Berichten: 333
- Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
- Locatie: Papendrecht
- Contacteer:
Bovendien is die bobine speciaal voor electronische ontsteking die een pulsduur van een vaste tijd heeft in tegenstelling tot punten.
Een bobine voor een electronische ontsteking heeft in de primaire spoel(en) een lagere weerstand dan een puntenbobine.
Het gevolg hiervan is, dat de stroomsterkte in het primaire gedeelte groter wordt.
De contactpunten bevinden zich in het primaire gedeelte, en worden dus (relatief veel) zwaarder belast, waardoor ze inbranden.
De quote hierboven is onzin, de voorontsteking wordt bepaald door de centrifugaalvervroeging bij punten- en door de regeleenheid bij een electronische ontsteking.
De impuls die nodig is om een vonk op te wekken heeft er niets mee te maken.
Daffy
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 213
- Lid geworden op: wo 28 jun, 2006 08:17
- Locatie: Omg. Breda
- Contacteer:
Oke, dus het zou technisch mogelijk zijn (dmv. een printplaatje en weerstandjes) om een visa bobine te gebruiken met kontactpuntjes.Daffy schreef:Bovendien is die bobine speciaal voor electronische ontsteking die een pulsduur van een vaste tijd heeft in tegenstelling tot punten.
Een bobine voor een electronische ontsteking heeft in de primaire spoel(en) een lagere weerstand dan een puntenbobine.
Het gevolg hiervan is, dat de stroomsterkte in het primaire gedeelte groter wordt.
De contactpunten bevinden zich in het primaire gedeelte, en worden dus (relatief veel) zwaarder belast, waardoor ze inbranden.
De quote hierboven is onzin, de voorontsteking wordt bepaald door de centrifugaalvervroeging bij punten- en door de regeleenheid bij een electronische ontsteking.
De impuls die nodig is om een vonk op te wekken heeft er niets mee te maken.
Daffy
Niet dat ik zoiets ga proberen hoor

nog even een suffe vraag, mijn elektr. onsteking is kapot gegaan. Nu wil ik mijn contpuntjes erin maken...maar ik ben (stomgenoeg) vergeten waar de condensator aangesloten moet worden....tog beide aan de massa?
Groet,
Steven
- Daffy
- Super eendkenner
- Berichten: 333
- Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
- Locatie: Papendrecht
- Contacteer:
Je zou een electronische bobine met contactpunten kunnen gebruiken door een schakeling te maken waarbij de punten een relais aansturen, dat vervolgens de bobine aanstuurt.
Probleem is, dat een relais te traag is.
Er ziijn schakelingen mogelijk.
Om je condensator vraag te beantwoorden :
De condensator van de ontsteking met punten zit gemonteerd aan de min zijde van de bobine, dus tussen de - bobine en de punten, paralel geschakeld
daffy
Probleem is, dat een relais te traag is.
Er ziijn schakelingen mogelijk.
Om je condensator vraag te beantwoorden :
De condensator van de ontsteking met punten zit gemonteerd aan de min zijde van de bobine, dus tussen de - bobine en de punten, paralel geschakeld
daffy
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2182
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Ik heb het niet over de voorontsteking, maar over de pulsduur, de tijd dat er stroom loopt door de bobine..Daffy schreef:Bovendien is die bobine speciaal voor electronische ontsteking die een pulsduur van een vaste tijd heeft in tegenstelling tot punten.
De quote hierboven is onzin, de voorontsteking wordt bepaald door de centrifugaalvervroeging bij punten- en door de regeleenheid bij een electronische ontsteking.
De impuls die nodig is om een vonk op te wekken heeft er niets mee te maken.
Daffy
Bij een punten ontsteking is deze afhankelijk van het toeren, de bobine is daarop gemaakt.
Electronische onsteking als de 123 en de visa heeft een vaste tijd voor deze puls, de tijd tussen de pulsen varieert alleen met het toeren.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 213
- Lid geworden op: wo 28 jun, 2006 08:17
- Locatie: Omg. Breda
- Contacteer:
André,André Post schreef:Ik heb het niet over de voorontsteking, maar over de pulsduur, de tijd dat er stroom loopt door de bobine..Daffy schreef:Bovendien is die bobine speciaal voor electronische ontsteking die een pulsduur van een vaste tijd heeft in tegenstelling tot punten.
De quote hierboven is onzin, de voorontsteking wordt bepaald door de centrifugaalvervroeging bij punten- en door de regeleenheid bij een electronische ontsteking.
De impuls die nodig is om een vonk op te wekken heeft er niets mee te maken.
Daffy
Bij een punten ontsteking is deze afhankelijk van het toeren, de bobine is daarop gemaakt.
Electronische onsteking als de 123 en de visa heeft een vaste tijd voor deze puls, de tijd tussen de pulsen varieert alleen met het toeren.
Bedankt voor de extra toelichting!
Dus als ik het goed begrijp is een visa bobine icm met een elektronische ontsteking de beste keuze?
Groet,
Steven
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Voordelen electronische ontsteking (bijv. 123)
*Konstant krachtige vonk
*Minder vaak problemen met bobine
*Nooit meer puntjes stellen of condensator vervangen
*Lager brandstofverbruik
*Onderhoudsvrij
Nadelen electronische ontsteking
*Is niet een origineel onderdeel (ook niet optioneel)
*Electronica kan defect gaan
*Vergt een investering van plm 150 Euro
De soort bobine die je gebruikt maakt niet veel uit zolang het voltage maar klopt.
*Konstant krachtige vonk
*Minder vaak problemen met bobine
*Nooit meer puntjes stellen of condensator vervangen
*Lager brandstofverbruik
*Onderhoudsvrij
Nadelen electronische ontsteking
*Is niet een origineel onderdeel (ook niet optioneel)
*Electronica kan defect gaan
*Vergt een investering van plm 150 Euro
De soort bobine die je gebruikt maakt niet veel uit zolang het voltage maar klopt.
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2182
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Iemand heeft het antwoord op de vraag van topic starter http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=7351 .
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
een visa bobine kan toch niet op om het even welke 123? ik heb een gewone zwarte 123 ontsteking en ik mag geen visa bobine monteren! omdat deze anders de 123 beschadigd doordat de visa bobine een hogere stroom trekt dan een gewone zwarte bobine. er zijn wel 123 ontstekingen die wel voorzien zijn om met een visa bobine te werken.
of heb ik het mis?
mvg
BW
of heb ik het mis?
mvg
BW
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
Klopt, alleen de 123/EVO mag gebruikt worden in combinatie met een bruine bobineBW schreef:een visa bobine kan toch niet op om het even welke 123? ik heb een gewone zwarte 123 ontsteking en ik mag geen visa bobine monteren! omdat deze anders de 123 beschadigd doordat de visa bobine een hogere stroom trekt dan een gewone zwarte bobine. er zijn wel 123 ontstekingen die wel voorzien zijn om met een visa bobine te werken.
123ignition.nl schreef: The 123\2CV is designed for the stock ( black! ) coil, and is intended for 12 Volt systems only.
en:123ignition.nl schreef: The '123\UNI' is designed to work on '2CV' 9 hp, 375cc, A53, M4, A79/0, M28, A79/1 and M28/1 engines in conjunction with the stock black coil. (6 Volt type for 6 Volt battery, and 12 Volt type for 12 Volt battery) The dwell is automatically adjusted.
Als je de 123ignition.nl voor het woord schreef aanklikt kom je automatisch bij het type 123 waar de quote over gaat123ignition.nl schreef: The 123\EVO is designed to work in conjunction with the stock ( black! ) coil, OR the ( brown ) VISA-coil.
It detects automatically which coil is connected and adjusts the dwell-timing accordingly.

1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 213
- Lid geworden op: wo 28 jun, 2006 08:17
- Locatie: Omg. Breda
- Contacteer:
Tom,Tom Duckpower schreef:Klopt, alleen de 123/EVO mag gebruikt worden in combinatie met een bruine bobineBW schreef:een visa bobine kan toch niet op om het even welke 123? ik heb een gewone zwarte 123 ontsteking en ik mag geen visa bobine monteren! omdat deze anders de 123 beschadigd doordat de visa bobine een hogere stroom trekt dan een gewone zwarte bobine. er zijn wel 123 ontstekingen die wel voorzien zijn om met een visa bobine te werken.123ignition.nl schreef: The 123\2CV is designed for the stock ( black! ) coil, and is intended for 12 Volt systems only.en:123ignition.nl schreef: The '123\UNI' is designed to work on '2CV' 9 hp, 375cc, A53, M4, A79/0, M28, A79/1 and M28/1 engines in conjunction with the stock black coil. (6 Volt type for 6 Volt battery, and 12 Volt type for 12 Volt battery) The dwell is automatically adjusted.Als je de 123ignition.nl voor het woord schreef aanklikt kom je automatisch bij het type 123 waar de quote over gaat123ignition.nl schreef: The 123\EVO is designed to work in conjunction with the stock ( black! ) coil, OR the ( brown ) VISA-coil.
It detects automatically which coil is connected and adjusts the dwell-timing accordingly.
Ik had gelukkig de EVO versie

Maarja, nu is mijn startmotor "kapot". Is het trouwens altijd zo dat de - koolbostel aanzienelijk korter is dan de + koolborstel?
Greetz,
Steven