waar is de snelheid?

mc
Beginner
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 22:09
Locatie: near gouda

waar is de snelheid?

Bericht door mc » do 20 nov, 2008 15:08

Hoi

Na vele jaren heb ik weer een eend (special uit 1985) . Het viel me op dat ie niet de snelste is; het lukt maar net de 105 te halen. Ik kan me herinneren van eerdere eenden dat dat beter moet kunnen (115 of zo geeft me net iets meer lucht op de snelweg).

wanneer ik volgas geeft gaat ie mooi brommen maar niet sneller, met iets minder gas lijkt ie juist iets fijner (en even snel) te lopen.

Er zitten nieuwe kabels, bougies, bobine en ontsteking in en de kleppen zijn gesteld. Dat alles geeft geen soelaas. Ook spelen met benzine (95/95/excellium) veranderd niets.

Heb ik nu een rooskleurig geheugen ( kan :) ) of is er iets met de tweede trap van de carb of zo??

dus: kan het beter en zo ja waar kan ik verder gaan zoeken?

Mark

Jesse
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 152
Lid geworden op: do 22 mar, 2007 15:30
Locatie: Heerlen

Bericht door Jesse » do 20 nov, 2008 15:38

Heb je de snelheidsmeter al nagekeken? :)
Maar geen idee, ik had ook een eend die veel harder liep dan de andere die ik nu heb. Ligt misschien ook aan het blok, hoe ermee gereden is.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » do 20 nov, 2008 15:50

Als t motortje goed loopt dan zou ik me geen zorgen maken. Mijn AK400 loopt nu ook maar 90 km/h. Terwijl ie een maand geleden nog 110 km/h haalde. Misschien tegenwind?

Dat brommen en niet versnellen herken ik trouwens wel.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5115
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 20 nov, 2008 15:57

Als hij bromt en niet versneld moet je volgens mij het het onstekings-tijdstip iets aanpassen. Heb ik ook gehad.
diverse Citroens, wat anders.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » do 20 nov, 2008 15:57

haha dat is een eend!!!

als je top maar ongeveer 110 is zou ik me nergens zorgen over maken!?!

anders zou ik zeggen laat er eens een pro naar kijken.

kan van alles zijn

petervdl2cv
Beginner
Beginner
Berichten: 45
Lid geworden op: do 11 jan, 2007 16:04
Locatie: Belgische Kempen
Contacteer:

pedaal

Bericht door petervdl2cv » do 20 nov, 2008 21:26

controleer het volgende eens: laat iemand het gaspedaal volledig intrappen, en voel dan aan de carburator of de gasklep volledig opent. Als je deze klep manueel nog verder kan openen, plooi je het gaspedaal wat naar boven zodat bij volledig intrappen de gasklep ook mooi opent.
Succes!
Peter

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » do 20 nov, 2008 22:55

Je kan dan ook de kabel afstellen.
Vaak is ook de aanslag versleten zodat de klep juist te ver opent.
Veel eenden zijn trouwens standaard te arm afgesteld, een bezoekje Burton vermogenstest dag geeft hierover uitsluitsel.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Cilinderkop
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 12 sep, 2008 01:35
Locatie: Oudelande

Bericht door Cilinderkop » vr 21 nov, 2008 00:38

Als je motortje bromt als je het gaspedaal intrapt en er gebeurt weinig dan krijgt hij meestal te weinig benzine.
Vaak word een carburatuur gewisseld zonder te kijken of de sproeier bezetting wel bij het motortje past.
Ook kan je vlotter te laag staan,of je acceleratiepompje werkt niet.
En als alles in orde blijkt te zijn kan je altijd nog een iets grotere sproeier monteren , dat merk je gelijk ( ook bij de benzine pomp).
Houd het hoofd luchtgekoeld

Cilinderkop
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 12 sep, 2008 01:35
Locatie: Oudelande

Bericht door Cilinderkop » vr 21 nov, 2008 00:51

Tank nou voortaan octaan 98 als je geen S6 motor hebt,of je motor moet versleten zijn dan maakt het niet meer uit.
Houd het hoofd luchtgekoeld

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Bericht door leo top » vr 21 nov, 2008 10:39

Cilinderkop schreef:Tank nou voortaan octaan 98 als je geen S6 motor hebt.
dit was ook mijn eerste gedachte.
beter 1 kitcar in de schuur, dan 10 eenden op de sloop

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » vr 21 nov, 2008 13:52

leo top schreef:
Cilinderkop schreef:Tank nou voortaan octaan 98 als je geen S6 motor hebt.
dit was ook mijn eerste gedachte.
En de mijne. Ik heb absoluut geen probleem de 115 te halen.
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

mc
Beginner
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 22:09
Locatie: near gouda

Bericht door mc » zo 23 nov, 2008 20:15

bedankt voor de reakties...

ps ik heb 98 ook al geprobeerd, was een typefoutje.

als het weer iets beter wordt zal ik eens goed naar de carb en de gaskabel kijken

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » zo 23 nov, 2008 20:20

Check eens de echte snelheid met een Tomtom en rapporteer dan weer hier.

mc
Beginner
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 22:09
Locatie: near gouda

Bericht door mc » ma 24 nov, 2008 11:43

de snelheid klopt wel hoor,

heb gewoon de ingeinge gebruikt !

(passagier met een horloge en km paaltjes)

Flip
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 14 jun, 2004 17:49
Locatie: Kapellen (België)

Bericht door Flip » vr 28 nov, 2008 17:06

Cilinderkop schreef:Tank nou voortaan octaan 98 als je geen S6 motor hebt,of je motor moet versleten zijn dan maakt het niet meer uit.
Zeker dat dit beter is?

In mijn ogen rijdt en moderne auto beter op 98.
Waarom: Hoger octaangehalte, dus er is meer voorontsteking mogelijk
= meer power

Een originele 2CV heeft geen elektronisch regelbare ontsteking, dus uiteindelijk ga je enkel je bobijn zwaarder belasten...(hoger vonk vooraleer je ontsteking hebt)

Indien ik verkeerd ben, hoor ik het heel graag, want heb zelf lang achter dit fenomeen gedacht...

Greetz :)

Flup

Plaats reactie