Hoe wegrijden of hoe de choke gebruiken?
Hoe wegrijden of hoe de choke gebruiken?
Mijn eend is een zogenaamd buitenslaper. Hij start ook naar een paar dagen niet gebruikt te zijn zonder problemen zowel met of zonder choke. Alleen dan de motor draaiend te houden is een kunst. Het beste werkt de formule 1 aanpak, kort het gas intrappen (niet volledig) en met de choke "spelen". Wegrijden doe ik dan de eerste 20m in de eerste versnelling met ongeveer 10kmpu. Geef ik teveel gas verzuipt de motor, geef ik geen gas stopt de motor. Trek ik vol aan de choke wordt de eend langzamer, duw ik hem terug accelereert ze.
Ik denk niet dat er technisch iets mis is. Ik vraag mij gewoon was dat anno 85 standaard? Of heb ik alleen in deze punt een "slechte" eend?
Dus: kennen jullie dit, in het bijzondere na een nacht regen of mist?
Bedankt voor het lezen!
Ik denk niet dat er technisch iets mis is. Ik vraag mij gewoon was dat anno 85 standaard? Of heb ik alleen in deze punt een "slechte" eend?
Dus: kennen jullie dit, in het bijzondere na een nacht regen of mist?
Bedankt voor het lezen!
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Latere toevoeging: Ik zie net dat ik weer eens te snel gelezen heb en dat het starten wel goed gaat. Ik heb het onderstaande verhaal toch maar laten staan, want sommige punten kun je wel even nalopen en mogelijk dat andere er iets aan hebben.
In jouw geval vraag ik me met name af hoe het is gesteld met de grote beurten?
Wat je ook eens kunt proberen om hem even onbelast stationair te laten draaien en dan met het gas te spelen, bij mij ging hij voorheen dan ook enthousiaster draaien en kon ik zonder problemen met halve choke wegrijden.
Dit staat onder Alledag/Vraagbaak:
Hoe start ik dat ding eigenlijk?
Ook als alles in orde is kan het zijn dat ie het niet doet. Het starten van een eend gaat ietsje anders dan van zo'n modern koekblik. Dit stukje helpt je ook die vernederende momenten te vermijden, dat ie net niet start als iedereen kijkt.
Koud
Koud start je de eend met een beetje choke, nooit meer als de halve slag van de choke knop. Je geeft nauwelijks gas want dat heft het effect van de choke op. Doorstarten, tot ie het doet, dus niet na een paar slagen stoppen en opnieuw proberen! Wel stoppen als de startmotor langzamer gaat, want dan gaat de accu eraan.
Warm
Zeker GEEN choke! Als je eend moeite heeft met warm starten helpt het volgende vast en zeker. Trap het gaspedaal tot de bodem in. Wacht even. Draai de sleutel om en start door tot ie loopt. Je zult zien, dat doorstarten doet het um! De meeste eenden starten wat moeilijker warm, als je niet doorstart zal ie het nooit doen. Wel stoppen als de startmotor langzamer gaat, want dan gaat de accu eraan.
Het is een veelvoorkomend probleem, met name als de buitentemp rond of onder de 0 graden zit. Daarnaast lijkt het ook dat elke eend zijn eigen startprocedure heeft, maar de bovenstaande doet het vaak wel. Als dit niet helpt, kan het ook aan de technische staat van de eend liggen.
Hoe zit het met de beurten (contactpunten, bougies, bougiekabels, etc).
Hoe is de staat van de accu?
Hoe is de staat van de startmotor. Gooit deze hem enthousiast rond, is dit niet het geval dan kan deze teveel stroom trekken en ervoor zorgen dat de ontsteking te weinig stroom kan krijgen.
Hoe zijn alle verbindingen van de massa? Schoon deze eens op. Ook het punt op de versnellingsbak!!!
Daarnaast kan het ook nog liggen aan (maar kijk eerst naar het bovenstaande):
- De benzinepomp. Als het membraam versleten is dan loopt de benzine terug naar de tank en staat de carb. In eerste instantie dus droog.
- Contactrol (onder het contactslot) kan versleten zijn en zorgen voor een slechte stroomkring.
Ik zal vast nog iets vergeten zijn, maar dit is het voornaamste wat ik me zo in de geest kan halen.
In jouw geval vraag ik me met name af hoe het is gesteld met de grote beurten?
Wat je ook eens kunt proberen om hem even onbelast stationair te laten draaien en dan met het gas te spelen, bij mij ging hij voorheen dan ook enthousiaster draaien en kon ik zonder problemen met halve choke wegrijden.
Dit staat onder Alledag/Vraagbaak:
Hoe start ik dat ding eigenlijk?
Ook als alles in orde is kan het zijn dat ie het niet doet. Het starten van een eend gaat ietsje anders dan van zo'n modern koekblik. Dit stukje helpt je ook die vernederende momenten te vermijden, dat ie net niet start als iedereen kijkt.
Koud
Koud start je de eend met een beetje choke, nooit meer als de halve slag van de choke knop. Je geeft nauwelijks gas want dat heft het effect van de choke op. Doorstarten, tot ie het doet, dus niet na een paar slagen stoppen en opnieuw proberen! Wel stoppen als de startmotor langzamer gaat, want dan gaat de accu eraan.
Warm
Zeker GEEN choke! Als je eend moeite heeft met warm starten helpt het volgende vast en zeker. Trap het gaspedaal tot de bodem in. Wacht even. Draai de sleutel om en start door tot ie loopt. Je zult zien, dat doorstarten doet het um! De meeste eenden starten wat moeilijker warm, als je niet doorstart zal ie het nooit doen. Wel stoppen als de startmotor langzamer gaat, want dan gaat de accu eraan.
Het is een veelvoorkomend probleem, met name als de buitentemp rond of onder de 0 graden zit. Daarnaast lijkt het ook dat elke eend zijn eigen startprocedure heeft, maar de bovenstaande doet het vaak wel. Als dit niet helpt, kan het ook aan de technische staat van de eend liggen.
Hoe zit het met de beurten (contactpunten, bougies, bougiekabels, etc).
Hoe is de staat van de accu?
Hoe is de staat van de startmotor. Gooit deze hem enthousiast rond, is dit niet het geval dan kan deze teveel stroom trekken en ervoor zorgen dat de ontsteking te weinig stroom kan krijgen.
Hoe zijn alle verbindingen van de massa? Schoon deze eens op. Ook het punt op de versnellingsbak!!!
Daarnaast kan het ook nog liggen aan (maar kijk eerst naar het bovenstaande):
- De benzinepomp. Als het membraam versleten is dan loopt de benzine terug naar de tank en staat de carb. In eerste instantie dus droog.
- Contactrol (onder het contactslot) kan versleten zijn en zorgen voor een slechte stroomkring.
Ik zal vast nog iets vergeten zijn, maar dit is het voornaamste wat ik me zo in de geest kan halen.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
[quote="Punky"]
In jouw geval vraag ik me met name af hoe het is gesteld met de grote beurten?
Wat je ook eens kunt proberen om hem even onbelast stationair te laten draaien en dan met het gas te spelen, bij mij ging hij voorheen dan ook enthousiaster draaien en kon ik zonder problemen met halve choke wegrijden.
Beurten: motor wordt door bekende eendenspecialist onderhouden.
Maar ik begrijp dat het gewoon lastig is om met een eend zonder schokken wegterijden.
Wat er nog kan spelen is dat ik grotere sproeiers heb i.v.m. twee extra pk. Dat zou kunnen verklaren waarom die nog weleens wil verzuipen en waarom die altijd zonder choke kan starten.
In jouw geval vraag ik me met name af hoe het is gesteld met de grote beurten?
Wat je ook eens kunt proberen om hem even onbelast stationair te laten draaien en dan met het gas te spelen, bij mij ging hij voorheen dan ook enthousiaster draaien en kon ik zonder problemen met halve choke wegrijden.
Beurten: motor wordt door bekende eendenspecialist onderhouden.
Maar ik begrijp dat het gewoon lastig is om met een eend zonder schokken wegterijden.
Wat er nog kan spelen is dat ik grotere sproeiers heb i.v.m. twee extra pk. Dat zou kunnen verklaren waarom die nog weleens wil verzuipen en waarom die altijd zonder choke kan starten.
- Jeroen-citroen
- Moderator
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
- Locatie: Amsterdam
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Zou het ook de slechte afstelling van de APK kunnen zijn,omdat ze hem niet warm genoeg afgestekd hebben.Dus met een doek voor de grill warm
draaien en hem dan met de mengsel schroef zo snel mogelijk laten draaien
Hem daarna met de gasklepschroef weer op het goede toerental en dan weer de mengselschroef het snelste toerental
draaien en hem dan met de mengsel schroef zo snel mogelijk laten draaien
Hem daarna met de gasklepschroef weer op het goede toerental en dan weer de mengselschroef het snelste toerental
Oefenen baart kunst. Het is gewoon een kwestie van oefenen en wennen.Lutz schreef:[
Wat er nog kan spelen is dat ik grotere sproeiers heb i.v.m. twee extra pk. Dat zou kunnen verklaren waarom die nog weleens wil verzuipen en waarom die altijd zonder choke kan starten.
Nu begrijp ik beter, hoe alles samen speelt.