oude eend met nieuw kenteken
oude eend met nieuw kenteken
Ik ben in de gelegenheid om een eend uit 1986 te kopen voor 400 euro. Het cassis is slecht, maar de koets is goed. Deze is volgens mij tussentijds vervangen. Alleen jammer dat deze met de hand geschilderd is. De deuren zijn slecht, de bekleding van de stoelen moet vervangen worden. Ook het rechterspatbord.
Mijn vraag is: is dit een "goede" koop? Het kenteken staat op 1996 en de eend heeft twee kleuren, rode spatborden en luchtklep en de rest wit.
Ik wil het chassis vervangen en de auto opnieuw laten spuiten. Het liefst ook in een andere (blauwe) kleur.
Ik koop de Eend om mee te rijden, als boodschappenauto e.d. Echter het opknappen zal aardig in de cijfers gaan lopen, zo'n 2500 euro. Is deze Eend het gezien het nieuwe kenteken en eventueel andere kleur waard?
Mijn vraag is: is dit een "goede" koop? Het kenteken staat op 1996 en de eend heeft twee kleuren, rode spatborden en luchtklep en de rest wit.
Ik wil het chassis vervangen en de auto opnieuw laten spuiten. Het liefst ook in een andere (blauwe) kleur.
Ik koop de Eend om mee te rijden, als boodschappenauto e.d. Echter het opknappen zal aardig in de cijfers gaan lopen, zo'n 2500 euro. Is deze Eend het gezien het nieuwe kenteken en eventueel andere kleur waard?
Groeten, Gerard
- Daffy
- Super eendkenner
- Berichten: 333
- Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
- Locatie: Papendrecht
- Contacteer:
400 euro voor een 2cv in de staat die jij beschrijft vind ik erg veel geld. Als je de onderdelen moet gaan vervangen, of laten vervangen, en de auto is klaar, dan heb je zo ongeveer een gouden koets.
Ik denk dat je verder zou moeten zoeken naar een gavere.
Niet om reclame te maken ,,maar er staat een betere met een kapot chassis bij de eendenwacht in Vlaardingen voor 250 euro, en als je daar nog een beetje praat , kan hij er nog wat plaatwerk voor een prikkie bij doen.
Daffy
Ik denk dat je verder zou moeten zoeken naar een gavere.
Niet om reclame te maken ,,maar er staat een betere met een kapot chassis bij de eendenwacht in Vlaardingen voor 250 euro, en als je daar nog een beetje praat , kan hij er nog wat plaatwerk voor een prikkie bij doen.
Daffy
Bedankt voor de tip. Een ding begrijp ik in je antwoord niet zo goed. De koets van de eend die ik wil kopen is in perfecte staat, geen enkel roestplekje. Je geeft aan dat er bij de eendenwacht een staat voor 250 euro incl. plaatwerk. Ik ga ervan uit dat er dus plaatwerk vervangen moet worden. Lassen kan ik niet, de rest wel. Is het dan nog steeds een slechte keus? En waar baseer je dit dan op. Als ik dit weet kan ik een betere afweging maken.
Groeten, Gerard
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Weet je zeker dat je koets nog hard is. Heb je al eens goed naar de bodemplaten gekeken en dan met name het stuk bij de pedalen. Daar rotten ze het hardst. Met name van binnenuit. Zit er dus roest, dan is het 9 van de 10 gevallen al een gat. Verder kun je de onderzijde van de voetenbak (dat is het voorste gedeelte waar de koets op het chassis steunt, dus ook bij de pedalen) niet goed beoordelen, zonder de eend te slopen, maar meestal zijn ze daar rot en zul je daar al moeten lassen.
Verder moet je eens kijken naar de dorpels en dan met name bij het voorspatbord en achteraan bij het achterspatbord. Ram er eens met een schroevendraaier in. Is het daar krokant, dan kun je deze ook beter vervangen.
Ik heb bij mijn eend de voetenbak, dorpels en bodemplaten moeten (laten) vervangen. Verder is mijn chassis vervangen. Dit heb ik samen met mijn vader gedaan en heeft ons 3/4 jaar gekost. Verder sneuvelen er tijdens zo'n restauratie nog verschillende kleine onderdelen en als je pech hebt ook nog een stel grotere dure onderdelen (zoals de trekstang van de veerpot).
Als dit allemaal vervangen moet worden, dan lijkt me 3500 ipv 2500 een rieeler bedrag. Het kan altijd meevallen.
Als je geen zin hebt om je zoveel werk en zorgen op de hals te halen, kun je beter een andere eend zoeken die wel goed is.
Een chassiswissel bij een specialist kost al snel zo'n 2000 euro. Die doen dan alleen het chassis en schroeven de rest dus gewoon over.
Om het zelf te doen is een leuke klus en uitdaging, maar kost ook veel tijd. Wil je snel iets hebben zoek dan iets goeds. Voor 2900,- zou je best een redelijke eend moeten kunnen vinden. Pak anders een Dyane, die zijn iets steviger en ook iets goedkoper in aanschaf. Meestal dan.
Verder vindt ik het vreemd dat je een eend kunt kopen uit 1996. Is zeker een ingevoerde??? Hebben ze zeker het invoerjaar in NL ipv van dat uit het originele land genomen. Duurt het nog langer tot hij belastingvrij rond kan waggelen. Heeft dus eerder een nadeel als een voordeel.
Suc6 met je zoektocht en vragen staat vrij.
P.S.: Laten spuiten kost ook nog zo'n 2000 euro, als het al niet meer is. Dit heb ik dus niet gedaan. De grijze delen zitten nog in de originele lak en de zwarte zijn gespoten met een spuitbusje. Zie avatar en site.
Verder moet je eens kijken naar de dorpels en dan met name bij het voorspatbord en achteraan bij het achterspatbord. Ram er eens met een schroevendraaier in. Is het daar krokant, dan kun je deze ook beter vervangen.
Ik heb bij mijn eend de voetenbak, dorpels en bodemplaten moeten (laten) vervangen. Verder is mijn chassis vervangen. Dit heb ik samen met mijn vader gedaan en heeft ons 3/4 jaar gekost. Verder sneuvelen er tijdens zo'n restauratie nog verschillende kleine onderdelen en als je pech hebt ook nog een stel grotere dure onderdelen (zoals de trekstang van de veerpot).
Als dit allemaal vervangen moet worden, dan lijkt me 3500 ipv 2500 een rieeler bedrag. Het kan altijd meevallen.
Als je geen zin hebt om je zoveel werk en zorgen op de hals te halen, kun je beter een andere eend zoeken die wel goed is.
Een chassiswissel bij een specialist kost al snel zo'n 2000 euro. Die doen dan alleen het chassis en schroeven de rest dus gewoon over.
Om het zelf te doen is een leuke klus en uitdaging, maar kost ook veel tijd. Wil je snel iets hebben zoek dan iets goeds. Voor 2900,- zou je best een redelijke eend moeten kunnen vinden. Pak anders een Dyane, die zijn iets steviger en ook iets goedkoper in aanschaf. Meestal dan.
Verder vindt ik het vreemd dat je een eend kunt kopen uit 1996. Is zeker een ingevoerde??? Hebben ze zeker het invoerjaar in NL ipv van dat uit het originele land genomen. Duurt het nog langer tot hij belastingvrij rond kan waggelen. Heeft dus eerder een nadeel als een voordeel.
Suc6 met je zoektocht en vragen staat vrij.
P.S.: Laten spuiten kost ook nog zo'n 2000 euro, als het al niet meer is. Dit heb ik dus niet gedaan. De grijze delen zitten nog in de originele lak en de zwarte zijn gespoten met een spuitbusje. Zie avatar en site.
Laatst gewijzigd door Punky op ma 13 sep, 2004 00:04, 1 keer totaal gewijzigd.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
Beste Punky,
De Eend is uit '86. De bodem, voetenbak is keihard, geen roetsplekje te vinden.
Ook de dsorpels e.d. zijn hard. De spatborden zijn ook goed, het rechtervoorspatbord zit een deuk in en is gescheurd bovenin, zoals in andere eenden.
Juist het knutselen trekt mij aan, een kant en klare eend vind ik niet zo leuk. Dan kan ik ook wel een nieuwe ........ kopen.
De vraag is, het verschil tussen de 250 van de eendenwacht en de "400" van de eend die ik op het oog heb is niet zo groot. De vraag is of het "nieuwe" kenteken negatief van invloed is op de waarde als ik deze opgeknapt heb.
De Eend is uit '86. De bodem, voetenbak is keihard, geen roetsplekje te vinden.
Ook de dsorpels e.d. zijn hard. De spatborden zijn ook goed, het rechtervoorspatbord zit een deuk in en is gescheurd bovenin, zoals in andere eenden.
Juist het knutselen trekt mij aan, een kant en klare eend vind ik niet zo leuk. Dan kan ik ook wel een nieuwe ........ kopen.
De vraag is, het verschil tussen de 250 van de eendenwacht en de "400" van de eend die ik op het oog heb is niet zo groot. De vraag is of het "nieuwe" kenteken negatief van invloed is op de waarde als ik deze opgeknapt heb.
Groeten, Gerard
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Ik vraag me af of je dat echt gaat merken. Goede eenden worden zeldzaam, dus een harde of die nu ingevoerd is of niet zal denk ik niet zoveel uitmaken. Ik houdt er in iedergeval geen rekening mee. Liever een harde ingevoerde uit Zuid Frankrijk dan een origineel Nederlands roestend barrel.
Mijn inziens is het enigste echte nadeel is dus, dat je langer aan je wegenbelasting vast zit.
Verder is goed tweedehands plaatwerk op kleur best moeilijk aan te komen met name linker voorspatborden. Ik heb me ooit lens gezocht naar een goede grijze. Nooit gevonden. Rood is makkelijker aan te komen. Maar over kleuren loopt al een andere discussie.
Mijn inziens is het enigste echte nadeel is dus, dat je langer aan je wegenbelasting vast zit.
Verder is goed tweedehands plaatwerk op kleur best moeilijk aan te komen met name linker voorspatborden. Ik heb me ooit lens gezocht naar een goede grijze. Nooit gevonden. Rood is makkelijker aan te komen. Maar over kleuren loopt al een andere discussie.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 417
- Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
- Locatie: groningen
hoi
Ik zou zorgen voor een zo goed mogelijke basis, aangezien je het chassis gaat wisselen kan je ook een ander kenteken erbij zoeken, ik zou een zo oud mogelijk kenteken erbijnemen, want dan ben je eventueel wb-vrij en voor de verzekering is het ook prettiger, ook de apkeisen zijn soepeler als de auto ouder is.
groet Frank
Ik zou zorgen voor een zo goed mogelijke basis, aangezien je het chassis gaat wisselen kan je ook een ander kenteken erbij zoeken, ik zou een zo oud mogelijk kenteken erbijnemen, want dan ben je eventueel wb-vrij en voor de verzekering is het ook prettiger, ook de apkeisen zijn soepeler als de auto ouder is.
groet Frank