Onderscheid 2cv / ak / Dyane bak

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
Plaats reactie
SPOTeend
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 160
Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 00:17
Locatie: Oterleek

Onderscheid 2cv / ak / Dyane bak

Bericht door SPOTeend » zo 7 dec, 2008 21:51

Kun je aan de buitenkant het verschil zien tussen een bak voor een 2cv of een AK of een Dyane? Of moet je dan de bak openmaken en 'tandjes tellen'?
A-type rijder sinds 1980.
Méhari 1977, HY 1967, dagelijks vervoer: Acadiane 1983 en een Berlingo Multispace 1.6 benzine.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » zo 7 dec, 2008 21:57

die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Eendeke
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 538
Lid geworden op: di 12 feb, 2008 15:54
Locatie: Hilverum onder de zendmast.

Bericht door Eendeke » ma 8 dec, 2008 18:59

okee, handig, maar welke Teeth (tanden) moet ik tellen? Als het er dus 19 zijn is een 2cv.

MVGtjes

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » ma 8 dec, 2008 20:12

\dat staat er toch?

Method 1:
Remove the gearbox lid.
Count the number of teeth on the front most gear on the uppershaft.
19 teeth is 2cv, 20 teeth is dyane/acadiane/ami.


ik zou dus voor een van de volgende methode gaan, want dan hoef je de bak niet open te maken:


Method 2:
With gearbox in the car:
Jack up one wheel.
Put the car in first gear.
Mark a point on the ventilator.
While turning the lifted wheel 1 revolution, check how many revolutions the ventilator makes.
With a seperate gearbox:
Block 1 driveshaft end.
Put the gearbox in first gear.
Mark a point on the input shaft (use old clutch plate or a welding clamp).
While turning the other driveshaft end 1 revolution, check how many revolutions the input shaft makes.
On a 2cv gearbox, the ventilator / input shaft makes 10 3/4 revolutions.
On a Dyane/Acadiane/Ami8 gearbox, the ventilator / input shaft makes 11 1/4 revolutions.
Note that the difference is only half a revolution!
Method 3:
Jack up one wheel.
Put the car in 4th gear.
Mark a point on the ventilator.
While turning the lifted wheel 1 revolution, check how many revolutions the ventilator makes.
On a 2cv gearbox, the ventilator makes 2 3/4 revolutions.
On a Dyane/Acadiane/Ami8 gearbox, the ventilator makes 2 1/2 revolutions.
Note that the difference is only a quarter a revolution!
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Plaats reactie