brilrubbers vervangen
brilrubbers vervangen
mijn dyaneblokje lekt olie langs de brilrubbers. daarom wil ik deze irritante dingetjes gaan vervangen. wie heeft er nog handige tips. heb het namelijk nog nooit eerder gedaan. alle suggestie, die mij verder, helpen zijn welkom
- Daffy
- Super eendkenner
- Berichten: 333
- Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
- Locatie: Papendrecht
- Contacteer:
Is redelijk eenvoudig, alleen als je er aan gaat beginnen, is het verstandig ALLE pakkingen die je tegenkomt te vervangen.
Kleppendekselpakking, in- en uitlaatpakkingen, olieringetjes bij de voorste olieleidingen. Zorg dat je dit hebt VOOR je begint.
Spruitstuk demonteren
Koelbeplating rond de cilinders demonteren.
Klepdeksels demonteren.
Voorste olieleidingen van de kop demonteren.
Kopbouten oplossen.
kop demonteren. Let op , de cilinder komt mee , waardoor de zuiger en dus de zuigerveren eruit komen. Probeer dit te voorkomen door met een ZACHTE hamer de kop los te tikken.
Als de kop, en let op alleen de kop los is, kan je het brilletje eraf halen.
Het moet bij een 6 motor zo worden gemonteerd, dat de gaten in het brilletje ( deze zitten excentrisch in het rubber) , waarin de stoterstangpijpjes komen, aan de onderkant zit.Het rubber moet over de pijpjes worden gedrukt.
Het gat in het motorblok goed schoonmaken, evenals de raakvlakken van de cilinder en de kop.
Bij terug plaatsen van de kop, niet de stoterstangen vergeten, en de pijpjes met de hand ( en veel gevoel) ondersteunen.
Zitten de pijpjes voor de gaten in het blok , dan is het verstandig , om deze omhoog te drukken, terwijl je de kop aandrukt, en wel zo ver , dat de ONDERSTE kopmoer er kan worden opgedraaid. LET OP , onder de 3 kopmoeren zitten ringen, en wel een stalen ring onder de onderste moer, de twee andere hebben koperen ringen. ( heb je een pakkingsetje gekocht, dan zitten ze er nieuw bij en kan je ze vervangen) .
Nu met de hand de onderste moer aandraaien, terwijl je nog steeds de pijpjes bij het motorblok omhoog duwt.
Je voelt nu of de pijpjes vastlopen , of soepel in het blok gaan.
Zitten de pijpjes in het blok, de andere kopmoeren met ring monteren , en deze 3 gelijkmatig aandraaien.De onderste moer eerst.
Met momentsleutel vastzetten, en olieleiding monteren met nieuwe koperen ringetjes. LET OP , dit is een holle bout( banjobout) en mag niet te vast worden gezet.
Draai de motor eerst enkele keren met de hand rond, om er zeker van te zijn, dat de stoterstangen goed zitten.
De rest opbouwen in tegengestelde volgorde van het demonteren.
Vergeet je kleppen niet te stellen.
Succes
Daffy
Kleppendekselpakking, in- en uitlaatpakkingen, olieringetjes bij de voorste olieleidingen. Zorg dat je dit hebt VOOR je begint.
Spruitstuk demonteren
Koelbeplating rond de cilinders demonteren.
Klepdeksels demonteren.
Voorste olieleidingen van de kop demonteren.
Kopbouten oplossen.
kop demonteren. Let op , de cilinder komt mee , waardoor de zuiger en dus de zuigerveren eruit komen. Probeer dit te voorkomen door met een ZACHTE hamer de kop los te tikken.
Als de kop, en let op alleen de kop los is, kan je het brilletje eraf halen.
Het moet bij een 6 motor zo worden gemonteerd, dat de gaten in het brilletje ( deze zitten excentrisch in het rubber) , waarin de stoterstangpijpjes komen, aan de onderkant zit.Het rubber moet over de pijpjes worden gedrukt.
Het gat in het motorblok goed schoonmaken, evenals de raakvlakken van de cilinder en de kop.
Bij terug plaatsen van de kop, niet de stoterstangen vergeten, en de pijpjes met de hand ( en veel gevoel) ondersteunen.
Zitten de pijpjes voor de gaten in het blok , dan is het verstandig , om deze omhoog te drukken, terwijl je de kop aandrukt, en wel zo ver , dat de ONDERSTE kopmoer er kan worden opgedraaid. LET OP , onder de 3 kopmoeren zitten ringen, en wel een stalen ring onder de onderste moer, de twee andere hebben koperen ringen. ( heb je een pakkingsetje gekocht, dan zitten ze er nieuw bij en kan je ze vervangen) .
Nu met de hand de onderste moer aandraaien, terwijl je nog steeds de pijpjes bij het motorblok omhoog duwt.
Je voelt nu of de pijpjes vastlopen , of soepel in het blok gaan.
Zitten de pijpjes in het blok, de andere kopmoeren met ring monteren , en deze 3 gelijkmatig aandraaien.De onderste moer eerst.
Met momentsleutel vastzetten, en olieleiding monteren met nieuwe koperen ringetjes. LET OP , dit is een holle bout( banjobout) en mag niet te vast worden gezet.
Draai de motor eerst enkele keren met de hand rond, om er zeker van te zijn, dat de stoterstangen goed zitten.
De rest opbouwen in tegengestelde volgorde van het demonteren.
Vergeet je kleppen niet te stellen.
Succes
Daffy
Laatst gewijzigd door Daffy op wo 22 sep, 2004 07:43, 3 keer totaal gewijzigd.
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Ik heb het 1x zelf gedaan heb heb toen 1 cilinderkop gemold.
Leer dus van mijn fout!!!
Wanneer je de kop weer monteert moet je kijken of de stoterstangbuisjes. Dat zijn die aluminium buizen die aan de kop zitten, goed in de gaten vallen. Deze zijn nogal teer en willen wel eens blijven hangen voor het gat. Wanneer je ze dan aandraait mol je dat buisje en moet je een nadere kop zien aan te komen of het buisje vervangen.
Dit karwei gaat ook nog bij de mehari gebeuren, maar dan met wat meer zorgvuldigheid.
Leer dus van mijn fout!!!
Wanneer je de kop weer monteert moet je kijken of de stoterstangbuisjes. Dat zijn die aluminium buizen die aan de kop zitten, goed in de gaten vallen. Deze zijn nogal teer en willen wel eens blijven hangen voor het gat. Wanneer je ze dan aandraait mol je dat buisje en moet je een nadere kop zien aan te komen of het buisje vervangen.
Dit karwei gaat ook nog bij de mehari gebeuren, maar dan met wat meer zorgvuldigheid.

PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
Volgens Punky moet het nog gebeuren, maar is allang gedaan. Waar je vooral op moet letten: je moet de cilinder en de kop samen op zijn plaats zetten. De cilinder wil de kop wat van richting doen veranderen bij terugzetten, waardoor de pijpjes niet goed voor het gat komen te zitten. Dan gebeuren er rare dingen. Vooral met zachte hand de cilinder en kop goed op zijn plaats zetten en dan pas de bouten aandraaien. Op zich een simpel karwei, maar niets forceren!
Punky besmette Senior met het citroenvirus
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
Als je de cylinderkop terug zet kijk dan dat je meer asl een cm draad op de kopbouten vrij hebt.
Heb je dat niet dan zit de kop niet goed.
De stoterstang buizen moeten IN de gaten van het blok vallen maar meestal valt ie erop, als je em dan aandraait druk je zo'n buis de vernieling in.
Als je een vraagbaak leest dan staat daar dat je EERST het spruitstuk plaats en pas dan de koppen aandraait. Doe dit dus ook.
En alle pakkingen die je tegenkomt MOET je vervangen, dus inlaat en uitlaat van spruitstuk, klepdeksel ook als je dat niet recentelijk gedaan hebt.
Een volledige pakkingset is het gemakkelijkst, dan weet je zeker dat je alles hebt.
Heb je dat niet dan zit de kop niet goed.
De stoterstang buizen moeten IN de gaten van het blok vallen maar meestal valt ie erop, als je em dan aandraait druk je zo'n buis de vernieling in.
Als je een vraagbaak leest dan staat daar dat je EERST het spruitstuk plaats en pas dan de koppen aandraait. Doe dit dus ook.
En alle pakkingen die je tegenkomt MOET je vervangen, dus inlaat en uitlaat van spruitstuk, klepdeksel ook als je dat niet recentelijk gedaan hebt.
Een volledige pakkingset is het gemakkelijkst, dan weet je zeker dat je alles hebt.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net