Zandstralen velgen

Alles in, over, rond en op de koets.
Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Zandstralen velgen

Bericht door Willem2 » do 25 dec, 2008 13:51

Ik wilde mijn velgen laten zandstralen en poedercoaten. Weet iemand wat dat ongeveer zou moeten gaan kosten en kan ik dan elke kleur kiezen?
Als iemand een adres weet (via pm) in de buurt van schiedam, altijd handig....
Eend voor allen, allen voor eend..

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » do 25 dec, 2008 14:17

ik meende incl stralen en poedercoaten iets van 100 a 120 euro in friesland
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » do 25 dec, 2008 14:27

Een Solex (=veel klein los spul) kost tegenwoordig 120,- in Breda. Velgen zou je bij een straalbedrijf moeten informeren. Kleurkeuze voor poedercoating is beperkter dan lak, dat mag duidelijk zijn.
In hoeverre poedercoating te verkiezen is boven lak moet je je zelf wel even afvragen, als er stukjes beschadigd raken (en dat gebeurt, stoeprandjes etc.) is dit lastiger zelf bij te werken en de coating kan door roestvorming onder de coating in grotere stukken loskomen als je beschadigingen niet repareert.

Deze zit in Schiedam:
MTC Poedercoating bv
Buitenhavenweg 70
3113 BD Schiedam
http://www.mtcpoedercoating.nl/

www.hmax.nl zit ook in de buurt van jou geloof ik.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » do 25 dec, 2008 17:19

the Nosepicker schreef:In hoeverre poedercoating te verkiezen is boven lak moet je je zelf wel even afvragen, als er stukjes beschadigd raken (en dat gebeurt, stoeprandjes etc.) is dit lastiger zelf bij te werken en de coating kan door roestvorming onder de coating in grotere stukken loskomen als je beschadigingen niet repareert.
Daar had ik nog niet aan gedacht. Dan laat ik ze wel stralen en spuit ik ze zelf.
Thanks
Eend voor allen, allen voor eend..

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » do 25 dec, 2008 18:27

of je koopt nieuwe, ze zijn in de aanbieding bij een 2cv bedrijf! heb je ze gelijk in kleur!
alleen je moet ze even heel licht schuren en een paar lagen blanke lank! en aan de achterzijde ook behandelen met ml
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » do 25 dec, 2008 19:37

Ik heb mijn velgen laten stralen en laten galvaniseren. Wat ik er verderan doe qua lak zie ik nog wel.

Maar voor je gaat stralen en coaten of iets dergelijks: controleer of je velgen nog recht zijn. Schroef ze zonder band er op op je Eend en geef ze ene slinger. Door een schroevendraaier o.i.d. op een vast punt van je Eend te houden, vlak bij de velg kan je de slingering mooi zien. Zo kan je bepalen welke velg en het minste slingeren en daar ga je dan mee verder.
Afblijven.

Steffan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 3 mei, 2006 20:11
Locatie: Delft

Bericht door Steffan » do 25 dec, 2008 22:08

Lelijke Eend schreef:Ik heb mijn velgen laten stralen en laten galvaniseren. Wat ik er verderan doe qua lak zie ik nog wel.

Maar voor je gaat stralen en coaten of iets dergelijks: controleer of je velgen nog recht zijn. Schroef ze zonder band er op op je Eend en geef ze ene slinger. Door een schroevendraaier o.i.d. op een vast punt van je Eend te houden, vlak bij de velg kan je de slingering mooi zien. Zo kan je bepalen welke velg en het minste slingeren en daar ga je dan mee verder.
waren je velgen na het galvaniseren ook nog volkomen recht?
kan nog wel eens kromtrekken toch, vanwege de hoge temperaturen gedurende het proces

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » do 25 dec, 2008 22:17

Ik heb dat nog niet gecontroleerd, maar ik verwacht niet dat kromme velgen spontaan recht gaan trekken. Het is ook voor mij een beetje een gok, alhoewel ik vermoed dat door de relatief kleine afmetingen en het vrij dikke staal het wel meevalt.
Afblijven.

Gebruikersavatar
deuchevootje
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 8 okt, 2007 23:40
Locatie: Heerlen

Bericht door deuchevootje » vr 26 dec, 2008 14:12

Zandstralen is eigenlijk te grof, krijg je te grove en diepe putjes van in het metaal. Glas(parel)stralen is beter, de coating pakt dan ook beter.
2CV6 Club '85------Vandaag is Rood....de kleur van mijn Eendje

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » zo 28 dec, 2008 13:53

Ik heb ook een setje velgen laten stralen (5 stuks). En daarna in de epoxy laten spuiten. Kostte 120 euro. Is netjes gedaan. Heb ook gelijk twee bumperrozetten mee laten stralen.

Mja, volgende keer koop ik wel weer nieuwe. Zijn inderdaad in de aanbieding nu! Dus ik zou voor nieuwe gaan!
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » zo 28 dec, 2008 14:25

Oude velgen niet weg smijten. Zometeen doet iedereen dat en blijft er geen velg meer over.
Afblijven.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 28 dec, 2008 22:33

Ze worden nog nieuw gemaakt hoor.

Rotte zooi wegflikkeren dus. ;-)
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » zo 28 dec, 2008 23:05

Als ze rot zijn wel ja. Maar er zijn ook nog prima exemplaren.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

melloyello
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 95
Lid geworden op: za 31 jan, 2004 19:33
Locatie: Andijk.

Bericht door melloyello » di 30 dec, 2008 18:35

deuchevootje schreef:Zandstralen is eigenlijk te grof, krijg je te grove en diepe putjes van in het metaal. Glas(parel)stralen is beter, de coating pakt dan ook beter.
Zorg dat je een grofheid van minimaal 35 um hebt voor het poedercoaten. Een te geringe ruwheid verminderd de kans op goede hechting. Als je straalt met SA2,5, bereik je een grofheid van een 50 um.

1 laag poedercoat is min of meer een transportlaag. Op de hoge puntjes van de grofheid zit dan maximaal 1o tot 20 um. Eigenlijk veels te weinig. Een 2 laags poedercoat is dan ook veel beter.

In principe kun je elke kleur krijgen, maar de minimale afname is voor een poedercoater 25 kg, terwijl hij inclusief hetgeen in zijn systeem zit, misschien maar 10kg nodig heeft.

Wil je er een blanke lak over als afsluiting, dan kan dat ook in poeder, maar dat kost het twee tot drievoudige van gewone poeder.

Ik heb een paar weken geleden een offerte gemaakt voor een DS-boer. Bij een serie van 10 sets (50 velgen) kwam ik uit op pakweg 15 euro per velg in een tweelaags poedercoating. Dat was inclusief het stralen van vliegroest, maar exclusief het verwijderen van de oude verf en smeershit.
Vroemvrotpruttel.

. __ ø.___o
(O_\D/___O)

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » wo 31 dec, 2008 10:39

Het grote probleem als je een flink gevliegroeste velg laat stralen en coaten zijn de putten. De roest mag dan niet perforerend zijn, ze laat wel putten na. Om het mooi te doen zouden die eigenlijk op voorhand opgevuld moeten worden met tin bv.


Yannick
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Plaats reactie