olie

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

olie

Bericht door Ramon » zo 20 jun, 2004 17:35

welke is de beste en wat kan je bereiken met andere diktes (zomer/winter)
wie heeft er tips en goeie adresjes?????

Gerard?

Gebruikersavatar
Duintje
Moderator
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Duintje » zo 20 jun, 2004 20:45

ALLEDAG --> VRAAGBAAK --> OLIE

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » di 22 jun, 2004 21:30

heeft er iemand nog ervaringen die die wil delen en merken en nummers van olie die ik het beste kan gebruiken, ook of het verstandig is om 20w50 te gebruiken in de zomer, misschien of iemand ook ideen heeft waar ik deze olien kan kopen.

Mijn2CV
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: do 8 jan, 2004 14:25
Locatie: Kampenhout (B)

Bericht door Mijn2CV » di 22 jun, 2004 22:41

Ik gebruik het hele jaar door: FINA Excel 10W40 Semi-Synthetic. Zonder problemen...

Heb geen ervaring met andere oliëen dus kan niet vergelijken.

Groeten,
Niels R.

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » wo 23 jun, 2004 11:02

Ik heb weinig ervaring met 15w40...
die gebruik ik het hele jaar door,
dat werkt wel denk ik...
1977 Mehari

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bullit » wo 23 jun, 2004 12:56

daar gaan we weer....

ff op een rijtje.

-20W50 dikke olie smeert beter, vormt een zeer sterke film en kan goed tegen zware belastingen. Daarnaast is het een lekker ouderwetse olie die goed past bij de toleranties van een eendenmotor, dwz hele kleine spelingkjes in de lagers etc vult het goed op. Ook bij oliedrukproblemen is een dikke olie de oplossing. De olie laat zich niet overal zomaar uitpersen en bereikt zo ook de meest vergelegen smeerplaatsen. Nadeel: erg dik in winter bij de koude start, dan duurt het lang voordat de olie verdeeld is in het blokje. (mineraal)
-15W40, goede allrounder en goedkoop. (mineraal) Iets minder sterke film dan 20W50
-15-W50 (Comma) beste van beide?? (mineraal)
-10W40, semi-synth, goed, maar duurder. Vaak met wat weekmakers erin om de pakkingen soepel te houden. Hoewel er W40 op staat de olie op temperatuur toch minder dik dan 15W40. Ideaal voor in de winter. De olie wordt bij een koude start snel rondgepompt en er is dus minder start-slijtage. Gaat langer mee.
-synthetische olie.... goed als je het vanaf je revisie (na de inloop olie) gebruikt. Anders: op eigen risico, zit vol met dopes en maakt al je zwarte muk los. Dit kan leiden tot een plotselinge stijging in je verbruik doordat allerlei afdichtende 'troep' los is gekomen. Daarnaast kan je losgekomen troep voor een olie-infarct zorgen waneer het rond gaat zweven en dan een vitaal oliekanaaltje verstopt. Eigenlijk zou je bij de wissel van minerale- naar synthetische olie de motor 5 minuten op flush olie moeten laten draaien, zodat je de troep eruit spoelt. Ook dan weet je niet of alles eruit is gekomen en het afdichtende effect van sommige vervuiling ben je evengoed kwijt. Diktes als 0w30 zijn totaal ongeschikt, je zou nooit voldoende druk krijgen. De olie zou tussen de kleinste openeingen uit spuiten en de achterste smeerplaatsen niet bereiken. De maattolleranties van een eend zijn niet geschikt voor zulke waterdunne olie. Olie's als 5W60 zouden in principe kunnen, met alle beschreven risico's. Synthetische olien gaan lang mee en kunnen hoge temperaturen verdragen zonder dat de moleculaire ketens meteen 'geknipt' worden waardoor normale olien verdunnen.
-toevoegingen: stond er zelf altijd sceptisch tegenover, maar TSL lijkt in ieder geval bij gebruik van minerale olie de nodige verbeteringen te brengen. Bij twee eenden merkte ik duidelijk een mooiere en stillere loop van de motor, bij een ander echter geen merkbaar effect. Let op: sommige toevoegingen bevatten vaste delen (teflon) en kunnen schadelijk zijn!
-kwaliteitscodes: let er op (hoe hoger de letter hoe beter de kwaliteit, maar vergelijk ze alleen bij de zelfde soorten olie. Op een dure 20W50 kun je hele lage codes tegen komen i.v.m. een goedkope 15W40, terwijl de 20W50 toch beter is. Dat komt omdat 20W50 gewoon ouderwetser is en soms niet geschikt bevonden is voor moderne veeleisende motoren.

B.
Laatst gewijzigd door Bullit op wo 23 jun, 2004 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » wo 23 jun, 2004 17:25

super bedankt hier heb ik wat aan, ik heb net mijn olie ververst, heb ik bij de dealer gewoon 15w40 gehaald die er in gegooid.

ook heb ik gelijk mijn boegies vervangen alleen kwam ik erachter dat de vorige eigenaar van dit blok, er een tap heeft in gedraaid die vervolgens helemaal rot was, dus kon ik er een nieuwe tap inzetten, met veel pijn en moeite

Mario tt

Bericht door Mario tt » di 21 sep, 2004 22:56

Om even in te haken op de olie vraag , ik had de vraagbaak gelezen. Er daar stonden allerlei bak olieen maar er stond ook een verhaal over koperaantastende olieen. Nu heb ik multigear 80w90 (niet voor een eend) van texaco maar tast deze ook koper aan?

Alvast bedankt, ben hier terecht gekomen via Google, heb geen eend! Sorry.

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bullit » do 23 sep, 2004 16:29

moderne versnellingsbakken daar wel tegen, maar de olie de je hebt gekocht is niet (echt) geschikt voor eenden....

en nu een eend kopen of wegwezen! :wink:

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » do 23 sep, 2004 16:36

Bullit schreef:moderne versnellingsbakken daar wel tegen, maar de olie de je hebt gekocht is niet (echt) geschikt voor eenden....

en nu een eend kopen of wegwezen! :wink:
En welke olie is dan wel geschikt voor je versnellingsbak ? :D
Afblijven.

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » do 23 sep, 2004 17:13

Bullit schreef:en nu een eend kopen of wegwezen! :wink:
Dat kan ook wel een beetje minder lullig, toch? :oops:
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bullit » do 23 sep, 2004 21:42

let op het knipoogje!

Mario TT

Bericht door Mario TT » di 28 sep, 2004 19:22

nou het zit zo, ik was op zoek op google over olien. Ik heb zelf een Kreidler Florett. www.kreidler.nl is voor mij veels te laag waardoor ik ben gaan zoeken naar informatie over olien. In mijn kreidler versnellingsbak zit koper... nu wil ik graag weten of in multigear van texaco ook de antilas stoffen zitten die de koper aantasten. het gaat hier om de bovengenoemde 80w90. Ik hoop op een serieus antwoord. Ik wil een eend maar ik heb geeneens een rijbewijs.. (ben al wel 21 hoor).

p.s.:
Ik heb een fles van een liter staan hier, dus vandaar dat ik het wil weten.. zonde om een nieuwe fles te kopen terwijl dat niet nodig is. weet iemand een geschikte olie 80w90 of iig sae 80 zonder de koperaantastende stoffen?

groetjes Mario
kreidler-florett@wanadoo.nl

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bullit » di 28 sep, 2004 22:33

kijk eens bij 'Alledag' en dan bij 'vraagbak': onderaan staat iets over bakolie. Ikzelf gebruik Millers TRX, maar die is moeilijk te krijgen. Bij Motorzaken kun je ook nog wel eens Redline olie krijgen. Ga vooral eens kijken op sites als millersoils.nl e.d.

ik zal niks meer zeggen over je niet-eend-hebben :wink: :wink: :wink: :wink: (duidelijk genoeg??)

B.

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » vr 1 okt, 2004 10:34

Effe ingrijpen.

Een 2cv motor heeft aanmerkelijk ruimere tolleranties als een moderne motor.
Gevolg is dat er dikkere olie gebruikt moet worden.
Daarom wordt 20W50 in de zomer en 15W50 in de winter aangeraden.
W40 is ECHT te dun in de meeste gevallen, zeker als de motor al 100.000 achter z'n kiezen heeft.

En die verhalen van:"ik rij al 150.000km op 10W40 en nog nooit problemen gehad" daar heb je dus echt helemaal niks aan.
Kom es gezellig een uurtje achter mij aanrijden en dan kijken we hoevaak jou oliedruk lampje aangaat na een half uurtje crossen door de backroads van belgie...

Je merkt pas echt dat de motoren w50 nodig hebben als je ze eens flink belast. En als je mazzel hebt haalt zo'n motortje vast wel de 2ton op w40 en als je pech hebt niet, maar ik wil het risico niet lopen.
Comma 15W50 is in elke beetje behoorlijke automaterialen zaak te vinden in nederland.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Gesloten