Wil niet meer starten

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Gerardo
Beginner
Beginner
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 16 jul, 2008 15:38
Locatie: Beverwijk

Wil niet meer starten

Bericht door Gerardo » vr 2 jan, 2009 22:32

Zo'n 3 weken geleden begon de ellende.

Moeite met starten maar het lukte. 2 dagen daarna heb ik nog een x kunnen starten door snel de sleutel "terug te draaien'. De dag daarop enkel wuuu wuu wu....lampjes dashboard, lichten en benzinemeter waren nog ok. Na 2 weken weer geprobeerd maar enkel nog wuu. Ik dacht het weer zit ook niet mee dus misschien is de accu wel te zwak. Vervolgens een andere accu er ingezet maar het geluid blijft hetzelfde.

2 buurmannen naar buiten gehaald...even duwen, starten en lopen als een zonnetje. Zo'n half uur rondjes gereden eend uit maar niet weer starten.

De tip om warme kruiken onder de motorkap te leggen werkte ook niet. Draadjes zitten keuring aan het contactslot vast. Vandaag een andere startmotor erin maar nog steeds wuu........

Wat zou het kunnen zijn....help
2cv6 speciale club 1987
AK400 1970

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 2 jan, 2009 22:59

Misschien je contactrol. Deze zit onderaan het contactslot. Daar sluit je de draadjes op aan. Deze kun je er voorzichtig afhalen met bv. een klein schroevendraaiertje. Kijk eens of deze geoxideerd is van binnen.

Ik had hier laatst ook een eend die niet starten wilde, bleek de contactrol te zijn. Was helemaal groen van binnen...
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 2 jan, 2009 23:06

Maak ook alle verbindingenspunten van de + en de massa eens goed schoon. Met name het massapunt op de versnellingsbak.

Contactrol kan ook de boosdoener zijn zoals gezegd.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gerardo
Beginner
Beginner
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 16 jul, 2008 15:38
Locatie: Beverwijk

Bericht door Gerardo » za 3 jan, 2009 00:58

Het contactslot is er vorig jaar nog nieuw ingezet maar ik ga morgen zeker even hier naar kijken en laten weten of ie vuil is of wat dan ook.

En ik was al bang dat iemand over accu, stroom en/of massa zou beginnen.
Ik weet niet wat massa inhoud of wat het is, kweet alleen dat ik een groen draadje bijgevoegd zie bij de min pool. De polen en de klemmen zien er wel behoorlijk zwart/vet uit.

O ja en het gekke is dat op moment van starten staat mijn radio uit maar op moment dat ik de sleutel weer terug draai gaat ie spontaan aan......waarschijnlijk niets mee te maken....hoop ik?
2cv6 speciale club 1987
AK400 1970

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » za 3 jan, 2009 09:41

Over de massa. Maak alle punten eens los en schoon die naar de accu gaan (de 2 dikke kabels dus + en -). De dikke - kabel van de accu gaat naar een bout op de versnellingsbak, dat is het massapunt. Even loshalen en schoonmaken en weer monteren.

Piece of cake.

Heb je destijds het contactslot met rol vervangen of alleen het contactslot. De rol is het ronde stuk plastich wat onder het contactslot zit waar de 3 kabels insteken. Deze zit vast met een veerring, die je er aan de zijkant uit kunt wippen met een schroevendraaier. Als je die destijds vervangen hebt en je hebt je oude slot en rol nog dan zou je je oude rol eens kunnen monteren.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » za 3 jan, 2009 11:15

mmh, klinkt inderdaad als contactrol in combinatie met slechte massa kabel. Zoals Punky aangeeft en anders voor 10 euro nieuwe massa kabel kopen, ook die dingen slijten, voornamelijk net na de aanhechting van de klem. En alles schoonmaken, accupolen met schuursponsje, daarna lekker invetten met vaseline.

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » za 3 jan, 2009 11:59

backfire schreef:daarna lekker invetten met vaseline.
wel de zuurvrije variant... :wink:
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Gebruikersavatar
Eendeke
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 538
Lid geworden op: di 12 feb, 2008 15:54
Locatie: Hilverum onder de zendmast.

Bericht door Eendeke » za 3 jan, 2009 14:19

Die van mij doet het nu ook niet meer :cry: Hij start niet meer, en ik denk dat het wel de accu is :? Hij geeft maar een kleine "wuuu" en dan niets meer.
Heb hem vorige week nog rijdend weggezet (in een koude schuur, dat wel)
Zal hem eerst maar eens op de lader zetten...Groetjes!

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » za 3 jan, 2009 17:41

Zou zomaar kunnen met deze kou. Echt de tijd voor de accu om de geest te geven.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gerardo
Beginner
Beginner
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 16 jul, 2008 15:38
Locatie: Beverwijk

Bericht door Gerardo » za 3 jan, 2009 20:33

Ik heb waarschijnlijk het probleem te pakken....hoop ik.....ik had nog een oud contactslot liggen en zag inderdaad hoe ik de rol kan verwijderen. Maar dacht toen van laat ik eens met beide accu's langs K.Fit gaan om te testen, scheelt weer een hoop gedoe in de kou (heb volgens mij de griep van vrouw en kind als weekend kadootje gekregen).

En inderdaad beiden zo dood als een pier mmmmmm andere accu stond een maand in een droge maar wel ijskoude schuur en ook niet meer de jongste.

Als ik me morgen een beetje goed voel ga ik de nieuwe accu proberen...tis
mij al weer te lang geleden dat ik in de eend heb gereden.

Hopelijk morgen goed bericht
2cv6 speciale club 1987
AK400 1970

Gebruikersavatar
Eendeke
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 538
Lid geworden op: di 12 feb, 2008 15:54
Locatie: Hilverum onder de zendmast.

Bericht door Eendeke » za 3 jan, 2009 21:54

Hihi, volgens mij hebben we hetzelfde probleem. Mijn accu heeft ook al een jaar plat gestaan, gestart met kabels vele keren en paar keer geladen. Nu is ie echt dood volgens mij. (de vrieskou was de boosdoender)

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » zo 4 jan, 2009 00:07

Om je moed te geven ....
Drie weken in warm buitenland geweest. Vrijdagmiddag terug gekomen. Berichten van mogelijke elfstedentocht bleken niet eens zo onwaar met die vrieskou ... :cry:
Auto nodig voor boodschappen want niks te vreten in huis.
Eendgevoel kriebelde te veel, dus die werd het. Na een beetje aandringen .... STARTEN!!! :lol: :lol:
Lekker gegeten die avond.
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

Gerardo
Beginner
Beginner
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 16 jul, 2008 15:38
Locatie: Beverwijk

Bericht door Gerardo » wo 7 jan, 2009 10:28

Nou heb inderdaad de griep te pakken, wat een gelul is dat joh, dus de nieuwe accu staat nog steeds ongeduldig in de gang te wachten voor gebruik. Ik hoop zondag de accu te plaatsen dan ben ik waarschijnlijk wel weer boven Jan.
2cv6 speciale club 1987
AK400 1970

wouter87
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 372
Lid geworden op: zo 5 feb, 2006 16:37
Locatie: Echt

Bericht door wouter87 » do 8 jan, 2009 12:26

ik hoop dat ik jullie raad ook kan gebruiken.
zondag eendje rijdend weg gezet. maandag niets meer. de startmotor draait rond. de eend doet één keer net alsof hij aanslaat daarna niets meer. alles gecontroleerd vonk bobine benzine ontsteking wat kan het nog zijn????
C'est une bonne voiture

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5128
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 8 jan, 2009 12:44

spanning wordt door starten te laag en geeft een zwakke vonk. Een koude accu levert minder spanning. Probeer eens met aanslingeren of aan duwen.
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie