starten op LPG
starten op LPG
Tot gisterenavond startte m'n eend altijd zonder probleem op LPG, nu vriest het iets harder (-14.5°c) en wilt m'n eend niet meer starten...
ten eerste kon m'n accu het niet aan om lang door te starten, dus maar aan de lader gehangen, na 2 uur(dus maar een beetje bijgeladen) terug de eend in gegooid en opnieuw geprobeerd, m'n accu was na effe doorstarten alweer leeg... heb dus niet op benzine geprobeerd
Maar is het eigenlijk normaal dat die op LPG niet start als het zo koud is? Moet ik h'm voortaan na de laatste rit 'savonds op benzine zetten?
ten eerste kon m'n accu het niet aan om lang door te starten, dus maar aan de lader gehangen, na 2 uur(dus maar een beetje bijgeladen) terug de eend in gegooid en opnieuw geprobeerd, m'n accu was na effe doorstarten alweer leeg... heb dus niet op benzine geprobeerd
Maar is het eigenlijk normaal dat die op LPG niet start als het zo koud is? Moet ik h'm voortaan na de laatste rit 'savonds op benzine zetten?
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
Bevriest de verdamper niet?
De gas-eend van 013 starte vanmiddag (en gisteren eind van de morgen) gewoon op gas.
Deze heeft echter wel het gassysteem met uitlaatstift en niet met een apart koelvloeistofsysteem, om de verdamper te verwarmen, dus de verdamper krijgt snel warmte.
Als je het koelvloeistof systeem hebt zou ik eerst even op benzine rijden, en dan pas op gas over, zodat de verdamper al warm is.
De gas-eend van 013 starte vanmiddag (en gisteren eind van de morgen) gewoon op gas.
Deze heeft echter wel het gassysteem met uitlaatstift en niet met een apart koelvloeistofsysteem, om de verdamper te verwarmen, dus de verdamper krijgt snel warmte.
Als je het koelvloeistof systeem hebt zou ik eerst even op benzine rijden, en dan pas op gas over, zodat de verdamper al warm is.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
- Locatie: stompwijk (zh)
hoe wordt je verdamper verwarmd? ik ken alleen het systeem met koelvloeistof. dan verwarmt de warm geworden koelvloeistof de verdamper, start je meteen op lpg, dan is de kans groot, zelfs als het boven nul is, dat je verdamper bevriest. dit omdat lpg wat van de vloeibare naar de gasvormige fase gaat, energie (warmte) aan de omgeving onttrekt.
ik denk dat je een systeem hebt met wikkelingen rondom je uitlaat, waardoor vloeistof loopt welke je verdamper warm maakt. maar dan moet wel eerst de motor lopen. dus eerst starten op benzine. uitlaat wordt snel heet, dus zal je redelijk snel op lpg over kunnen schakelen.
edit: zie dat tom al antwoord heeft gegeven.
ik denk dat je een systeem hebt met wikkelingen rondom je uitlaat, waardoor vloeistof loopt welke je verdamper warm maakt. maar dan moet wel eerst de motor lopen. dus eerst starten op benzine. uitlaat wordt snel heet, dus zal je redelijk snel op lpg over kunnen schakelen.
edit: zie dat tom al antwoord heeft gegeven.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break
ja , dat is normaal ,
de LPg verdampt bij -14 anders als bij kamertemperatuur , en dus klopt er geen moer meer van je mengselafstelling .
dit is best aan te passen , dan start hij best aardig bij -14 , alleen loopt hij dan voor geen meter als hij warm is.
hoe je je verdamper verwarmd is hier even niet relevant , voordat je de motor start is de verdamper per definitie koud.....
je hebt zojuist ontdekt waarom de huidige generatie LPG installaties of op benzine starten , of via de lambdasonde continu het mengsel aanpassen en daarmee kunnen corrigeren voor dit soort arctische temperaturen .
groet
Huub
( die onder de 5 graden al op benzine start ....)
de LPg verdampt bij -14 anders als bij kamertemperatuur , en dus klopt er geen moer meer van je mengselafstelling .
dit is best aan te passen , dan start hij best aardig bij -14 , alleen loopt hij dan voor geen meter als hij warm is.
hoe je je verdamper verwarmd is hier even niet relevant , voordat je de motor start is de verdamper per definitie koud.....
je hebt zojuist ontdekt waarom de huidige generatie LPG installaties of op benzine starten , of via de lambdasonde continu het mengsel aanpassen en daarmee kunnen corrigeren voor dit soort arctische temperaturen .
groet
Huub
( die onder de 5 graden al op benzine start ....)
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 171
- Lid geworden op: do 3 jul, 2008 16:01
Electrisch verwarmen zou een mooie optie zijn, dat gebruiken ze ook veel met dieselmotoren die op PPO rijden waarbij de PPO verwarmt moet worden.
Ik start mijn Aca altijd op benzine. Al heel snel (3 minuten) kan ik overschakelen naar LPG. De verdamper heeft maar weinig warmte nodig in feite, het hoeft allemaal niet zo heet. Heb inderdaad een warmtewisselaar (WW) van rood koper net voor de 1e pot.
mij is ook egzegd door iemand die al meer dan 20 jaar op LPG rijdt dat de vlotter het niet zo fijn heeft als je koud start op LPG omdat ie nogal ligt te stuiteren.
Martijn Arnhem
Ik start mijn Aca altijd op benzine. Al heel snel (3 minuten) kan ik overschakelen naar LPG. De verdamper heeft maar weinig warmte nodig in feite, het hoeft allemaal niet zo heet. Heb inderdaad een warmtewisselaar (WW) van rood koper net voor de 1e pot.
mij is ook egzegd door iemand die al meer dan 20 jaar op LPG rijdt dat de vlotter het niet zo fijn heeft als je koud start op LPG omdat ie nogal ligt te stuiteren.
Martijn Arnhem
ok, volgens mij is m'n batterijlader een beetje kaduuk...
startmotor draait op halve krachten af en toe slaat de motor aan, maar na 2 toeren slaat 'ie weer af...
De motor zou eigenlijk wat sneller moeten draaien, dan zou 'ie wel starten denk ik... batterij nog maar eens aan de lader hangen dan maar...verdoemme m'n shag is op dus die eend MOET starten vandaag
en btw de koelvloeistof is bevroren hoewel er echt heelveel antivries in zit
toch wel raar om over koelvloeistof te praten op een 2cv forum
Edit J.C. : van 2 berichten 1 gemaakt
startmotor draait op halve krachten af en toe slaat de motor aan, maar na 2 toeren slaat 'ie weer af...
De motor zou eigenlijk wat sneller moeten draaien, dan zou 'ie wel starten denk ik... batterij nog maar eens aan de lader hangen dan maar...verdoemme m'n shag is op dus die eend MOET starten vandaag
en btw de koelvloeistof is bevroren hoewel er echt heelveel antivries in zit
toch wel raar om over koelvloeistof te praten op een 2cv forum
Edit J.C. : van 2 berichten 1 gemaakt
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 171
- Lid geworden op: do 3 jul, 2008 16:01
Koelvloeistof is een stof op zich en anti-vries zit in water. Koelvloeistof beschermt bij mij tot -36. De zaak ontdooit vanzelf wel op benzine als je rijdt. Eigenlijk dus geen probleem denk ik, hoewel ik niet weet of je schade kunt krijgen aan je verdamper.hanzz schreef:
en btw de koelvloeistof is bevroren hoewel er echt heelveel antivries in zit
Edit J.C. : van 2 berichten 1 gemaakt
Heb je er trouwens een pomp inzitten ? De pomp zal het ook niet leuk vinden als ie bevroren is. ?
Martijn Arnhem
Hoi
'k was ook al bezorgd om m'n pompje, Bleek het water toch niet bevroren te zijn, dat waterreservoirtje was gewoon vuil, daarom leek dat...
eend is nu na lang doorstarten gestart, effe mee gereden op benzine maar op gas wilt ie precies nog niet...maarja 'k zie wel als'k m'n motor eens goed warm rijd
'k was ook al bezorgd om m'n pompje, Bleek het water toch niet bevroren te zijn, dat waterreservoirtje was gewoon vuil, daarom leek dat...
eend is nu na lang doorstarten gestart, effe mee gereden op benzine maar op gas wilt ie precies nog niet...maarja 'k zie wel als'k m'n motor eens goed warm rijd
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 171
- Lid geworden op: do 3 jul, 2008 16:01
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 645
- Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
- Locatie: Ter Aar
- Contacteer:
bedankt voor de tip,AZL57 schreef:Als het erg koud is dan is even slingeren voor je gaat starten een goed idee. Je maakt de motor even los.
Ik dacht dat mijn accu leeg was, bleek mijn olie (20w50) zowat bevroren, het was net appelstroop in de jerrycan (in het schuurtje) dus in de motor zal het niet beter geweest zijn. de motor kwam dus nauwelijks rond...
Na wat handmatig slingeren (om te starten ging dit totaal niet) kon ik wel met de startmotor starten. Ik kan me alleen indenken dat het niet gezond is voor een blok, omdat de oliepomp de olie niet of nauwelijks rond zal krijgen. dus heb ik voorzichtig het blok warm gereden voor dat ik flink gas gaf.
Ik weet niet of het beter is om met zo'n kou dunnere olie te gebruiken? ik weet wel dat dunne olie er in mijn blok zo doorheen gejaagd is... (ja revisie staat op de planning)
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
Ik spaar heel langzaam voor een AZU