via energie direct (www.energiedirect.nl). het is zelfs minder geworden, 7,9 cent per kwh. transportkosten via nuon of eneco of weet ik veel, zijn vaste maandbedragen en niet afhankelijk van verbruik.backfire schreef:11 cent? Waar tank jij dan, bij mij kost het inclusief transport belasting etc etc 32 cent. Of maak ik nu een gruwelijke rekenfout ergens?
2cv EV toekomst?
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
- Locatie: stompwijk (zh)
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 221
- Lid geworden op: ma 21 nov, 2005 11:48
- Locatie: standdaarbuiten
Hoi Reiziger, ik heb net de volgende berekening gemaakt:reiziger schreef:hoe zit dit nou financieel/energetisch?
22 KW levert de elektromotor zegt het artikeltje. Maar hoeveel elektriciteit kost dat per, zeg 1 uur?
Onze benzinemotoren rijden (ik hou de getallen nu wat simpel voor een indicatie) gemiddeld in een uur 60 km en rijden 1:20 met als benzineprijs 1,50/l. Dus na 1 uur heb ik aan euro's 'verbrandt': 60/20*1,5= eur 4,50
Met lpg is het 0,4/l en 1:15 = 60/15*0,4= eur 1,60
Stel ik rij weer 1 uur met die 22 KW (geen idee hoe ver ik dan ben gekomen trouwens). Heb ik dat 22 KW/h = 22*0,11= eur 2,42 verbruikt?
Vast niet, maar hoe zit het dan wel?
Een uur op vol vermogen met electriciteit
E = p . t 22Kw . 1 = 22 Kwh
1 Kwh = 3,6 Megajoule 22 . 3,6 = 79,2 MJ
stel rendement electromotor = 90% (= laag want 95% komt ook al voor)
er is dus 88,5 MJ input nodig om 1 uur op vol vermogen te rijden (= 24,5 Kwh)
24,5 . 0,15 (prijs per Kwh) = 3,675 euro
24,5 . 0,32 (prijs van backfire) = 7,84 euro
een uur op vol vermogen met een benzine motor met hetzelfde vermogen
22 Kwh (= 32 pk) . 3,6 = 79,2 MJ
rendement van 35% (is al veel want het rendement van een gemiddelde benzine motor ligt op 25 %) Er is dus 226,28 MJ input nodig.
1 liter benzine staat gelijk aan 33 MJ. 226,28 / 33 = 6,85 liter benzine (ongeveer 1:17,5)
6,85 . 1,50 = 10,28 euro
er zitten natuurlijk wel diverse aannamens in he
Correct me if i'm wrong
dyane 4 68 en dyane 6 69
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 221
- Lid geworden op: ma 21 nov, 2005 11:48
- Locatie: standdaarbuiten
De CO2 uitstoot word dan:
1 Kwh kolencentrale = 855 gram
de uitstoot wordt dan 24,5 . 0,855 = 20,9475 kg
1 Kwh gas centrale = 404 gram
de uitstoot wordt dan 24,5 . 0,404 = 9,898 kg
1 liter benzine heeft een uitstoot van 2,4 kg/liter
de uitstoot 6,85 . 2,4 = 16,44 kg
stel er kan 120 km gereden worden op vol vermogen
per km word het volgende uitgestoten:
1 km uit een kolencentrale: 20,9475 / 120 = 175 gram CO2/km
1 km uit een gascentrale: 9,898 / 120 = 83 gram CO2/km
1 km van een benzine motor: 16,44 / 120 = 137 gram CO2/km
Voor LPG is het het onderstaande
1 liter LPG heeft een energetische waarde van 25,2 MJ/liter
226,28 / 25,2 = 8,99 liter LPG
8,99 . 0,40 = 3,60 euro
1,6 kg co2 uitstoot per liter.
1,6 . 8,99 = 14,387 kg CO2 uitstoot voor 120 km
119 gram CO2 uitstoot per km.
De EU eisen zijn:
Nieuwe auto mogen maximaal 160 gram CO2/km uitstoten
De eis voor 2012 zal worden 130 gram CO2/km zonder extra maatregelen als biobrandstoftoevoeging en 120 met extra maatregelen
Dus wij als eendrijders zitten met de benzine motor behoorlijk goed (als de berekeningen juist zijn)
1 Kwh kolencentrale = 855 gram
de uitstoot wordt dan 24,5 . 0,855 = 20,9475 kg
1 Kwh gas centrale = 404 gram
de uitstoot wordt dan 24,5 . 0,404 = 9,898 kg
1 liter benzine heeft een uitstoot van 2,4 kg/liter
de uitstoot 6,85 . 2,4 = 16,44 kg
stel er kan 120 km gereden worden op vol vermogen
per km word het volgende uitgestoten:
1 km uit een kolencentrale: 20,9475 / 120 = 175 gram CO2/km
1 km uit een gascentrale: 9,898 / 120 = 83 gram CO2/km
1 km van een benzine motor: 16,44 / 120 = 137 gram CO2/km
Voor LPG is het het onderstaande
1 liter LPG heeft een energetische waarde van 25,2 MJ/liter
226,28 / 25,2 = 8,99 liter LPG
8,99 . 0,40 = 3,60 euro
1,6 kg co2 uitstoot per liter.
1,6 . 8,99 = 14,387 kg CO2 uitstoot voor 120 km
119 gram CO2 uitstoot per km.
De EU eisen zijn:
Nieuwe auto mogen maximaal 160 gram CO2/km uitstoten
De eis voor 2012 zal worden 130 gram CO2/km zonder extra maatregelen als biobrandstoftoevoeging en 120 met extra maatregelen
Dus wij als eendrijders zitten met de benzine motor behoorlijk goed (als de berekeningen juist zijn)
dyane 4 68 en dyane 6 69
Dus qua CO2 heeft cees dus gelijk als ze zegt dat nieuwe auto's een grote belasting vormen. En dat elektrische auto's helemaal niet zo mileuvriendelijk zijn!
En weer bewezen, nu door Martijntje, dat lpg zeer goed (minst slecht) uit de bus komt. (goedkoopst en minst vervuilend)
De energieberekening vind ik wat discutable idd, maar als je die 90% regel toepast op de voorgaande berekening, dan is elektriciteit dus ong. 25-40% goedkoper dan benzine maar vervuilender!
En dat weten we nog niet hoe ver we komen met die 22KW.....
Waarom wordt lpg dan eigenlijk zo gedwarsboomd (en elektriciteit niet) door de (milieubewuste?) overheid?
nl, als je geen oldtimer hebt moet je fors meer wegenbelasting moet betalen.
En weer bewezen, nu door Martijntje, dat lpg zeer goed (minst slecht) uit de bus komt. (goedkoopst en minst vervuilend)
De energieberekening vind ik wat discutable idd, maar als je die 90% regel toepast op de voorgaande berekening, dan is elektriciteit dus ong. 25-40% goedkoper dan benzine maar vervuilender!
En dat weten we nog niet hoe ver we komen met die 22KW.....
Waarom wordt lpg dan eigenlijk zo gedwarsboomd (en elektriciteit niet) door de (milieubewuste?) overheid?
nl, als je geen oldtimer hebt moet je fors meer wegenbelasting moet betalen.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 221
- Lid geworden op: ma 21 nov, 2005 11:48
- Locatie: standdaarbuiten
Als de electromotor 22 kw levert is dit volgens bijna gelijk aan wat een benzine motortje op de krukas heeft (32pk is ongeveer 22 kw). De bak blijft zitten dus ik denk dat er ongeveer dezelfde topsnelheid mee bereikt kan worden. Met 22 Kwh ( op vol vermogen ) kan er ongeveer 120 km per uur gereden worden.. en voor de rest is de hoeveelheid te rijden km's afhankelijk van de accu capaciteit.
Oja op welke punten vind je de berekening discutabel?
Oja op welke punten vind je de berekening discutabel?
dyane 4 68 en dyane 6 69
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
- Locatie: stompwijk (zh)
dank je wel martijntje voor de heldere berekeningen.
als je kernenergie gebruikt, heb je geen c02 uitstoot. nu staat niet voor iedereen vast dat dit schone energie is, want je houdt afval over. zon- en windenergie is leuk, maar weer landschapsvervuiling.
en of co2 wel zo vervuilend is: het is in ieder geval geen broeikasgas omdat co2 niet in staat is warmte vast te houden, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld waterdamp. nu denk je natuurlijk, waarom wordt dit dan alleen maar genoemd in de media? dit komt door het offensief van de milieutaliban, als jij als wetenschapper wat anders durft te beweren, wordt figuurlijk je kop eraf gehakt. en omdat wetenschappers slimme mensen zijn, houden zij wijselijk hun mond.
het zal wel weer overwaaien, net als het gedoe over zure regen en het gat in de ozonlaag.
en voor de liefhebbers van al gore's film, hierin zijn 35 fouten (!) ontdekt: http://www.klimatosoof.nl/node/392 .
voor de goede orde, ik scheid mijn afval keurig en kijk de andere kant op als ik 's morgens de oude dieselstampert uit z'n coma wek.
als je kernenergie gebruikt, heb je geen c02 uitstoot. nu staat niet voor iedereen vast dat dit schone energie is, want je houdt afval over. zon- en windenergie is leuk, maar weer landschapsvervuiling.
en of co2 wel zo vervuilend is: het is in ieder geval geen broeikasgas omdat co2 niet in staat is warmte vast te houden, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld waterdamp. nu denk je natuurlijk, waarom wordt dit dan alleen maar genoemd in de media? dit komt door het offensief van de milieutaliban, als jij als wetenschapper wat anders durft te beweren, wordt figuurlijk je kop eraf gehakt. en omdat wetenschappers slimme mensen zijn, houden zij wijselijk hun mond.
het zal wel weer overwaaien, net als het gedoe over zure regen en het gat in de ozonlaag.
en voor de liefhebbers van al gore's film, hierin zijn 35 fouten (!) ontdekt: http://www.klimatosoof.nl/node/392 .
voor de goede orde, ik scheid mijn afval keurig en kijk de andere kant op als ik 's morgens de oude dieselstampert uit z'n coma wek.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Martijntje berkenen even opnieuw met de aanname dat je bij vol vermogen de eend geen 1:17,5 haalt maar eerder 1:13 en kijk dan nog eens wat het verschil is.
Overigens LPG is en blijft een bijproduct bij de productie van benzine/diesel en kerosine.
Overigens volgens mij ligt de co2 productie bij een eend een stuk hoger, dat is ook de reden geweest dat deze in zwitserland na 1986 niet meer verkocht mocht worden.
Cees transportkosten en belastingen worden berekend op basis van verbruik, aansluitkosten en netwerkkosten zijn vast, maar ook daar moet je rekening mee houden. Zo kost 1KWh gemiddeld dus 32 cent en Gas per kuub momenteel 70 cent
Overigens LPG is en blijft een bijproduct bij de productie van benzine/diesel en kerosine.
Overigens volgens mij ligt de co2 productie bij een eend een stuk hoger, dat is ook de reden geweest dat deze in zwitserland na 1986 niet meer verkocht mocht worden.
Cees transportkosten en belastingen worden berekend op basis van verbruik, aansluitkosten en netwerkkosten zijn vast, maar ook daar moet je rekening mee houden. Zo kost 1KWh gemiddeld dus 32 cent en Gas per kuub momenteel 70 cent
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 221
- Lid geworden op: ma 21 nov, 2005 11:48
- Locatie: standdaarbuiten
Backfire, het verschil zal dan dus zitten in het rendement van een benzinemotor. Als er 25% rendement word gepakt zal het het volgende worden:
22 Kwh (= 32 pk) . 3,6 = 79,2 MJ
25% rendement, de input zal dus 316MJ zijn
316 MJ/33 MJ = 9,5 liter
120 KM / 9,5 = 12,6 km/liter
Dit kan zijn en er zullen vast eenden zijn die 1:13 rijden. Echter ik rij met mijn zelf gereviseerd en met scoop afgesteld blokje bij 120 km/h (op de gps) gemiddeld 1:16,5
En Cees, er word niet meer over zure regen en het gat in de ozonlaag gesproken omdat deze problemen ver opgelost zijn
22 Kwh (= 32 pk) . 3,6 = 79,2 MJ
25% rendement, de input zal dus 316MJ zijn
316 MJ/33 MJ = 9,5 liter
120 KM / 9,5 = 12,6 km/liter
Dit kan zijn en er zullen vast eenden zijn die 1:13 rijden. Echter ik rij met mijn zelf gereviseerd en met scoop afgesteld blokje bij 120 km/h (op de gps) gemiddeld 1:16,5
En Cees, er word niet meer over zure regen en het gat in de ozonlaag gesproken omdat deze problemen ver opgelost zijn
dyane 4 68 en dyane 6 69
phoe, wat een meningen over de milieubelasting van co2, kernenergie, zure regen, ozonlaag etc. Zelf heb ik niet zozeer twijfels bij de zure regen (herinner je de situatie in Zuid-Limburg 15 jaar geleden), wel bij het ozonlaag gat en CO2;
De elektro auto's obv kernenergie lijkt me al beter maar dat is vast niet iedereen met me eens.
MAAR: lukt het ons om een eensluidende conclusie te bereiken over de meest mileuvriendelijke brandstof en de kosten daarvan?
- benzine
- lpg
- elektriciteit
Want de burton elektro-oplossing zal vast ook passen in de andere A-types.
De elektro auto's obv kernenergie lijkt me al beter maar dat is vast niet iedereen met me eens.
MAAR: lukt het ons om een eensluidende conclusie te bereiken over de meest mileuvriendelijke brandstof en de kosten daarvan?
- benzine
- lpg
- elektriciteit
Want de burton elektro-oplossing zal vast ook passen in de andere A-types.
- Jeroen-citroen
- Moderator
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
- Locatie: Amsterdam
Zolang er benzine gemaakt wordt heb je lpg als "rest produkt" Daarvan wordt nu maar een klein deel gebruikt en de rest wordt gewoon afgefakkeld. Op dit moment zeg ik dus lpg is het beste omdat je niet voor een extra uitstoot zorgt. Zouden er veel mensen op lpg gaan rijden verminder je dus de uitstoot van de benzine wagens en tevens wordt het restprodukt tenminste nuttig gebruikt.
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
- Locatie: stompwijk (zh)
ik weet het niet. pas in 1984 was men in staat dat gat in de ozonlaag te meten, dus wie zegt dat het er niet altijd was. daarnaast was het gat, wat elk voorjaar boven de zuidpool ontstaat, in 2006 het grootst ooit (sinds 1984 dus) gemeten. dus het is er nog.martijntje schreef:En Cees, er word niet meer over zure regen en het gat in de ozonlaag gesproken omdat deze problemen ver opgelost zijn
en wat de zure regen betreft, grote gebieden waar de bossen stierven bleken last te hebben van een laag grondwaterpeil, de bomen verdroogden dus.
wat ik bedoel met deze argumentatie, de waarheid zal wel ergens in het midden liggen, het is goed om te handelen met het milieu in je achterhoofd, maar laat je niet gekmaken. milieu wordt vaak aangehaald door de overheid om belasting te kunnen heffen.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break
Elektrisch is met k omdat het van oorsprong een grieks woord is.
Net zoals katapult bijvoorbeeld.
Fransen en Engelsen hebben de gewoonte alle k's eruit te gooien maar elektriciteit komt van elektron.
elek·tri·ci·teit de; v (nat) kracht die o.a. door wrijving of langs chemische weg opgewekt kan worden
Sorry hoor ;o)
De rest ga ik nu niet op reageren.
Net zoals katapult bijvoorbeeld.
Fransen en Engelsen hebben de gewoonte alle k's eruit te gooien maar elektriciteit komt van elektron.
elek·tri·ci·teit de; v (nat) kracht die o.a. door wrijving of langs chemische weg opgewekt kan worden
Sorry hoor ;o)
De rest ga ik nu niet op reageren.
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Welke energiebron is goed te gebruiken
Een energiebron voor de toekomst moet er een zijn die al bestaat en dus niet meer gemaakt moet worden,dus zullen we naar zonne- en windenergie moeten overstappen
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 791
- Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 13:01
- Locatie: Hengelo
ik ben eigenlijk heel erg benieuwd hoe de persluchtauto's uit Nice zich gaan ontwikkelen; simpele en goedkope techniek die goed bruikbaar lijkt
http://www.mdi.lu/english/
groetjes Captain Krimssssssson
http://www.mdi.lu/english/
groetjes Captain Krimssssssson
-
- Gebruiker
- Berichten: 126
- Lid geworden op: di 26 jun, 2007 14:02
- Locatie: Kraggenburg
- Contacteer:
Heeft iemand zich wel eens afgevraagd waarom er op site van Burton niets wordt vermeld over die electrische versie ? De getoonde wagen is gewoon een benzine versie.
Gewoon weer een broodje aap van ****. (daar is hij goed in). Hij verhuurt zich nu ook als standup comedian voor feesten en partijen (zie het knopje **** op de site).
[edit NP: graag minder snerend Wim van den Bergh. Een beetje overbodig, zulke steken onder water.
Mocht je deze persoon iets te melden hebben, ga eens bij hem op de koffie. Berichten in deze trant passen niet hier.]
Gewoon weer een broodje aap van ****. (daar is hij goed in). Hij verhuurt zich nu ook als standup comedian voor feesten en partijen (zie het knopje **** op de site).
[edit NP: graag minder snerend Wim van den Bergh. Een beetje overbodig, zulke steken onder water.
Mocht je deze persoon iets te melden hebben, ga eens bij hem op de koffie. Berichten in deze trant passen niet hier.]
1984 Le Patron 3 / 1986 BX 1.4 RE / 1997 Saxo 1.6 SX automaat / 2012 DS3 HDI EGS
http://www.nwpvandenbergh.nl/citro-gekte/wagens.html
http://www.nwpvandenbergh.nl/citro-gekte/wagens.html