Stofferen zelf doen.

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » za 3 jan, 2009 19:49

Ondertussen aanvang gemaakt van het zitgedeelte. Het uittekenen van de eerste zitting, inclusief 2cm strook, oh en voor de zekerheid 4 cm extra lengte, mocht het nodig zijn.

Afbeelding

Hier heb ik drie zittingen (eigenlijk twee zittingen en 1 rugdeel v.v.), later nog 1 extra maken, maar ik ga eerst de patronen nog eens nameten en uitleggen op het skai.

Afbeelding

Ondertussen ook alvast het extra schuim op maat gesneden voor de zitting en rug. Dit schuim wordt verlijmd op de bank. Er komt ook nog een laag schuim onder het skai (net zoals het orgineel)

Afbeelding

Afbeelding

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 4 jan, 2009 17:28

Alvast begonnen met bekleden van het bankstel, kwam er echter als snel genoeg achter dat ik nog wat rubbertjes moet halen. Een stuk of 150 om precies te zijn.

Afbeelding

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 4 jan, 2009 17:31

Verder vandaag diverse patronen op schaal gemaakt om zo goed mogelijk gebruik te kunnen maken van het skaï. Na wat passen en meten kom ik uit op 2 meter voor 1 bankstel, nu moet ik er twee maken dus heb ik 4 meter nodig. Gelukkig heb ik 6 meter gekocht, maar die gaat gebruikt worden voor het interieur.

Afbeelding

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 14 jan, 2009 14:04

Laatste tijd niet stilgezeten, vorige week 150 rubbers gehaald en alvast bankstel nr 1 afgemaakt

Afbeelding

Binnenkort aan het andere bankstel beginnen, schuren, schilderen en bespanning maken.

In het schrift laten zien welke patronen ik ging uitleggen om zo goed mogelijk gebruik te maken van het materiaal en toch rekening houden met de trekrichting van het materiaal. Na een hoop lijntjes trekken is dit het resultaat. De ziting en rug, middelste stuk wordt gebruikt voor de zijkanten van het bankstel.

Afbeelding

Nieuw stuk schuimrubber gehaald voor het zitgedeelte, de onderzijde van het schuimrubber bekleed met strijkvlies. Strijkbout op stand 2,5 en strijken maar, je kunt hem ook op 3 zetten, maar dan moet je wel sneller strijken. Vlies is ter voorkoming van kruimelen van schuimrubber en ook om het stikken makkelijker te laten verlopen.

Afbeelding

Op het schuimrubber het zitgedeelte met wat spelden vastgezet. Met de tape aangegeven waar de eerst stiknaad komt. Overigens heb ik alle stikranden zo uitgemeten dat deze de breedte hebben van de tape. Dus ook al zie ik niet waar ik heb afgetekend, kwestie van de tape plakken en het komt exact overeen met de onderzijde.

Afbeelding

In de vorige items heb ik aangegeven dat ik voor het stikken 2 voetjes gebruik, 1 is het ritsvoetje en de volgende is het voetje waaraan een soort volgstang zit. Voordeel is dat je dan op redelijk gelijke afstand de banen stikt zonder al te veel moeite, het is tenslotte al lastig genoeg.

Afbeelding

Tot slot het overtollige schuim weggesneden (ik gebruik daar gewoon een scheermesje voor en een lineal, maar met de schaar kan natuurlijk ook.
En dan heb je de zittingen en rugdelen klaar. Zo heb je na een middagje werk toch weer wat creatiefs liggen.

Afbeelding

björn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door björn » wo 14 jan, 2009 16:39

nice!
BABY'S,Bands,Beers,Babes,Bikes and B-movies

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » wo 14 jan, 2009 16:55

zeker nice!

ik ga ook tzt mijn eigen bekleding naaien (zie: pagina 13, 1 na laatste berichten ben hier al een aantal goede tips tegen gekomen. zoals dat vliesspul voor de onderkant van het schuimrubber. hier wilde ik gewoon stof voor gebruiken omdat kaal schuimrubber idd niet lekker onder de naaimachine doorwandelt. maar als dat vliesspul door te strijken plakt aan het schuim is dit veel handiger.

wat ik me afvraag, hoeveel breedte van de stof "verloren" gaat als je die banen naait. de stof is dan niet meer recht, maar geplooit. ik ben vooralsnog van plan aan de einden wat over te laten en de buitenste baan gewoon iets breder te laten en deze als laatste, op de juiste maat om te stikken.

een topic wat ik zeker ga volgen!

succes!

douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

OnsEendje2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door OnsEendje2 » wo 14 jan, 2009 17:26

Ziet er goed uit.
Alleen zie ik dat je van die canvas matjes gebruikt. Vorig jaar heb ik bij Cassis in frankrijk een meer gummie / rubber matjes gekocht. Die zijn veel taaier.
Afbeelding
Geen eend, geen onderschrift :(
Verkocht: OnsEendje: 2cv6 Special

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 14 jan, 2009 19:46

Zijn geen canvas matjes, maar zelfgemaakt van jute zakken van forum lid, worden normaal gebruikt om zaden in op te slaan. Materiaal is een combinatie van jute en kunststof. Binnenkort setje maken voor de voorbank, waarbij de verstevigingsdraad wordt gemaakt van lasdraad, maar ik loop vooruit op de werkzaamheden. Overigens mooi setje blauwe matjes, ik denk dat dit gewoon dekzijl is, wat natuurlijk ook erg sterk is.

@douwe, inderdaad ik heb ook rekening gehouden met krimp en 4 cm extra gerekend. Ik kan wel even meten wat het verschil is. Zo gemeten, de totale krimp is 1,5cm over 7 banen van elk 5 cm breedt, dikte van schuim is 1cm. Dus ongeveer 2 mm per naad.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » wo 14 jan, 2009 22:27

ik zit het nog eens te bekijken, maar ik snap nog niet helemaal hoe het moet gaat worden. je hebt nu 4 losse delen, 2x rug en 2x zit gedeelte, maar hoe gaat dat 1 geheel worden? komt er nog iets (in een andere kleur?) "omheen"?

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 14 jan, 2009 23:18

ik heb 8 losse delen douwe, 2 x zit ribbel, 2 x rug ribbel, 2 x zit glad en 2 x rug glad en 4 keer witte pees.

Op de bovenste foto (onder het bankstel) zie je 4 stukken in de vorm van een U. In de U komt het ribbel stuk en de witte pees. Vervolgens wordt het linker zitgedeelte vastgestikt met het rechter zit gedeelte met dubbele stik en sierstiksel. Dit doe ik zo ook met de 2 rugdelen. Laatste stap is dan om de rug en zitting aan elkaar te stikken.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » do 15 jan, 2009 09:24

aha!, maar wordt dat middendeel dan niet te smal vanwege het eerder genoemde "verlies" door die ribbels? en je hebt toch ook een (nu kan ik niet op het woord komen, maar ik bedoel een extra strook waar je de stof mee aan elkaar naait) of zie ik het verkeerd en is op die foto die je noemt de stof niet uit 1 stuk geknipt?

edit:

hoe dik is jouw schuimrubber wat je gebruikt? ik heb nu een stukje van ca 1cm, dit is denk het maximum wat onder mn naaimachine past. omdat ik dit een beetje mager vind, wilde ik ook het bankframe zelf "beplakken" met 1cm dik schuim.

tweede vraag: is dat vlies wat je op het schuim hebt gestreken sterk genoeg dat als je hier de stof (met ribbels) er op naait de draad niet door het vlies en het schuim heen scheurt?

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » do 15 jan, 2009 16:05

Ik zal eens een fotosoep posten van de bedoeling, maar middendeel wordt niet smaller omdat de ribbel in de breedte is, zitgedeelte wordt 40 cm.

schuimrubber op het zitgedeelte is 1 cm, schuimrubber voor het vlakke deel wordt 2 cm, daardoor oogt het zitgdeelte iets verzonken, beetje kuip achtig. Daarbij wordt de bank ook nog eens bekleed met 2cm dik schuim, eigenlijk zoals het orgineel ook is. Althans bij mijn eend heb ik 2 lagen schuim van elk ongeveer 1,5 cm. Één laag zit vast gelijmd aan het bankstel en de andere laag zit gestikt met de stof.

Vlies is meer dan sterk genoeg, is daar namelijk ook voor gemaakt.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » do 15 jan, 2009 18:06

helemaal duidelijk! ik dacht dat de banen zouden lopen ala het origineel. maar dit verklaart idd waarom de gedeelten voor de ribbels juist langer zijn in de lengte op die foto.

TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door TimVS » do 15 jan, 2009 21:31

Het ziet er al proper uit

Inezz
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Inezz » vr 16 jan, 2009 18:46

wow, echt super nice!
mssn als ik een x tijd en geld heb ga ik dit ook maar eens proberen, maar eerst maar eens de eend rijdende krijgen.

suc6 :D
Eendje uit '70

I LUV EEND RIJDEN!

Plaats reactie