Richting aanwijzer relais universeel verschil?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Richting aanwijzer relais universeel verschil?

Bericht door Hanzzl69 » di 13 jan, 2009 12:02

Zit er verschil in die dingen?

Ik probeer er een (type dat burton verkoopt) te vervangen door een andere van de Brezan maar de knipperlichten blijven het niet doen.
Beide 12volt en drie polig. Alleen die van Burton heeft een lipje om hem mee vast te schroeven aan de auto. Hoe essentieel is dat?

Ikke niet begrijp. De RAW-schakelaar krijgt geen stroom, moet aan het relais liggen, dat krijgt wel stroom.
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Bericht door leo top » di 13 jan, 2009 12:55

Ik ben ook eens zo aan het knoeien geweest, en heb uit arremoede toch maar een origineel (gebruikt) 2cv relais gekocht, toen was het probleem verholpen!!
Volgens mij wijkt de 2cv schakeling af van het universeel gebruikte, modernere systeem.
beter 1 kitcar in de schuur, dan 10 eenden op de sloop

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » di 13 jan, 2009 18:13

leo top schreef:Volgens mij wijkt de 2cv schakeling af van het universeel gebruikte, modernere systeem.
Dat gevoel kreeg ik ook al, dat zou balen zijn.
Maar wat zou dat verschil dan zijn? Drie polig is drie polig, zou ik zeggen.

Misschien heb ik in de schuur nog het oude originele relais liggen, heb ik vervangen omdat die zo sloom werd.
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » di 13 jan, 2009 18:22

Juiste draadje moet op het juiste pooltje zitten. Of denk ik nou te simpel ?
Afblijven.

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » di 13 jan, 2009 18:26

Nee, goed bedacht!
Wees gerust, dat zit wel goed... toch? Ik heb ze net zo op de nieuwe gezet als ze van de oude afkwamen.
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5192
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 13 jan, 2009 20:00

sommige nieuwe hebben 2 min polen, verbind het ophang pootje eens met de massa. Ik heb een Peugeot relais van een sloopauto onderweg in frankrijk moeten gebruiken en had ook dit probleempje.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » wo 14 jan, 2009 11:15

Het nieuwe relais heeft geen ophangpootje.
De oude wel en dat is volgens mij inderdaad gelijk massa. Oud valt trouwens wel mee, beide zijn van die moderne zwarte doosjes.

Het relais dat ik verdenk stuk te zijn maakt een ratelend geluid als ik een spanningsmeter op de pool zet tegenover de plus. Is dat een indicatie dat het ding kapot is misschien?
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 14 jan, 2009 12:28

er zijn twee verschillende "universele" knipperlicht relais in de handel meen ik. ik heb ook eens zo'n ding proberen aan te sluiten. deze heb ik weer terug gebracht en een originele gebruikt.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » vr 16 jan, 2009 13:31

Nou ja zeg, het was dus niet het relais!
Ik heb een andere besteld bij
Burton, Type Guilera uit Spanje.Zelfde als ik had. Die aangesloten .... niks, geen knipperlichten aan.

Grrrr ....
Dashbord dan toch maar open geschroefd. Had immers geen stroom van relais naar schakelaar.
En terwijl ik dat aan het doen ben ... klik ... klik ... klik!
Verdomd, ze doen het toch!
:P

Blijkt dat de kabel naar de schakelaar toe ergens in de diepe holen van het dashbord sluiting maakt. Waar precies heb ik niet kunnen ontdekken. daarvoor moet het hele geval los van de auto. En dat is een klus die ik niet aandurf, bang dat ik het nooit meer goed terug krijg.
Heb dus het draad naar de schakelaar wat vrij getrokken en daarmee is de sluiting over en doet alles het weer.

Fijn, kan ik de 240 weer laten staan. :lol:
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » vr 16 jan, 2009 21:42

als de sluitig ergens achter de teller zit kun je de accubak losmaken. dan kun je bij de kabelboom achter de teller. potentiele sluiting is niet fijn!
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » vr 16 jan, 2009 21:52

Oh, dat wist ik niet. Goeie tip! :D
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

Plaats reactie