Renovatie van de Skidder Eend

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Hanzelman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1167
Lid geworden op: za 24 jun, 2006 16:43
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Hanzelman » ma 3 nov, 2008 20:22

Skidder schreef:inderdaad een roestvrije leiding (nieuw). De draaing is niet zozeer het probleem, de lipjes links en rechts vallen niet in de (volgens mij daarvoor bedoelde) uitsparingen in de draagarm.
De lipjes moeten wel in de daarvoor bestemde uitsparingen,je kunt deze dan borgen door er een tik op te geven (langs de uitsparing) met een beitel/schroevendraaier.
~:-)~

Skidder
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 108
Lid geworden op: di 24 jun, 2008 18:54
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Bericht door Skidder » di 4 nov, 2008 11:05

Tom Duckpower schreef:Uitlaatrubber klemmen, bij de achterzijde van de uitlaat.
Daar waar het rubber aan de koets (en chassis?) wordt gebout...
Bedankt!

Skidder
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 108
Lid geworden op: di 24 jun, 2008 18:54
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Bericht door Skidder » do 20 nov, 2008 23:12

Druk... met afstuderen en het c,mm,n project. Half december moet het afstuderen klaar zijn, maar per 1 januari komt daar weer iets nieuws voor in de plaats; ik ben aangenomen voor een promotieplaats op de UT.

Toch hier een daar nog wat aan de eend werken. De voor en achterpoten zijn nu in orde, ik hoop van het weekend / volgende week het ding van de bokjes te kunnen tillen. Dan kan de motor er weer in.

Daarvan geen foto's, wel van mijn werk aan de C,MM,N:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat is inmiddels afgelast, het houten frame is er uit. Volgende week gaan we een chassis bouwen.
Laatst gewijzigd door Skidder op zo 23 aug, 2009 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Skidder
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 108
Lid geworden op: di 24 jun, 2008 18:54
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Bericht door Skidder » di 23 dec, 2008 10:09

Inmiddels is het afstuderen achter de rug en ga ik in de periode tussen studie en werk en het kopen van een huis weer lekker verder met m'n Eend...

Het rollend gedeelte is klaar, de koets is gerestaureerd en gegalvaniseerd. Gisteren een uurtje in de weer geweest met een tappenset om de met-zink-volgelopen schroefdraad te herstellen.

Binnenkort de koets weer op het chassis, en dan de boel afkitten. Wat voor een kit gebruik je hiervoor?

Afbeelding

Een auto bouwen trekt toch altijd veel bekijks, het kleinzoontje van de mensen waar ik mijn werkplaats heb was helemaal enthousiast!
Laatst gewijzigd door Skidder op zo 23 aug, 2009 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5838
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 23 dec, 2008 12:47

3m nadenkit.

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » di 23 dec, 2008 19:15

Mooi zeg, zo'n koets. Is ie gegalvaniseerd of verzonken?
Ik zat er ook aan te denken en ik vroeg me af wat zoiets kost. En wat de gewichtstoename is natuurlijk :)
Eend voor allen, allen voor eend..

Skidder
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 108
Lid geworden op: di 24 jun, 2008 18:54
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Bericht door Skidder » di 23 dec, 2008 20:28

Willem2, hij is gegalvaniseerd. De koets word er een beetje zwaarder door (zit een dun laagje zink op het hele oppervlak) maar hij is nog wel in je eentje te tillen (met twee man ook nog te manouveren :) ).

Ik heb het laten doen bij Duckservice (www.duckservice.nl). Als je je eigen koets hebt en er zit weinig laswerk aan of je doet dit zelf kost het zo'n 1500 euro. (dat is dan chemisch ontlakken, verzinken en transport).

Het is niet overschilder/spuitbaar, tenzij je een speciale primer gebruikt. Omdat het een chemisch process is moet het allemaal wat uitreageren dus kun je beter een jaartje rondrijden voor je laat spuiten, anders komt het lakwerk alsnog los.

Backfire, dank voor het type kit. Ik ga er morgen direct mee bezig als ik klaar ben met alle schroefdraden tappen (die lopen vol met zink en moeten gerestaureerd worden).

Skidder
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 108
Lid geworden op: di 24 jun, 2008 18:54
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Bericht door Skidder » za 17 jan, 2009 19:01

In m'n 2e week als AIO bij de UT, maar gelukkig in de weekenden nog tijd voor m'n Eend.

Tussen kerst en oud-en-nieuw toen het zo lekker gruwelijk koud was lag ik in de schuur onder m'n Eend.

Motorblok en versnellingsbak staan er in, vandaar ben ik ook met de uitlaat bezig geweest.

Afbeelding

De (polyester) spatborden pasgemaakt (met lange bouten rustig aan in model trekken).

Afbeelding

En dan het dashboard op gaan bouwen.

Afbeelding

Verder heb ik mijn (oude en gescheurde) dak opgestuurd naar Das Entendach in Duitsland. Zij maken met cabriostof er weer een mooi dakje met getint achterruitje van.

Het kitten is prima gelukt, ik ben voor grijs gegaan want dat kleurt perfect bij de galvani kleur van de koets.

Morgen weer lekker verder klussen.
Laatst gewijzigd door Skidder op zo 23 aug, 2009 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Skidder
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 108
Lid geworden op: di 24 jun, 2008 18:54
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Bericht door Skidder » vr 23 jan, 2009 21:54

Met de extreme kou kon ik het kitten niet voortzetten, dus maar wat andere, meer inspannende arbeid gaan doen om warm te blijven. Hoop dingetjes pas maken, zoals deze aluminium bumpersteunen.

Afbeelding

Daarnaast is de mock-up voor onze autorijsimulator af (dashboard en stoel moet er nog wel in):

Afbeelding

Hier op transport van de plek waar we hem gebouwd hebben terug naar de UT (natuurlijk met een steekwagen!). Het ontwerp van het chassis heb ik afgekeken van de 2cv (behalve dat het 80x80mm stalen kokers zijn).

Morgen ga ik na een week hard werken weer even lekker ontspannen aan m'n Eend klussen.
Laatst gewijzigd door Skidder op zo 23 aug, 2009 19:37, 2 keer totaal gewijzigd.

Skidder
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 108
Lid geworden op: di 24 jun, 2008 18:54
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Bericht door Skidder » di 27 jan, 2009 22:25

Afgelopen weekend even met de voorspatborden gestoeid:

Afbeelding

Maar die sluiten niet helemaal mooi aan op de koplampbeugel (elders perfect). Even kijken hoe ik dit nou weer op ga lossen...

Afbeelding

Even de motorkap erop leggen, en hij lijkt al bijna af:

Afbeelding

Daarnaast is nu ook het chassis voor de c,mm,n af en met grijze hammerite gerold:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Skidder op zo 23 aug, 2009 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » di 27 jan, 2009 22:49

is dat een chassis??????? :O:O
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Green-Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1366
Lid geworden op: vr 7 nov, 2003 21:04
Locatie: Zierikzee

Bericht door Green-Duckman » wo 28 jan, 2009 19:38

Ja voor die C,MM,N
2cv Vert Bambou '79

Skidder
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 108
Lid geworden op: di 24 jun, 2008 18:54
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Bericht door Skidder » wo 28 jan, 2009 19:44

inderdaad, hij hoeft niet de weg op maar gaat gebruikt worden als autorijsimulator. Hij komt op de AutoRAI over twee maanden en we vonden het belangrijk dat hij een beetje hufterproof werd... vandaar de 80x80 dikwandige kokers :)

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5192
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 28 jan, 2009 23:08

zijn je spatborden misschien vervormd door de hitte van het zinkbad?
Ze zullen ook nog iets minder flexibel zijn geworden door de zinklaag.
diverse Citroens, wat anders.

Skidder
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 108
Lid geworden op: di 24 jun, 2008 18:54
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Bericht door Skidder » vr 30 jan, 2009 22:37

Zowel het stugge als het vervormen vind ik aannemelijk. De koets is hier en daar wat gebobbeld (wel weer recht te krijgen), dus dat zou ook met de spatborden het geval kunnen zijn.

Morgen gaat er weer geklust worden, eens kijken of we het passend krijgen.

Plaats reactie