Radio uit bij meer dan 3000rpm
Radio uit bij meer dan 3000rpm
Ik heb echt een heel vreemd probleem ;
Laast nieuwe radio voor mijn eend gekregen (sony 4x35w) aan gesloten op nieuw stel hoedenplank speakers. En alles leek goed te werken.
Tot ik ging rijden. De radio gaat uit als mijn motertje boven de 3000 toeren komt en gaat weer aan rond de 2500 toeren.... Als de moter koud is soms zelfs eerder, naarmate de moter warmer word kruipt dit steeds verder omhoog tot 4000 toeren. Er is dus een duidelijk verband tussen de toeren en het uitvallen van de radio. Echter als de moter niet hoeft te werken (in z'n vrij en gassen maar) valt de radio niet uit .....
Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is....?? of is er iemand die er verstand van heeft????
Laast nieuwe radio voor mijn eend gekregen (sony 4x35w) aan gesloten op nieuw stel hoedenplank speakers. En alles leek goed te werken.
Tot ik ging rijden. De radio gaat uit als mijn motertje boven de 3000 toeren komt en gaat weer aan rond de 2500 toeren.... Als de moter koud is soms zelfs eerder, naarmate de moter warmer word kruipt dit steeds verder omhoog tot 4000 toeren. Er is dus een duidelijk verband tussen de toeren en het uitvallen van de radio. Echter als de moter niet hoeft te werken (in z'n vrij en gassen maar) valt de radio niet uit .....
Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is....?? of is er iemand die er verstand van heeft????
Het probleem is dat ik um graag via het contact schakel en dan de andere draad als backup direct (jaja er zitten er twee aan een voor gewoon aan radio ed. en een om zenders te onthouden en zo) De radio draad zit via de zwaarste zekering ( 30 A geloof ik) incl. zwevende zekering van 10 A en de back-up op de zekering van de knipperlichten en binnenverlichting. Maar dit kan dus blijkbaar niet in een eend. Ga ff proberen om um direct te schakelen kijken of dit helpt.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 417
- Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
- Locatie: groningen
Het probleem bleef ook bij het direct op de accu zetten ..???
Ik dus maar even naar mijn bijna nieuwe elektronische spannings regelaar (1 maand oud) van maar liefst €30,- bleek dat ding dus een spanning van ver boven de 20 volt af tegeven, dus ik gelijk maar ff naar m'n accu gekeken ik zag geen water staan (ok het was net donker dus ik was met een looplamp aan het werk, maar toch).
Ik ga morgen maar weer terug naar de garage en vraag;
Geeft u mij maar een spanningsregelaar..... nee z'on gewone!!!!
Helaas zal ik eerst ff mijn accuwater moeten bijvullen
Die dingen draaien zeker op mircosoft software, dat houd het ook nooit langer dan een maand uit zonder problemen!!!
De radio bleek trouwens ook nu ook uit tevallen bij in z'n vrij gassen, dus dat verklaarde het uit vallen bij hogere toeren. Hij is dus blijkbaar beveiligd tegen te hoge spanning (gelukkig maar , nou de rest van de eend nog )
Ik dus maar even naar mijn bijna nieuwe elektronische spannings regelaar (1 maand oud) van maar liefst €30,- bleek dat ding dus een spanning van ver boven de 20 volt af tegeven, dus ik gelijk maar ff naar m'n accu gekeken ik zag geen water staan (ok het was net donker dus ik was met een looplamp aan het werk, maar toch).
Ik ga morgen maar weer terug naar de garage en vraag;
Geeft u mij maar een spanningsregelaar..... nee z'on gewone!!!!
Helaas zal ik eerst ff mijn accuwater moeten bijvullen
Die dingen draaien zeker op mircosoft software, dat houd het ook nooit langer dan een maand uit zonder problemen!!!
De radio bleek trouwens ook nu ook uit tevallen bij in z'n vrij gassen, dus dat verklaarde het uit vallen bij hogere toeren. Hij is dus blijkbaar beveiligd tegen te hoge spanning (gelukkig maar , nou de rest van de eend nog )
Probleem opgelost!!!
Eerst de accu bijgevuld (ging bijna een liter van die gedemineraliseerde zooi in), ff naar de garage geweest. Hij heeft um voor me door gemeten en kwam tot de conclusie dat ie stuk was (dûh). Hij heeft me netjes een nieuwe gegeven helaas geen gewone maar toch een elektronishe (gewone zijn bijna €100,- ) maar hij geeft keurig 13.8 af.
Ik ga toch maar ff z'on spanningsmetertje erin zetten, je weet maar nooit, met al dat elektronische gedoe.
En ik kan nu dus ook m'n radio via het contact schakelen
Eerst de accu bijgevuld (ging bijna een liter van die gedemineraliseerde zooi in), ff naar de garage geweest. Hij heeft um voor me door gemeten en kwam tot de conclusie dat ie stuk was (dûh). Hij heeft me netjes een nieuwe gegeven helaas geen gewone maar toch een elektronishe (gewone zijn bijna €100,- ) maar hij geeft keurig 13.8 af.
Ik ga toch maar ff z'on spanningsmetertje erin zetten, je weet maar nooit, met al dat elektronische gedoe.
En ik kan nu dus ook m'n radio via het contact schakelen
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 982
- Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
- Locatie: Marknesse (n.o.p)
geluid en metertjes
Zolang ik de casper en hobbes eend heb, heb ik al ruzie met de accumeter. Na het startten komt de meter na enige aarzeling netjes in het midden staan. Afhankelijk van de windrichting en de buitentemperatuur blijft ie daar of zakt ie terug naar links. Bij een stoplicht komt ie weer terug...Als het meezit blijft ie netjes staan totdat de windrichting varanderd...
De radio heeft er geen problemen mee en de rest van de eend ook niet...
het is soms een frustrerend iets om die meter die zijn eigen leven leidt.
Ik heb de meter ook al een keer vervangen maar dat maakt niks uit...
Arnout, die er al lang vrede mee heeft
De radio heeft er geen problemen mee en de rest van de eend ook niet...
het is soms een frustrerend iets om die meter die zijn eigen leven leidt.
Ik heb de meter ook al een keer vervangen maar dat maakt niks uit...
Arnout, die er al lang vrede mee heeft
Bij mij is het probleem allang opgelost en na een setje nieuwe koolborstels altijd keurig tussen de 13 en 14 volt, zelf bij stationair nog ongeveer 13.2 v.
Hang er ff een tijdje een digitale multimeter aan, als je dat nog niet gedaan had, dan weet je zeker dat je boordspanning goed is of juist niet. Niet alle radio's zijn namelijk beveiligd tegen overspanning.
Casonline die ff was vergeten inteloggen
Hang er ff een tijdje een digitale multimeter aan, als je dat nog niet gedaan had, dan weet je zeker dat je boordspanning goed is of juist niet. Niet alle radio's zijn namelijk beveiligd tegen overspanning.
Casonline die ff was vergeten inteloggen