Dikste speakers

Aansluiten van een radio, extra luidsprekers, versterkers, etc.
Plaats reactie
wilde eend
Beginner
Beginner

Dikste speakers

Bericht door wilde eend » do 22 jan, 2009 01:09

Ik wil de dikste speakers die er mogelijk zijn in mijn 2cv.

Ik wil geen subwoofer/extra versterker gebeuren, want dat vreet ruimte.

Dus ik denk 2 speakers achterin de hoedenplank.
Maar wel 2 hele dikke.

Wie heeft er een dikke tip?
'alles van waarde, is weerloos ', staat als tekst op mijn achterklep. Voorkomt wellicht aanranding van mijn wilde eend

Deuche Fester
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Deuche Fester » do 22 jan, 2009 08:39

Koop een fijn setje speakers en ga aan de slag zou ik zeggen :)
Nu met nieuwe nickname!
was: Thadeez

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Spookeend » do 22 jan, 2009 08:54

ff nog een keer.......

wat wil je precies, helemaal geen versterker? of?

Anders is er met enig reken en denk werk wel wat te vinden hoor. Ik denk aan 2 dikke ovalen in kleine kistjes, op een redelijke amp. Goed inbouwen in houten hoedenplank, en het moet goed komen. Maar, er zijn legio andere manieren om een beetje laag in een eend te krijgen.

Een subje verzonken in de reservewiel bak bijvoorbeeld, etc etc.

Aan een versterker ga je niet ontkomen helaas. Een eend is eigenlijk al rot om laag te krijgen, en zonder versterker gaat dat nog lastiger worden.

Berg ambacht is niet zover van Brielle, je bent welkom eens te komen kijken en luisteren naar het een en ander, en om er eens wat gedachten op los te laten

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

wilde eend
Beginner
Beginner

Bericht door wilde eend » do 22 jan, 2009 19:59

Dank voor je reactie, hier heb ik wat aan.

Ik zal dus sowieso een versterker ertussen moeten plaatsen, heb je daar een tip voor welke?

Mijn autoradio levert 4x45 Watt.

Daarnaast welke ovale speakers raad je mij aan?
Ik las ergens dat je JBL's nogal blikkerig vond klikken, en daarvoor in de plaats 2x 100 Watt, van een ander merk hebt geplaatst, die veel mooier klonken...

Ik heb hier nog wat oude speakers voor in de woonkamer liggen 2x 40W)..
Zou ik die behuizing kunnen gebruiken om ze te laten dienen als de ''kistjes'' die je om de speakers heen fabriceerd, zodat er een klankkast ontstaat?

Qua, houten hoedenplank. Kneem aan dat je hier 2 gaten in zaagt, om daar de speakers in te plaatsen met daaronder die kistjes.. Hoe bevestig ik dit het best? Lijm of hoek-metaaltjes?

Ik heb je bass-boost-surround mogen bekijken op je site; dat ziet er bruut uit... Maar ik wil nog boodschappen kunnen doen! 8)

Dank.
'alles van waarde, is weerloos ', staat als tekst op mijn achterklep. Voorkomt wellicht aanranding van mijn wilde eend

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Spookeend » do 22 jan, 2009 20:50

daarom opper ik voor de mini sub in de reservewiel ruimte.

een eend voorzien van lawaai kan iedereen, maar het ok laten klinken op alle freq's is wat anders. De reden voor een versterker is makkelijk, omdat een eend zoveel herrie maakt moet het geheel hard staan om alles te kunnen horen, dat haalt een radio niet makkelijk zonder vervorming van geluid.

Dat ik persoonlijk de JBL's blikkerig vind, zegt iets over mijn smaak, niet over de spullen op zich, het beste is als je gaat luisteren. Het mooiste geluid krijg je met mid/laag , mid/hoog en hoog voorin en een subje achterin, omdat je de hogere tonen wel "ergens" vandaan kunt horen komen en de lagere minder goed kunt plaatsen (waarvan het komt)

Als je voorin niets wilt (begrijpelijk in een eend vanwege ruimte) zou ik gaan voor 2 goede all-rounders) op een versterker. Later kun je dan altijd nog 2 kleine front speakers plaatsen op je radio (in ICE land de omgekeerde wereld, maar niet perse verkeerd) als je geluid van voren zou missen dan.

Die hoedenplank zul je moeten maken, en kun je gewoon zo maken als jij wilt en bv dmv een houten frame op de binnenschermen laten rusten, bv door het zagen van "bogen" in die vorm en ze zo klem zetten tussen bank en achterruit frame ofzo.

Of je die kistjes kunt gebruiken weet ik niet, dat hangt van de aan te schaffen speakers af en het vermogen dat je erop gaat zetten. Zelf bouwen is wellicht makkelijker dan het aanpassen van bestaande materialen, maar ook dat is weer persoonlijk.

Het aanbod om eens langs te komen blijft staan. Dat ik een beetje over de top install heb wil niet zeggen dat je voor (veel) minder niets goeds in een eend kan plaatsen, er zijn er wel een paar die dat hebben al, dus, no worries

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » do 22 jan, 2009 23:27

Mag ik vragen wat je budget is om uit te geven, want dan kun je kijken wat de mogelijkheden zijn. Ik begrijp dat het niet te veel in de kosten mag gaan lopen.

Om je een idee te geven.

Kabelset voor versterker:
Alfatec 10qmm V101
http://www.rondevries.nl/catalog/produc ... ts_id=5592
29,-

Versterker:
Sony XM-ZR602
http://www.rondevries.nl/catalog/produc ... ts_id=5045
59,-

Speakers (ovalen):
MTX XT693
http://www.rondevries.nl/catalog/produc ... ts_id=2831
59,-

En dan nog MDF voor een hoedenplank. Deze kun je ook aan een van e dakbalken van je koets hangen met veters. Zo heb ik het gedaan in iedergeval. En nog wat 2,5mm2 speakerdraad voor tussen de versterker en je speakers.

Als je ooit verder uit wilt breiden kun je ook de blaupunkt 4 kanaals versterker overwegen. Dan houdt je 2 kanalen over om later voor aan te sluiten of voor een subwoofer als je meer sub zou willen. Deze kost wel 99,-

Kijk anders eens op www.rondevries.nl.

Mediamarkt heeft ook soms leuke sets te koop van Fusion.

Suc6.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gerardo
Beginner
Beginner

Bericht door Gerardo » vr 23 jan, 2009 08:50

Misschien vindt je het niets MAAR ik heb zelf een radio met in de voordeuren (met opzet ring) 40 watt boxen. Ben van plan om dit te verzwaren naar 60 watt en ook in de achterdeuren deze te zetten. Onder de bijrijderstoel een compachte actieve subwoofer (100 watt) van pioneer....deze is met een afstandsbediening perfect te regelen. Zus lief die ook een eend heeft vond het zo goed klinken dat zij het nu ook heeft laten plaatsen.

Op deze manier, boxen in de deuren, heb je wel een subwoofer nodig want de deuren hebben simpelweg geen klankkast of hoe zeg je dat.
2cv6 speciale club 1987
AK400 1970

wilde eend
Beginner
Beginner

Bericht door wilde eend » zo 25 jan, 2009 21:59

Dank voor alle reacties.

Ik heb besloten om inderdaad toch gewoon MDF van 12mm te halen, om daar mee een hoedenplank + klankkast te fabriceren.

Het reservewiel wil ik graag in de auto laten zitten, just in case...

Spookeend, je aanbod sla ik zeker niet af, dus zodra de zon weer gaat schijnen, kom ik graag een keertje langs.

De hierboven genoemde apparatuur door Punky, spreekt me zeer aan: low-budget, maar hopelijk genoeg om degelijk geluid te produceren.

Door de tip van Gerardo, kwam ik erachter dat ik in de voordeuren, volgens mij al een mogelijkheid heb om speakers weg te werken, zie afbeelding.

Afbeelding

Kweetniet wat voor speaker hier in past, in iedergeval geen ovale, maar heeft het zin, om een 4x versterker, zoals die Blaupunkt die Punky beschrijft, te kopen ipv. een 2x versterker, zodat ik deze front-speakers in de voordeuren, daar ook op aansluit om een beter geluid te verkrijgen?

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 25 jan, 2009 23:39

Om wat bass te hebben voor is een versterker zeker aan te raden een radio versterker die 50watt aangeeft, levert maar 18 watt RMS. Terwijl je frontspeakers bevoorbeeld 60 watt RMS vragen. Voor een beetje lekker geluid zal een versterker dus net voor voldoende "sap" zorgen om ze voor ook lekker te laten klinken.

Ik heb zelf de deurpanelen vervangen door 10mm MDF en daarop een stuk MDF van 18 geplaatst waar de woofer zit van mijn composetje. Hierdoor had ik voldoende ruimte in de deur (lees 35mm meen ik) om deze speaker kwijt te kunnen. Een stevige ondergrond zorgt ook voor beter geluid. De huidige kaartenbakken op de kartboard bekledingsplaat, zal niet veel steun geven om lekker te kunnen klinken. Het is wel meer werk, maar dan heb je ook wat. De tweeters van mijn compo, zitten op de plastic afdekkap van mijn dashboard. Ik weet niet of je een keer op een meeting komt, anders moet je maar eens kijken en luisteren.

Wat ook een leuke set voor je kan zijn is deze:

Afbeelding

Composetje (losse tweeter en woofer), plaats je voorin en de basskist achterin. Deze set kost 199,- bij Ron de Vries en voor 20,- heb je ook een gesloten kist erbij voor de sub. Hoedenplank laat je dan vervallen. Je wilt sowieso het liefts geluid van voren hebben. Hoge tonen zijn richtinggevoelig en wil je dus van voor hebben. Bij laag (sub, mkomt dit niet zo nauw. Dus die kan achterin.

http://www.rondevries.nl/catalog/produc ... ts_id=6285

Kijk ook eens op: www.12vhifi.nl
PuNk RoCK LosEr

Hanzelman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Hanzelman » zo 25 jan, 2009 23:44

oooooooh,mooi setje,past vast wel in de charleston;)
~:-)~

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 25 jan, 2009 23:59

Zekers te weten. Ook plannen dan?
PuNk RoCK LosEr

Hanzelman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Hanzelman » ma 26 jan, 2009 00:04

al jaren,maar t komt dr niet van. T zal wel voor in de bestel worden,dan heeft t pas echt nut;)
~:-)~

wilde eend
Beginner
Beginner

Bericht door wilde eend » ma 26 jan, 2009 00:22

Het hiervoor genoemde setje, heeft meerwaarde, voor een betere prijs/kwaliteitverhouding.
En tweeters, en woofer, en 4x versterker, voor maar 40 euro meer(!)

Punky, zou je wat foto's kunnen uploaden, zodat ik er naar kan kijken?
Met name het spectakel rondom de tweeters en speakers voorin, zie ik zo 1,2,3 nog niet voor me.

tha pip
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door tha pip » zo 1 feb, 2009 23:23

neem de jackhammer :P die hoor je wel:P:P:P

Plaats reactie