Los maken achter trommelrem en naaf

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
Plaats reactie
Burton 890
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 12 jan, 2009 10:18

Los maken achter trommelrem en naaf

Bericht door Burton 890 » wo 28 jan, 2009 12:10

Ik krijg de naaf niet los bij de achter trommelremmen. Die wil ik graag reviseren maar ik krijg de naafmoer niet los.

Wie heeft tips?

Groeten

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 28 jan, 2009 12:18

Tips? heb je handboek gelezen?

borging wegboren of naar buiten tikken met zware schroevendraaier

Hou er rekening mee dat de moer met ongeveer 350NM vast zit, dat is behoorlijk veel, dus wel even met een stuk pijp werken.

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Bericht door leo top » wo 28 jan, 2009 12:41

Dop 44, buis van plm. 1mtr. er op en dan je volle gewicht er op. Vastzetten ook weer met veel kracht!
beter 1 kitcar in de schuur, dan 10 eenden op de sloop

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » wo 28 jan, 2009 18:26

gewoon met 2 schroevendraaiers er recht af wippen!

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » wo 28 jan, 2009 18:29

Ramon schreef:gewoon met 2 schroevendraaiers er recht af wippen!
Heb je wel goed gelezen? Je bedoelt vast de dop, maar dan zit die moer dr nog op hoor :)
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » wo 28 jan, 2009 18:36

nee de trommel toch?
eerst moer idd los met lucht gewoon simpel
wel goed de borging weg bikken
anders idd met verlenstuk op dop

Burton 890
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 12 jan, 2009 10:18

Bericht door Burton 890 » wo 28 jan, 2009 20:07

De dop is eraf met een schroevendraaier. Het gaat om de ringmoer (volgens autovraagbaak P.H. Olving), waarbij de schrijver voorstelt om met een 4 mm boortje de centerborgen van de ringmoer eruit te boren.

Ik heb geen goed tekening om precies te zien hoe het geheel in elkaar zit. Bij mijn auto is de ringmoer zwaar beschadigd (alsof ze met een schroevendraaier het metaal in een borggat hebben geslagen) en ik krijg hem niet los.

Is de moer los dan met een trekker de tromel met naaf los trekken van de astap.

Wat ik niet goed begrijp is waarom de naaf met een borg is vastgezet. Zo nu en dan moet de remschoen bijgesteld worden, of een ander onderdeel vervangen worden. Als je dan elke keer de borg eruit moet boren is dat wel lastig op den duur.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 28 jan, 2009 20:23

Burton 890 schreef:Ik heb geen goed tekening om precies te zien hoe het geheel in elkaar zit. Bij mijn auto is de ringmoer zwaar beschadigd (alsof ze met een schroevendraaier het metaal in een borggat hebben geslagen)


dat is idd de manier om die moer te borgen. je ramt idd heel lomp de rand in die uitsparing. gewoon terug rammen. let wel als je slechts 1 kant los maakt je deze moer bijna moet vervangen omdat de kans zeer groot is dat als ie weer vast zit, net zo vast zit en dus met de stukgeslagen kant precies voor de uitsparing zodat je m niet nogmaals kan borgen. als je beide kanten doet, beide moeren wisselen. of nieuwe kopen. meen iets van 4 euro/stuk.
Burton 890 schreef: Is de moer los dan met een trekker de tromel met naaf los trekken van de astap.


met twee schroevendraaiers zoals ramon beschrijft, is meestal afdoende. let op, soms moet je remvoeringen naar binnen afstellen als er een groef in de remtrommel is ontstaan.

Burton 890 schreef: Wat ik niet goed begrijp is waarom de naaf met een borg is vastgezet.
euhm, misschien om te zorgen dat je wiel er niet tijdens het rijden af kan vallen??? :roll:
Burton 890 schreef: Zo nu en dan moet de remschoen bijgesteld worden, of een ander onderdeel vervangen worden. Als je dan elke keer de borg eruit moet boren is dat wel lastig op den duur.


voor het stellen hoeft je trommel er niet af. vooropgesteld dat je onderste nokken niet elke apk stelt. doe je dat wel, dan is die borging met een pennetje eruit tikken (ca 2 minuten werk) wel de minste moeite die je moet doen toch???
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » wo 28 jan, 2009 20:40

Ik heb het zelf voorelkaar gekregen om met een stalen velg met daarin zo'n vierkant moertje voor de wieldop + een bout M10 met een schroefdraadlengte van 70mm de remtrommel er af te trekken. Ik geef geen garantie, want zo'n moer voor de wieldop is niet heel erg sterk, maar mij lukte het.

Overigens, die moer van de remtrommel kan je er af halen door de borging te verwijderen (staat al beschreven) en met een hamer + beitel op een hoekje van de moer te slaan zodat je de moer linksom drukt. Echter, daarna kan je de moer maar beter weg gooien en je moet vrij lang en vrij hard slaan.
Laatst gewijzigd door Lelijke Eend op vr 30 jan, 2009 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Afblijven.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1948
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » wo 28 jan, 2009 21:20

Vroeger zat de stofdop aan de ringmoer vast. Om de naafmoer te kunnen verwijderen moest dus eerst de ringmoer los. Echter zit er nu een plastic dop die zo te verwijderen is en dus hoeft je de ringmoer niet meer los te halen. Alleen de borging van de naafmoer terug tikken en met een dop 44 los draaien. Dit gaat het beste met een (zware) luchtsleutel of met en T-stuk van je doppenset met een verlenging van minimaal 1 meter.
Dan twee schroevendraaiers tusssen de trommel en remankerplaat en de trommel er af proberen te krijgen. Als je stelnokken aan de achterzijde van de remankerplaat nog gangbaar zijn, deze terug stellen. Soms wil een klap met een kunststofhamer tegen de remtrommel ook wel helpen. Dit moet je doen terwijl je met de schroevendraaiers spanning op de remtrommel zet.

Deze tekst klopt dus niet.
Afbeelding
Doorsnede van de as.
Afbeelding

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » wo 28 jan, 2009 21:45

nog steeds niet los!!

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5246
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 28 jan, 2009 23:01

@Burton 890
Ik geloof dat je 2 dingen aan het verwisselen bent. De ring met de twee inkepingen is alleen om het wiellager te vervangen.

De grote moer (44) is om de trommel eraf te halen. Die is geborgd door een deukje in de rand van de moer of bij de oudere versies door een omgevouwen blikken plaatje dat eronder ligt.
diverse Citroens, wat anders.

Burton 890
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 12 jan, 2009 10:18

Bericht door Burton 890 » vr 30 jan, 2009 08:26

Zaterdag ga ik ermee aan de slag. Tot nu geen tijd gehad.

Bedankt allemaal voor de tips.

Groeten,
Burton890

Burton 890
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 12 jan, 2009 10:18

Bericht door Burton 890 » ma 23 feb, 2009 21:22

Inmiddels alweer een maand later en het is allemaal goed gekomen.

Sleutel 44 gekocht en daarmee de naaf losgedraaid. Vervolgens met 2 schroevendraaiers de trommel eraf gewrikt.

Bedankt voor de tips etc

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » ma 23 feb, 2009 21:47

Top! Leuk dat je het nog ff laat weten.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Plaats reactie