Los maken achter trommelrem en naaf
-
- Beginner
Los maken achter trommelrem en naaf
Ik krijg de naaf niet los bij de achter trommelremmen. Die wil ik graag reviseren maar ik krijg de naafmoer niet los.
Wie heeft tips?
Groeten
Wie heeft tips?
Groeten
-
- Beginner
De dop is eraf met een schroevendraaier. Het gaat om de ringmoer (volgens autovraagbaak P.H. Olving), waarbij de schrijver voorstelt om met een 4 mm boortje de centerborgen van de ringmoer eruit te boren.
Ik heb geen goed tekening om precies te zien hoe het geheel in elkaar zit. Bij mijn auto is de ringmoer zwaar beschadigd (alsof ze met een schroevendraaier het metaal in een borggat hebben geslagen) en ik krijg hem niet los.
Is de moer los dan met een trekker de tromel met naaf los trekken van de astap.
Wat ik niet goed begrijp is waarom de naaf met een borg is vastgezet. Zo nu en dan moet de remschoen bijgesteld worden, of een ander onderdeel vervangen worden. Als je dan elke keer de borg eruit moet boren is dat wel lastig op den duur.
Ik heb geen goed tekening om precies te zien hoe het geheel in elkaar zit. Bij mijn auto is de ringmoer zwaar beschadigd (alsof ze met een schroevendraaier het metaal in een borggat hebben geslagen) en ik krijg hem niet los.
Is de moer los dan met een trekker de tromel met naaf los trekken van de astap.
Wat ik niet goed begrijp is waarom de naaf met een borg is vastgezet. Zo nu en dan moet de remschoen bijgesteld worden, of een ander onderdeel vervangen worden. Als je dan elke keer de borg eruit moet boren is dat wel lastig op den duur.
-
- Heavy user
Burton 890 schreef:Ik heb geen goed tekening om precies te zien hoe het geheel in elkaar zit. Bij mijn auto is de ringmoer zwaar beschadigd (alsof ze met een schroevendraaier het metaal in een borggat hebben geslagen)
dat is idd de manier om die moer te borgen. je ramt idd heel lomp de rand in die uitsparing. gewoon terug rammen. let wel als je slechts 1 kant los maakt je deze moer bijna moet vervangen omdat de kans zeer groot is dat als ie weer vast zit, net zo vast zit en dus met de stukgeslagen kant precies voor de uitsparing zodat je m niet nogmaals kan borgen. als je beide kanten doet, beide moeren wisselen. of nieuwe kopen. meen iets van 4 euro/stuk.
Burton 890 schreef: Is de moer los dan met een trekker de tromel met naaf los trekken van de astap.
met twee schroevendraaiers zoals ramon beschrijft, is meestal afdoende. let op, soms moet je remvoeringen naar binnen afstellen als er een groef in de remtrommel is ontstaan.
euhm, misschien om te zorgen dat je wiel er niet tijdens het rijden af kan vallen???Burton 890 schreef: Wat ik niet goed begrijp is waarom de naaf met een borg is vastgezet.

Burton 890 schreef: Zo nu en dan moet de remschoen bijgesteld worden, of een ander onderdeel vervangen worden. Als je dan elke keer de borg eruit moet boren is dat wel lastig op den duur.
voor het stellen hoeft je trommel er niet af. vooropgesteld dat je onderste nokken niet elke apk stelt. doe je dat wel, dan is die borging met een pennetje eruit tikken (ca 2 minuten werk) wel de minste moeite die je moet doen toch???
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Heavy user
Ik heb het zelf voorelkaar gekregen om met een stalen velg met daarin zo'n vierkant moertje voor de wieldop + een bout M10 met een schroefdraadlengte van 70mm de remtrommel er af te trekken. Ik geef geen garantie, want zo'n moer voor de wieldop is niet heel erg sterk, maar mij lukte het.
Overigens, die moer van de remtrommel kan je er af halen door de borging te verwijderen (staat al beschreven) en met een hamer + beitel op een hoekje van de moer te slaan zodat je de moer linksom drukt. Echter, daarna kan je de moer maar beter weg gooien en je moet vrij lang en vrij hard slaan.
Overigens, die moer van de remtrommel kan je er af halen door de borging te verwijderen (staat al beschreven) en met een hamer + beitel op een hoekje van de moer te slaan zodat je de moer linksom drukt. Echter, daarna kan je de moer maar beter weg gooien en je moet vrij lang en vrij hard slaan.
Laatst gewijzigd door Lelijke Eend op vr 30 jan, 2009 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Afblijven.
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Vroeger zat de stofdop aan de ringmoer vast. Om de naafmoer te kunnen verwijderen moest dus eerst de ringmoer los. Echter zit er nu een plastic dop die zo te verwijderen is en dus hoeft je de ringmoer niet meer los te halen. Alleen de borging van de naafmoer terug tikken en met een dop 44 los draaien. Dit gaat het beste met een (zware) luchtsleutel of met en T-stuk van je doppenset met een verlenging van minimaal 1 meter.
Dan twee schroevendraaiers tusssen de trommel en remankerplaat en de trommel er af proberen te krijgen. Als je stelnokken aan de achterzijde van de remankerplaat nog gangbaar zijn, deze terug stellen. Soms wil een klap met een kunststofhamer tegen de remtrommel ook wel helpen. Dit moet je doen terwijl je met de schroevendraaiers spanning op de remtrommel zet.
Deze tekst klopt dus niet.

Doorsnede van de as.

Dan twee schroevendraaiers tusssen de trommel en remankerplaat en de trommel er af proberen te krijgen. Als je stelnokken aan de achterzijde van de remankerplaat nog gangbaar zijn, deze terug stellen. Soms wil een klap met een kunststofhamer tegen de remtrommel ook wel helpen. Dit moet je doen terwijl je met de schroevendraaiers spanning op de remtrommel zet.
Deze tekst klopt dus niet.

Doorsnede van de as.

@Burton 890
Ik geloof dat je 2 dingen aan het verwisselen bent. De ring met de twee inkepingen is alleen om het wiellager te vervangen.
De grote moer (44) is om de trommel eraf te halen. Die is geborgd door een deukje in de rand van de moer of bij de oudere versies door een omgevouwen blikken plaatje dat eronder ligt.
Ik geloof dat je 2 dingen aan het verwisselen bent. De ring met de twee inkepingen is alleen om het wiellager te vervangen.
De grote moer (44) is om de trommel eraf te halen. Die is geborgd door een deukje in de rand van de moer of bij de oudere versies door een omgevouwen blikken plaatje dat eronder ligt.
diverse Citroens, wat anders.
-
- Beginner
-
- Beginner