zwaardere dynamo?

Aansluiten van een radio, extra luidsprekers, versterkers, etc.
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » wo 16 jul, 2008 12:15

Ja,ga maar eens meten.Dan zal je zien dat er op de dikke+ altijd een konstante spanning staat,maar door de diodes geen stroom kan lopen
En die 2de draad is alleen maar om het controlelampje te bedienen.

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 16 jul, 2008 12:33

Klopt, maar er staat geen spanning op de veldspoel en dat is bij spookeend dan wel het geval.

Overigens de visa heeft 3 draden.

André Post
Heavy user
Heavy user

Bericht door André Post » wo 16 jul, 2008 12:48

Ik gebruik een visa dynamo met de gewone spannings regelaar,
de ingebouwde was defect.
Spookeend rijd echt lang genoeg met zijn eend om te ervaren dat het niet goed werkt.
Het lampje bij de visa is alleen controle, er is geen extra bekrachtiging anders dan de zelf opgewekte.
De derde draad zal een extra massa zijn.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Spookeend » wo 16 jul, 2008 13:28

Ik wil het wel eens meten, zal van de week es ff kijken. Volgens mij klopt het wel, mijn eend staat wel eens paar weken stil, en ik heb nog nooit startproblemen gehad, of dat er extreem veel bijgeladen werd voor lange tijd nadat ik na een paar weken weer ging rijden. (kan ik zien op de ampere meter) Ook heb ik dan geen troubels met lampjes die niet willen of feller gaan branden.

Maar, dan zou het toch kloppen wat ik zei, dat het een soort van mechanisch werkt? Dat als de motor niet draait de dynamo in een soort 0-stand valt ofzo?

Wordt vervolgt, ik leer hier ook van, alles wat ik tot nu weet heb ik eigenlijk proefondervindelijk geleerd, lol

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » wo 16 jul, 2008 13:38

Je kan beter een voltmeter erin zetten.Die geeft aan hoe vol de accu is,
terwijl een Amperemeter na een tijdje zegt dat hij niets meer bijlaadt

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Spookeend » wo 16 jul, 2008 15:27

ja, volt meter zit er ook in.
Maar met mijn install kan ik mooi zien wanneer ik ga slurpen enz. Nut heeft het naast het lampje niet, lampje gaat branden als de laadstroom wegvalt, dat zie ik eerder dan een ampere meter die niet meer beweegt.

Maar, je kunt goed zien wanneer een grote verbruiker ingeschakeld wordt. Zeker als ik mijn halogeen verlichting aanzet, en een lekker stukkie muziek luister, staat de ampere meter in de hoek, 50 ampere bijladen dus. Als je dan alles uitzet, en blijft rijden, dan duurt het al naar gelang het misbruik heeft plaatsgevonden even voordat de dynamo weer terug zakt naar wat minder laden. Wel leuk om bij te kunnen houden.

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

DUKW
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door DUKW » wo 16 jul, 2008 15:50

je kan het heel makelijk testen . gewoon motor starten zonder dat draatje der op. paar keer gas geven en kijken of die bij gaat laden.
maar het is volgens mij zo dat als je dynamo stil staat het extra stekertje een - is. want op de anderen kant van je lampje staat nu + dus dan gaat je lampje branden. zo gou je dynamo stroom gaat leveren word het een plus. dus lampje gaat uit?
of bekijk ik het nu fout?

greets dukw

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 2 feb, 2009 22:13

Van de week een Visa dynamo ingebouwd ivm laadvermogentekort.

Om te beginnen dit forum afgestruind naar bruikbare adviezen. Dit waren er meerdere en verschillende. Zodoende onze oud-citroenmonteur gemaild om mijn gedachtenspinsels te laten controleren en advies te vragen. En vervolgens samen met P.Senior, die iets meer verstand heeft van electronica, de Dynamo ingebouwd. Het is even uitzoeken hoe alles zit, met name als je niet weet welk aansluitlipje waarvoor dient en je de originele draadboom wilt behouden. Maar eigenlijk is het heel makkelijk.

De + naar de accu moet op de 10mm bout die uit de Dynamo steekt.
Dan heb je 2 aansluitingen (lipjes). Op het smalle lipje zet je de dunne draad met het stekkertje die ook op de 2cv dynamo zit en op de brede lip kun je een controlelampje zetten. Gezien ik een voltmeter heb, heb ik deze dus niet aangesloten.
De losse (2cv) spanningsregelaar gooi je los en je verbind de 2 buitenste draden met mekaar. Bij mij zijn dat 2 bruine draden. Zo krijgt de dynamo 12V door als het contactslot is aangeschakeld.
Op deze manier kun je zo weer een 2cv Dynamo inbouwen.

Grote voordeel.
Mijn laadstroom is nu 13V of meer. OOK bij laag toerental. En een Visa dynamo levert 33Ah (ook bij laag toerental) en een 2cv Dynamo (bij hoog toerental) 28Ah.

Mijn laadprobleem lijkt hiermee te zijn opgelost! :lol:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » di 3 feb, 2009 07:52

Toch wel leuk he :lol: Weer een paar mensen gelukkig en je heb toch weer
wat geleerd

Plaats reactie